Plzeňský kraj připraví do konce roku projekt dopravní obslužnosti česko-německého příhraničí, který podnítí cestování turistů z obou stran hranice regionálními autobusy i vlaky. Projekt podpoří bavorský rozpočet i české ministerstvo dopravy. Na provoz linek budou přispívat české krajské a německé regionální úřady. Projekt se v rámci regionu NUTS II - Jihozápad rozšíří také do Jihočeského kraje a Rakouska. Řekl to krajský radní pro dopravu Miroslav Jaroš.
"Budeme jednat se všemi dopravci, kteří mají licenci," dodal. Koordinátorem celého projektu, který je klíčový pro rozvoj celé oblasti, je Šumava-Bus, s.r.o., Železná Ruda, česká dceřiná firma německé dopravní společnosti RBO (Regionalbus Ostbayern), která patří do skupiny německých drah Deutsche Bahn. Šumava-Bus připravuje pět až osm pravidelných linek.
"Projekt má přispět ke stabilizaci základní struktury obyvatelstva v příhraničí," uvedl jednatel Šumava-Busu Ivan Kalina. Na něj navazují programy na vytváření nových pracovních míst a rozvoj podnikání, zejména řemeslníků, kteří by se měli znovu usazovat podél dopravních cest. Celý komplex je podle Kaliny srovnatelný s budováním obrovské průmyslové zóny. V tomto případě by se s nízkými náklady zajistila práce až 100.000 lidem.
Šumava-Bus už provozuje od října padesátikilometrovou linku ze Železné Rudy do Sušice, denně tři páry spojů. Tuto chybějící linku, po níž deset let volali turisté i občané, podpořil Plzeňský kraj v prvních třech měsících 640.000 korunami; dotace klesají s navyšováním tržeb z jízdného. "Využívají ji hodně žáci a studenti," řekl Václav Bernard ze Šumava-Busu.
Bavorská strana bude "na oplátku" dotovat autobusovou linku ze Železné Rudy do Pasova, kterou Šumava-Bus zahájí tuto sobotu. Denně kromě neděle pojedou spoje v 05:25 a 11:00, z Pasova v 08:30 a 16:25. Úsek o délce 94 kilometrů ujedou autobusy za dvě hodiny, zpáteční jízdenka přijde na 15 eur (asi 430 korun) a je levnější než vlak. Podle Jaroše je to také reakce na český příspěvek na nedávné otevření ztrátového bazénu v Bavorské Železné Rudě. Plzeňský kraj dal 1,5 milionu a Železná Ruda 300.000 korun.
Už od loňského léta funguje pravidelná autobusová linka Železná Ruda - Furth im Wald (75 kilometrů), kterou provozuje RBO.
Od 28. května začnou jezdit německé regionální vlakové soupravy ze 100 km vzdáleného Plattlingu až na Špičák a nebudou jako dosud končit na státní hranici v Železné Rudě. V pracovní dny bude jezdit pět párů vlaků, o víkendu sedm. Provozovatelem linky bude DB Regio, pro nějž bude dopravu zajišťovat Regenthalbahn. Dohodu už německé i české dráhy uzavřely.
Dále připravují oba státy přechod autobusů, které brázdí Národní park Šumava, na zemní plyn. "Jde o pseudoekologickou dopravu s autobusy, které mají jen lepší naftové motory. Nová vozidla by využívala německou rychloplničku plynu Grafenau hned za hranicí v Německu," uvedl Jaroš.
Podle něj se připravovaný projekt přeshraniční dopravy rozšíří z jižních Čech do Rakouska, kde už funguje jedna linka na Kaplicku. Všechny přeshraniční cesty musí na české straně povolit ministerstvo dopravy.