Kraj asi nezvýší dotace na autobusy

Plzeňský kraj zřejmě nezvýší letošní dotace na zajištění veřejné autobusové dopravy. ČSAD autobusy Plzeň, které zajišťují 90 procent přepravy osob v regionu, dostanou včetně žákovského jízdného stejně jako loni 233 milionů korun.

Jarní servisní akce AUTO CB

Plzeňský kraj zřejmě nezvýší letošní dotace na zajištění veřejné autobusové dopravy. ČSAD autobusy Plzeň, které zajišťují 90 procent přepravy osob v regionu, dostanou včetně žákovského jízdného stejně jako loni 233 milionů korun. Dopravci ale chtějí kompenzovat výrazný nárůst ceny nafty, která podle ČSAD autobusy vzrostla od začátku roku o 18 procent. Vedení kraje se však domnívá, že by ji mohly firmy kompenzovat z vyšších tržeb. ČTK to zjistila od dopravců a od vedení Plzeňského kraje.
"Podle našich informací způsobil nový silniční zákon, platný od července, přechod řady cestujících od osobních vozů k autobusům a vlakům," uvedl krajský radní pro dopravu Miroslav Jaroš. "Dosud nic takového nepociťujeme," reagoval ředitel ČSAD autobusy Miloslav Hucl. Kromě této firmy má kraj smlouvu s dalšími 12 malými dopravci.
ČSAD autobusy, které v tomto roce nezdražily cenu svých jízdenek, dostane letos od kraje na zajištění dopravní obslužnosti regionu 215 milionů korun, shodně jako loni. K tomu navíc získá 18 milionů na žákovské jízdné.
Kraj se s dopravcem dohodl, že mu bude platit 18 korun na kilometr, zbytek nákladů si uhradí ČSAD z jízdného. Náklady na kilometr uznal kraj v prosinci ve výši 30,50 koruny, o padesátihaléř vyšší než loni, i když dopravce požadoval po zdražení nafty 32 Kč/km. U ostatních přepravců se dotace pohybuje na stejné úrovni, o plus minus jednu až dvě koruny. Zhruba o třetinu vyšší příspěvek, respektive náklady mají plzeňské dopravní podniky, které jezdí pro kraj do Chrástu a Dýšiny, ale většinu kilometrů ujedou v krajském městě.
"Chceme nějakým způsobem kompenzovat osmnáctiprocentní růst ceny nafty od začátku roku," uvedl Hucl. Ve středu odpoledne o tom jednal na kraji. Podle Jaroše by to mohly vyrovnat zvýšené tržby za jízdné od července. Podle Hucla ale stagnují. "Dodají nám další podklady včetně cen nafty a tržeb. Pokud se prokáže výrazný růst cen pohonných hmot, rozhodla by v září rada o možném řešení," uvedl vedoucí krajského odboru dopravy Jaroslav Vejprava.
Podle Jaroše zřídil kraj nově funkci kontrolora ekonomiky veřejné dopravy, který může nahlížet do hospodaření dotovaných dopravců. Firmy dostávají peníze měsíčně a pravidelně posílají úřadu vyúčtování.
Kraj připravuje výběrová řízení na autobusové dopravce ve všech okresech. "Chce si tak ověřit cenu na trhu a navíc podle nového zákona o veřejných zakázkách to musíme," řekl Jaroš. Do konce října vyhlásí první tendr pro většinu okresu Rokycany. Poté vyhodnotí jeho výsledky a připraví další.
Českým drahám (ČD), jedinému železničnímu dopravci v regionu, vydá letos Plzeňský kraj 310 milionů korun, což je o sedm procent více než loni. Dráhy také nyní požadují mírné zvýšení dotace kvůli vyššímu rozsahu dopravy na Šumavě. Kraj o tom s nimi bude jednat právě dnes. "ČD nám letos první rok dávají čtvrtletní vyúčtování a dotaci určitě vyčerpají," uvedl Jaroš.
ČSAD autobusy se 420 vozy, které ročně převezou 14,5 milionu cestujících, zdražovaly naposledy v lednu 2004. Náklady ostatních 12 dopravců v kraji, kteří mají licenci na veřejnou dopravu, jsou mezi 28 až 30 korunami. Drobní dopravci fungují na Rokycansku, Domažlicku a Klatovsku. Dopravu osob provozují obce Bělá na Domažlicku, Kašperské Hory a Chanovice na Klatovsku.
Linkové autobusy v kraji mají letos ujet 13,139 milionu kilometrů, o jedno procento více než loni. Vlaky 5,171 milionu km, o 65.000 km více.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
po 21.08.2006 12:29



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka