Kraje nesouhlasí se zrušením memoranda o regionální dopravě

Kraje požadují, aby memorandum o regionální dopravě, které řeší státní podíl na financování této dopravy, bylo i v budoucnu naplňováno tak, jak bylo dohodnuto. Na pátečním jednání Komise Rady Asociace krajů ČR pro dopravu se na tom shodli zástupci všech krajů. Reagují tak na připravovanou novelu zák...

Jarní servisní akce AUTO CB

Kraje požadují, aby memorandum o regionální dopravě, které řeší státní podíl na financování této dopravy, bylo i v budoucnu naplňováno tak, jak bylo dohodnuto. Na pátečním jednání Komise Rady Asociace krajů ČR pro dopravu se na tom shodli zástupci všech krajů. Reagují tak na připravovanou novelu zákona o rozpočtovém určení daní, která směřuje ke zrušení memoranda. To by znamenalo, že z původní částky 2,6 miliardy korun určené na regionální železniční dopravu by kraje dostaly o 600 milionů méně.
Memorandum o zajištění stabilního financování dopravní obslužnosti veřejnou regionální železniční osobní dopravou, tak zní celý název desetileté smlouvy mezi kraji a vládou, podle které dostávají kraje ročně 2,6 miliardy korun na regionální železniční dopravu. Podle důvodové zprávy k novele zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní (RUD), je však snahou vlády memorandum neplnit. Z dohodnuté částky 2,6 miliardy korun by pak kraje dostaly o 600 milionů méně.

Podle připravované novely zákona by tyto prostředky byly převedeny do RUD. „Návrh zákona o změně RUD je variantní. Jedna z variant je, že by se škrtlo krajům 600 milionů a do rozpočtového určení by šly 2 miliardy. Částka by ale nebyla pevná, vyvíjela by se podle vývoje hospodářství,“ říká hejtman Plzeňského kraje a předseda Komise Rady Asociace krajů ČR pro dopravu Milan Chovanec. Současně upozorňuje, že vzhledem k negativnímu vývoji hospodářství by se zmiňovaná suma mohla snižovat.

Všichni členové Komise Rady AKČR pro dopravu tak trvají na platnosti uzavřeného memoranda a jeho finančním plnění. „Chceme, aby podepsaná částka 2,6 miliardy korun byla dodržena a aby byla jednotlivým krajům rozdělena tak, jak bylo určeno. Pokud se to nestane a pokud budou snahy o zrušení memoranda, bude to mít zásadní dopad na snížení rozsahu dopravní obslužnosti,“ říká Milan Chovanec.

Hejtman připomněl, že memorandum sloužilo ke stabilizaci železniční dopravy i Českých drah. Každý rok od jeho podepsání však stát „licituje“ o jeho platnosti a plnění. Podle komise však nedodržení memoranda může znamenat až 40procentní úbytek rozsahu dopravní obslužnosti. Zároveň by mohlo dojít k destabilizaci celého systému a koncepce návaznosti dopravních spojů.

Plzeňský kraj, který dává na železniční regionální dopravu ze svého rozpočtu přibližně 400 milionů korun, dostává od státu 130 milionů korun. Neplněním memoranda by přišel asi o 30 milionů. Podle hejtmana Milana Chovance jsou však rozpočty krajů tak napjaté, že kraje nemohou takové částky platit ze svého.

„Podporujeme variantu, která chce zachovat memorandum a řešit pokračování financování po roce 2019,“ uzavírá hejtman Milan Chovanec.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
so 01.06.2013 07:29



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka