24. listopadu 2008 začne na nádražích Českých drah prodej železničního Jízdního řádu 2009. České dráhy prostřednictvím svých prodejních míst budou prodávat v nákladu přibližně 70 tisíc kusů jízdní řád, který bude v obchodním přebalu dopravce České dráhy s jednoznačným označením logem ČD, a.s. Vydavatelem tzv. úředního vydání jízdního řádu je poprvé v historii Správa železniční dopravní cesty, s.o. Zároveň České dráhy představí změny v provozu svých vnitrostátních i mezistátních spojů.
„Změna vydavatele si vyžádala celou řadu novinek v přípravě i obsahu knižního Jízdního řádu 2009,“ upozornil Výkonný ředitel úseku náměstka pro marketing a komunikaci, Aleš Ondrůj. Jako příklad uvedl informace o tarifních nabídkách a výňatku smluvních přepravních podmínek Českých drah, které dosud byly přímo součástí každoročně „nejčtenější knihy roku“. „V naší distribuční síti budeme nabízet 70 tisíc výtisků jízdních řádů v barvách Českých drah doplněných o speciální brožuru obsahující komplexní přehled tarifů a slev, služeb a také výňatek smluvních přepravních podmínek. Tato brožura bude zároveň jako zákaznický manuál pro cestování s ČD distribuována i přímo zákazníkům prostřednictvím dalších distribučních kanálů“, doplnil Aleš Ondrůj.
Vedle celostátního jízdního řádu distribuovaného v síti prodejních míst ČD, budou také v barvách národního železničního dopravce vydány tři oblastní jízdní řády pro Kralupsko, Nymbursko a Letohradsko a devět regionálních jízdních řádů pro Ústecký, Plzeňský, Liberecký, Jihočeský a Karlovarský kraj, Prahu a Střední Čechy, Pardubicko, Královéhradecko a Moravskoslezský jízdní řád, který zahrnuje Moravskoslezský, Olomoucký, Zlínský, Jihomoravský kraj a Vysočinu.
„České dráhy s uvedením nového jízdního řádu výrazně podpoří samoobslužný nákup jízdních dokladů, a to hlavně cestou internetu. V tomto duchu je také připravena obálky knižního Jízdního řádu 2009, která podporuje právě on-line nabídky,“ doplnil Aleš Ondrůj informaci k vizuální podobě publikace.
Jízdní řád 2009 přináší některé novinky, například historicky nejrychlejší spojení Prahy s Ostravou vlaky SC Pendolino za 2 hod. 59 minut, každou hodinu spojení Prahy a Brna komfortními vlaky EuroCity nebo InterCity, komfortní noční spojení EuroNight z Prahy do Tater a Košic nebo spoj Avala z Prahy do Bělehradu. Více spojů je plánovaných také na některých důležitých příměstských trasách ve velkých aglomeracích. Se všemi novinkami v provozu svých vlaků seznámí představitelé Českých drah na celostátní a regionálních tiskových konferencích v závěru listopadu.
„Pro České dráhy je vydání nového Jízdního řádu 2009 hlavní prezentací novinek v oblasti spojení, nabídky slev a služeb. Je to podobné, jako když cestovní kanceláře nebo obchodní domy uvádějí na trh nový katalog s komplexní nabídkou svých služeb a zboží na další sezónu,“ uvedl výkonný ředitel úseku náměstka pro marketing a komunikaci, Aleš Ondrůj.