Hotelům a restauracím schází kvalitní personál

Kvalitní personál představuje poslední rok největší problém pro majitele hotelů a restaurací. Shodli se na tom na společném jednání v Plzni zástupci Asociace hotelů a restaurací Plzeňského kraje (AHR), České obchodní inspekce (ČOI) a Krajské hygienické správy v Plzni (KHS).

Cílená propagace v Plzni

Kvalitní personál představuje poslední rok největší problém pro majitele hotelů a restaurací. Shodli se na tom na společném jednání v Plzni zástupci Asociace hotelů a restaurací Plzeňského kraje (AHR), České obchodní inspekce (ČOI) a Krajské hygienické správy v Plzni (KHS).
"Ve srovnání českých a západních hotelů a restaurací je personál posledním obrovským problémem," řekl vedoucí oddělení kontroly ČOI Milan Zahn. "Měl by vědět, co vlastně dělá a měl by mít ducha," dodal. Ohledně kvantity podávaných jídel i nápojů se podle něj Česko rapidně přibližuje Západu.
Podle Zahna to není ani dáno tím, že by zaměstnanci nebyli zaplaceni. "Je to dáno tím, že to tady nemělo žádnou hlubší tradici. Na západě bylo soukromé hoteliérství a restauratérství pěstováno delší dobu," dodal. Dosažení takové výchovy odhadl na jednu generaci.
"Člověk už si ani nedělá naději, že sežene kvalitní lidi. Jde o to, aby měl vůbec nějakého číšníka a servírku," řekl předseda AHR Jaroslav Fischer. Provozovatelé často zacvičují nevyučené lidi.
Problém je ve školách, náborech i v podpoře státu. "Navíc služby nepatří mezi profese dobře honorované," dodal Fischer. U číšníka, servírky, pokojské, kuchařů a pomocníků v kuchyni to podle něj "slavné není". Problém je také sehnat recepční, ženy odcházejí do kanceláří.
V restauracích a hotelích dále postupně končí "dýško" neboli spropitné, které bylo dříve pro pracovníky ve službách zajímavé. Valná většina hostů v hotelích od tří hvězd nahoru platí kreditními kartami. "Za poslední tři roky je nárůst těchto plateb stoprocentní," uvedl Fischer .
Podle AHR je státních hotelových škol poměrně málo. Asociace se snaží působit na změnu legislativy pro odborné kantory. "Když se dnes špičkový odborník rozhodne, že zabalí řemeslo, tak když nemá pedagogickou školu, tak učit nemůže. Dříve stačilo pedagogické minimum," řekl Fischer. Obor tak podle něj často vyučují lidé, kteří jsou "mimo realitu".
Hosté nespokojení s personálem by to měli oznámit provozním nebo majitelům. Dopis o špatném chování číšníka už nic nevyřeší. "Hostovi se můžeme na místě omluvit a dát mu něco gratis a my to pak budeme řešit dál," dodal Fischer.
Podle ředitele západočeské ČOI Milana Javorského se objevují problémy v chování obsluhy. "Bohužel ale námi nejsou nijak postižitelné," dodal. Velmi dobře si hledí hostů rodinné i velké podniky. "Pokud někdo šidí na mírách, tak dáváme sankci okamžitě, tam nemůže být žádná ochranná lhůta," dodal ředitel. Zaměstnanci musí být vedeni k určité úrovni, neboť jen to zajistí, aby se turisté do ČR vraceli. Podle ředitele KHS Přemysla Tomašuka schází osobní zodpovědnost.



The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
čt 14.06.2007 07:11



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka