Favorit Rokycany byl prodán za 15 milionů

Zkrachovalou rokycanskou továrnu Favorit, nejznámějšího českého výrobce jízdních kol, ve čtvrtek vydražila za 15 milionů korun pražská developerská firma Nanny, s.r.o. Cena je nižší, než dražitel čekal. Jediný zájemce, který spravuje nemovitosti v Praze a Kladně, získal areál bez strojů za minimální vyhlašovací sumu.

Jarní servisní akce AUTO CB

Zkrachovalou rokycanskou továrnu Favorit, nejznámějšího českého výrobce jízdních kol, ve čtvrtek vydražila za 15 milionů korun pražská developerská firma Nanny, s.r.o. Cena je nižší, než dražitel čekal. Jediný zájemce, který spravuje nemovitosti v Praze a Kladně, získal areál bez strojů za minimální vyhlašovací sumu. Kupec, který už uhradil kauci 1,6 milionu korun a celou částku musí zaplatit do tří měsíců, o svých záměrech nic neřekl.
"Zatím jsme se nerozhodli, zda budeme areál pronajímat, nebo objekty rozprodáme," řeklzástupce Nanny František Kolínský. Dodal, že s výrobou kol firma nepočítá, a ani neplánuje zřídit v Rokycanech tržnici, podobně jako by měl dopadnout zkrachovalý výrobce kol Eska v nedalekém Chebu. Kolínský odmítl, že by byl nějak spojen se zkrachovalou firmou Bike Technology & Public Relations (BTPR), na niž se před třemi lety Favorit přejmenoval. Nemá údajně vazby ani na kunovickou společnost KOVL, jíž patří stroje v rokycanském areálu.
"Očekával jsem, že bude více zájemců, kteří budou dražit, a že se suma vystoupá alespoň na 20 milionů korun," uvedl správce konkurzní podstaty BTPR Pavel Tatíček. Znalecký odhad tržní ceny prodávaného majetku, který si nechala zpracovat plzeňská realitní kancelář Pubec, jež dražbu organizovala, dosáhl téměř 19 milionů korun. Konkurz BTPR by mohl podle Tatíčka skončit do poloviny příštího roku.
Ve dvouhektarovém areálu poblíž dálnice D5 Praha-Plzeň-Rozvadov a nádraží se výroba zastavila v květnu 2004. O 17 budov a staveb se před dražbou zajímalo 12 subjektů. Elektřina, voda i plyn tam funguje, staré a drahé centrální vytápění je odpojeno. Zájemci většinou zvažovali, že by budovy opravili a dali je do dlouhodobého pronájmu. Z hlavní budovy mohou po úpravách vzniknout kanceláře nebo ubytovna.
"Ve dvou skladech s plochou 5000 m2 i některých dalších objektech lze zahájit provoz okamžitě," řekl Tatíček. Podle něj by se kupec nebo nájemce mohl dohodnout s firmou KOVL, jež by mu odprodala obráběcí stroje a lisy, které v továrně stále jsou.
BTPR zkrachovala letos v únoru. Správce se nyní snaží získal pro 40 věřitelů alespoň část z celkem uznaných 189 milionů korun pohledávek. Nejvíce nárokuje Finanční úřad Uherské Hradiště a Česká správa sociálního zabezpečení Plzeň. Firma ještě dluží desetitisícové částky devíti zaměstnancům. "Zhruba 60 milionů korun činí pohledávky s odděleným uspokojením," uvedl Tatíček. Tyto subjekty musí správce uspokojit přednostně. Mezi nimi je například firma KOVL, která požaduje přes 18 milionů Kč.
Konkurz brzdí žaloba, kterou podal správce právě na společnost KOVL kvůli neplacení nájmu. KOVL měl v nájmu rokycanský areál od BTPR a dál ho pronajímal například firmě Czech Bike, která stále v prodejně Favoritu prodává kola. Další budovu má v nájmu výrobce dřevěných briket. Nájemní smlouvy mají do zpeněžení areálu a poté jim běží měsíční výpovědní lhůta.
"Developerská firma určitě přinese oživení areálu. Přiláká potenciální zájemce o využití hal," uvedl starosta patnáctitisícových Rokycan Jaroslav Mráz. Radnice by uvítala jakoukoli výrobu, která by městu a okolí přinesla vyšší zaměstnanost, práci s vyšší přidanou hodnotou, jež by nezatěžovala životní prostředí. Žádná z místních firem se na radnici o areál nezajímala.
Favorit, který vznikl v roce 1951, patřil s Eskou a Velamosem k nejznámějším českým značkám kol. Poprvé zbankrotoval už v listopadu 2001. O rok později ho koupila za 25,5 milionu korun BTPR, která stejně jako Czech Bike patří do skupiny cyklomagnáta Josefa Kozumplíka. Kola se v Rokycanech vyráběla od konce 19. století pod značkami Tudor a Tripol. V roce 1989 vycházelo z firmy se 150 lidmi 200.000 kol. Poté už výroba nepřekročila 30.000 kol.
Chebská Eska skončila už před 13 lety, kdy nedokázala cenově konkurovat přílivu levných kol z Asie. Zhruba stejně velký areál, jako má Favorit koupila vietnamská rodina. Měly by tam vzniknout byty, kanceláře, desítky obchodů. V současné době se tam demolují objekty. Na uvolněných pozemcích připravují majitelé další chebskou tržnici.
Zchátralý areál dalšího výrobce kol Velamos v Náměšti nad Oslavou, kde se vyráběla ozubená převodová kolečka, koupila letos v červnu firma Agrostar Bohemia. Měla by tam vyrábět traktorové a automobilové fekální cisterny.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
čt 17.08.2006 17:26



0 +
 
The Loop Jazz Club

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka