Poslední zpráva o cenách automobilů, která vychází z údajů z 1.května 2004, ukazuje, že se ceny nových automobilů na trzích v zemích eurozóny dále sbližují. V eurozóně jsou ceny automobilů (vyjádřeny bez daní) obecně vzato levnější ve Finsku a dražší v Německu. Zpráva poprvé zahrnuje i ceny v nových členských státech. V těchto zemích jsou automobily v průměru levnější, přičemž nejlevnějším trhem je Polsko.
Komisař Monti uvítal nové údaje o cenových rozdílech: „Jsem potěšen, že se ceny v nových členských státech obecně neliší od cen, které převažují ve starých členských státech. Spolu se skutečností, že ceny automobilů v některých starých členských státech s vysokým objemem prodeje mají tendenci mírně klesat, je toto zjištění nadějným signálem toho, že se hospodářská soutěž v automobilovém odvětví začíná prosazovat.“
Podle zprávy jsou cenové rozdíly menší, než rozdíly zaznamenané v předchozích průzkumech. Průměrná standardní odchylka cen na trzích v eurozóně klesla ve srovnání se zprávou uveřejněnou před rokem z 4,9 % na 4,4 %.
Cenové rozdíly mezi nejlevnějšími a nejdražšími zeměmi eurozóny však zůstávají značné. Mezi 90 modely automobilů, jež byly do zprávy zahrnuty, je 25 modelů, mezi nimiž rozdíly přesahují 20 %. Loni se však rozdíly přesahující 20 % vykazovalo 31 modelů z 91. Nejdražší zemí eurozóny zůstává Německo, zatímco nejlevnější zemí je Finsko, jehož kótovací ceny jsou v průměru o 10 % nižší než v Německu. Z toho důvodu mohou přeshraniční kupující stále ještě značně ušetřit.
V nových členských státech jsou automobily v průměru levnější než v zemích eurozóny. Cenové rozdíly jednotlivých modelů jsou v nových členských státech v porovnání se situací v eurozóně větší. Zpráva uvádí 72 modelů z 90, jejichž cenový rozdíl mezi nejdražší a nejlevnější zemí celé stávající EU přesahuje 20 %. Nejlevnější zemí je z nových členských států Polsko, jehož ceny jsou o 9 % nižší než ve Finsku, které je nejlevnější zemí eurozóny.
Automobily v nových členských státech ale nejsou vždy levnější než v eurozóně. V segmentu luxusních automobilů – firemních a víceúčelových nebo sportovních vozidel, jsou automobily v eurozóně levnější než v Polsku (např. Audi TTR je v Polsku dražší než kdekoli jinde v celé EU).
Obecně vzato se však ceny v nových členských státech nijak neliší od cen, jež převažují ve starých členských státech. Ceny automobilů v Maďarsku, České republice a na Slovensku jsou srovnatelné s cenami v levnějších zemích eurozóny.
Ceny v EU jsou stabilní
Ve srovnání s květnem 2003 se ceny v eurozóně v květnu 2004 zvýšily o 0,8 %. Headline inflace dosáhla ve stejném období 2,4 %.
Ceny automobilů se v celé EU (včetně nových členských států) zvýšily o 0,9 % (celková inflace o 2,4 %).
Ceny automobilů v Itálii poklesly (-1,1 %) a ve Spojeném království zůstaly prakticky nezměněny (+0,3 %). V Německu a v Nizozemsku se ceny poněkud zvýšily (1,7 %).
Členské státy s tradičně nízkými cenami (před zdaněním) nevykázaly v průměru žádné značné nárůsty spotřebitelských cen automobilů. Zatímco v Dánsku se ceny zvýšily (+2,5 %), zůstaly stabilní v Řecku a dokonce poklesly ve Finsku (-2,9 %). Z nových členských států se ceny zvýšily v Polsku (+8,7 %) a Lotyšsku (+8,9 %), ale poklesly v Estonsku (?5,8 %), Litvě (-5,4 %) a v České republice (-1,9 %).
Ke sbližování cen tedy nedochází na úkor spotřebitelů v členských státech s vysokými daněmi, kde jsou ceny před zdaněním nejnižší.
Toto vydání zprávy o cenách automobilů je prvním , které zahrnuje ceny v nových členských státech . Cenové rozdíly vycházejí z maloobchodních cen doporučených výrobci, jež byly zaznamenány v květnu 2004. Úplná zpráva uvádí ceny před zdaněním i po něm. Porovnává ceny pro celkem 90 modelů, jež patří mezi nejvíce prodávané automobily.