Mince, série obrázků zvířat či rostlin a další, zpravidla sběratelské předměty přicházejí mnohým lidem poštou, aniž by si je objednali. A spolu s nimi přichází i faktura. Někteří z obavy před možným postihem raději zaplatí. Existují ale i jiná řešení.
Zasílání nevyžádaných zásilek je v současnosti častým předmětem stížností spotřebitelů, kteří se cítí býti obtěžováni jak samotným posíláním zboží tak zejména opakovanými požadavky na úhradu. Z obavy před možným soudním či jiným vymáháním požadované částky raději zaplatí. Vedoucí právní poradny časopisu dTest Lukáš Zelený ale doporučuje: "Pokud si spotřebitelé danou zásilku neobjednali a nemají o ni zájem, rozhodně by ji neměli platit. Nejsou dokonce povinni zboží dodavateli vrátit ani jej na to upozorňovat. Jedná se o právní úpravu plnění bez objednávky, která vychází z občanského zákoníku."
V případě, že spotřebiteli vadí i samotné zasílání nevyžádaného zboží a faktur, je vhodné se obrátit písemně přímo na odesílatele. Uvedené jednání obchodníků je současně zakázanou agresivní obchodní praktikou a je tedy možné podat podnět na Českou obchodní inspekci.
Podobná situace nastává i v případě, kdy si zákazník nejprve provede objednávku s tím, že očekává pouze jednu zásil! ku. Následně ale přichází další, nechtěné zboží. Lukáš Zelený upozorňuje: "V první řadě je třeba si řádně kontrolovat původní objednávku, a to včetně textu psaného drobným písmem. Následné zásilky zpravidla přicházejí kvůli nepozornosti zákazníků, kteří si například nevšimli, že se zasláním zboží vlastně souhlasí."
Pro ty, kteří si s případnou reakcí na nevyžádanou zásilku nevědí rady, připravil časopis dTest vzorový dopis "Odmítnutí zasílání neobjednaného zboží", který je zdarma ke stažení na www.dtest.cz/neobjednanezbozi. Se svými dotazy ohledně podobných obchodních praktik se lze rovněž obrátit na poradenskou linku na telefonním čísle 299 149 009.