Karbaníci jsou konzervativní, chtějí zažité motivy

Ačkoliv i hrací karty stejně jako jiné věci podléhají módě, v některých ohledech jsou čeští karbaníci poměrně konzervativní. Hlavně u nejběžnějších karet na mariáš poměrně důsledně trvají na zažitých motivech a barvách, které důvěrně znají a na které jsou zvyklí.

Jarní servisní akce AUTO CB

Ačkoliv i hrací karty stejně jako jiné věci podléhají módě, v některých ohledech jsou čeští karbaníci poměrně konzervativní. Hlavně u nejběžnějších karet na mariáš poměrně důsledně trvají na zažitých motivech a barvách, které důvěrně znají a na které jsou zvyklí.
Zcela nové motivy téměř nemají šanci na široké uplatnění, řekl Dušan Popule, ředitel plzeňské firmy Bonaparte, která patří k největším tuzemským výrobcům karet. Zapravdu mu dává i generální ředitel konkurenční firmy, Obchodních tiskáren Hořovice, Petr Anděl. "Obecně nejvyšší zájem je o mariáš a canastu, reakce pravých hráčů na módní výstřelky je spíše negativní," tvrdí ředitel hořovické firmy, která je součástí tiskařské společnosti OTK Group a ročně vyrobí několik kamionů karet.
I přes přísně dané motivy se karty jednotlivých výrobců liší podle toho, jakou podobu obličejům a postavám vtiskli grafici. Firma Bonaparte funguje asi 14 let, zhruba deset let používá jeden vzhled lícové strany mariášových karet. V začátcích firmy ale museli grafici svůj prvotní návrh upravit do současné podoby, neboť ten původní nenašel u zákazníků velký ohlas. Podle Anděla se obrázky na mariášových a canastových listech stovky let moc neliší.
Mnozí hráči možná nevědí, že jméno výrobce mariášových karet si mohou většinou přečíst na nápisu u žaludského esa. Zatímco na lícové straně karbaníci poměrně lpí, na zadní straně - reversu - jim tolik nezáleží. Výrobci na této straně používají různé motivy včetně reklamních.
Konzervatismus hráčů se výrazně projevuje i v tom, v jakých regionech jdou které karty na odbyt. Například v západních a středních Čechách zákazníci vyžadují zásadně jednohlavé karty, zbytek republiky chce dvouhlavé. Moravští karbaníci chtějí takzvané pikety a slovenští zase jen dvouhlavé "sedmové" karty, vyjmenoval šéf plzeňské firmy. Podobné zkušenosti s odbytem mají i hořovičtí tiskaři. "Já například jsem tak zvyklý na naše jednohlavé, že s dvouhlavými neumím hrát," přiznává sám Popule.
Výroba hracích karet není podle něj jednoduchá. Čertovské obrázky se tisknou na speciální kartový karton, který plzeňská firma dováží ze Švédska. Karton má více vrstev, uprostřed je tenká černá folie, aby byly karty absolutně neprůsvitné, vysvětlil Popule. Některé firmy si důsledně hlídají své postupy spojené s tiskem, použitými laky a zpracováním až do konečného balíčku karet. Někdo může tisknout karty i na křídový papír, ty ale nejsou dobré - nemají správný skluz a rychle se ničí. Podle odborníků mohou být karty ohmatané, ale nesmějí se lámat, upozornil Anděl.
Zájem je o další druhy - canastu a zejména o dětská kvarteta a Černého Petra. Ke stálicím těchto produktů patří motivy z večerníčků a karty s postavičkami, jako je Rákosníček, Křemílek a Vochomůrka nebo Bob a Bobek. O tyto tradiční české náměty mají lidé trvalý zájem, jejich sympatie k některým zahraničním licenčním motivům kolísají. Největší je v okamžiku, kdy například filmová novinka přichází do kin, po čase zájem poněkud opadá.
Bonaparte nyní jako horkou novinku připravuje karty z filmu Superman III. V rámci nakoupené licence grafici firmy z dodaných snímků, pozadí a efektů sami sestavují budoucí podobu karet, vysvětlil Popule. "Spíše reagujeme na úspěšné dětské filmy, například jsme kupovali autorská práva na Piráty z Karibiku, kteří se stali námětem kvarteta," uvedl Anděl. Podle něj jsou stále oblíbená i tradiční zvířata, květiny a města.
Firma Bonaparte nabízí kolem pěti desítek druhů hracích karet, ročně má zhruba deset nových motivů, hlavně kvartet a Černého Petra. V Hořovicích mají v nabídce karty od mariášových jednohlavých, přes dvouhlavé až po karty vykládací jako canasta, rummy, bridge, patience, taroky či pikety a různé reklamní a dětské karty. V Hořovicích v tomto roce chytají novinku: budou nabízet balíčky karet specializované na další druhy her, jako je například dudák.
Názvy nejoblíbenějších tuzemských her mají původ v cizích jazycích. Mariáš prý vznikl z francouzského výrazu pro manželství, žolíky se jmenují podle toho, že ve hře hraje důležitou roli karta s vyobrazením šaška, anglicky Jolly Joker. Při canastě se sbírají jakoby do jednoho košíku, španělsky canasta, karty stejné hodnoty.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
út 01.05.2007 08:26



0 +
 
The Loop Jazz Club

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka