Jak se proměnila podoba televizního zpravodajství v ČR v letech 2005 až 2012? Na co se dnes v televizní grafice klade důraz a proč? Jaké jsou parametry zpravodajství ve veřejnoprávní a soukromé televizi? Je úroveň české televizní grafiky srovnatelná se zahraničím? Těmto tématům se bude věnovat přednáška Alana Záruby, která se uskuteční 25. února 2014 od 18:00 v Masných krámech ZČG, Pražská 18 v rámci cyklu Umění dívat se. Přednášku realizuje centrum pro kulturní a sociální projekty JOHAN o.s. ve spolupráci se Západočeskou galerií v Plzni.
Přednáška je určena nejen lidem zajímajícím se o obor grafického designu, ale všem, kteří jsou pravidelnými televizními diváky a chtějí nahlédnout pod pokličku toho, jak vzniká grafika televizních zpravodajství a publicistických pořadů. Přednášející, Alan Záruba, pracoval letech 2007-2013 jako vedoucí designér vizuální prezentace ČT24 a ČT4 v České televizi a od roku 2012 je v obdobné pozici jako vedoucí designér grafiky zpravodajství a publicistiky televize Nova. Zároveň působí jako odborný publicista a externí pedagog VŠUP. Od roku 1996 se věnuje grafickému designu knih a katalogů, návrhům plakátů a informačních systémů výstav, firemnímu designu, odborné publikační, kurátorské a nakladatelské činnosti ve vlastním studiu a nakladatelství Alba Design Press (dříve Alba studio).
“Cyklus přednášek se v letošním roce zaměří na dva tematické okruhy – zprostředkování umění a mediální studia. Ať už je zprostředkovatelem osoba nebo nějaké hmotné či virtuální medium vždy jde především o vzájemnou komunikaci a výměnu informací. Cílem přednášek je reflektovat tato media, zkoumat současnou vizualitu a zamýšlet se nad tím jak ji vytváříme a jak nás zároveň formuje”, vysvětluje koncepci cyklu přednášek Helena D. Šimicová.