Krajská linka 158 už má letos na kontě 50 000 hovorů

Jednou z velmi významných policejních činností je mimo jiné přijímání hovorů občanů na lince 158. Příjem tísňového volání zajišťuje nepřetržitě 24hodin denně v rámci Plzeňského kraje Integrované operační středisko Krajského ředitelství policie Plzeňského kraje sídlící v Plzni, které vzniklo na j...

Jarní servisní akce AUTO CB

Jednou z velmi významných policejních činností je mimo jiné přijímání hovorů občanů na lince 158. Příjem tísňového volání zajišťuje nepřetržitě 24hodin denně v rámci Plzeňského kraje Integrované operační středisko Krajského ředitelství policie Plzeňského kraje sídlící v Plzni, které vzniklo na jaře roku 2008 sloučením všech sedmi okresních operačních středisek a operačního střediska tehdejší Správy Západočeského kraje.
Integrované operační středisko Krajského ředitelství policie Plzeňského kraje má obvykle k dispozici tři pracoviště pro příjem tísňového volání, na která se dovolají občané z celého Plzeňského kraje, kteří se ocitli v nouzi. Pokud jsou tato tři pracoviště obsazena, systém přesměruje neprodleně volání na jiné pracoviště v rámci plzeňského operačního střediska. Nemůže se tak stát, že se konkrétnímu volajícímu nedostane pomoci. Mnohdy jsou mimoplzeňští překvapeni a zaskočeni tím, že se dovolají do Plzně, neboť jsou z minulosti zvyklí, že byli spojeni s jejich okresními operačními středisky. Nemusí však váhat a ozve-li se „tísňová linka policie Plzeň – hovořte“, mohou bez obav sdělit důvod hovoru. I když právě věc nebude místně příslušná pro orgány policie Plzeňského kraje, bude případ předán a řešen věcně a místně příslušnou součástí. Pro zajímavost lze uvést, že za první pololetí roku 2012 přijali policisté Integrovaného operačního střediska Krajského ředitelství policie Plzeňského kraje více než 50 tisíc hovorů.
Obecně platí, že ten, kdo se dovolává pomoci na lince 158, ačkoli se mnohdy jedná o velice vypjaté situace plné stresu, by se měl pokusit jednat v klidu, hovořit plynule, srozumitelně, dostatečně nahlas, aby policista na druhém konci pomyslného drátu všemu rozuměl. Je třeba, aby maximálně spolupracoval s policistou a odpovídal byť na první pohled možná nepochopitelné leč z pohledu policisty zcela logické dotazy.
Na začátku hovoru by se měl občan představit jménem a příjmením. Poté by měl sdělit, kde se nachází. Při popisu místa události je ideální, když dokáže uvést město, ulici, číslo popisné či orientační budov nebo názvy např. úřadů a firem, které zde sídlí. V případě, kdy toto nelze, měl by se pokusit popsat nějaký větší záchytný bod v bezprostřední blízkosti – např. parkoviště, most, kostel apod.
Poté by měl následovat stručný a jasný popis události, kvůli které se na policii obrací. Zde je třeba mít na paměti, že tísňová linka je určena pro případy, kdy je ohrožen život, zdraví a majetek v důsledku páchání nebo spáchání protiprávního jednání, nikoli jako linka důvěry nebo poradní orgán. Na tísňovou linku samozřejmě mohou občané dále podávat informace např. o hledaných a pohřešovaných osobách, odcizených vozidlech, ale i o událostech, které nemají žádnou přímou souvislost s protiprávním jednáním, jako je třeba oznámení o překážce na vozovce apod.
Dříve, než se občan na linku 158 obrátí, měl by nejdříve důkladně zvážit, zda se jedná skutečně o věc, kterou je nutné řešit touto cestou. Opomenu-li zavrženíhodné případy, kdy se osoby baví rádoby vtipnými nebo mnohdy zlomyslnými telefonáty na linku 158, je mnoho takových, kteří volají na tísňovou linku jen proto, že se zrovna ocitli v nepříznivé životní situaci a potřebují se někomu vypovídat nebo potřebují poradit, jak postupovat ve věcech, kde jednak nehrozí prodlení a které ani nepřísluší orgánům policie. Takoví lidé si bohužel neuvědomují, že mohou tísňovou linku blokovat těm, kteří skutečně okamžitě naši pomoc potřebují. Tím nejsou samozřejmě míněny případy, kdy někdo, dejme tomu, potřebuje lékařskou pomoc a nemůže si vzpomenout na správné telefonní číslo na lékaře nebo omylem vytočí číslo špatné.
Na policisty obsluhující tísňovou linku 158 jsou kladeny nejen vysoké profesionální ale i osobnostní požadavky. Každý z nich musí mít výbornou znalost trestního zákona, trestního řádu a předpisů, které jsou základem policejní práce, musí mít velmi dobré všeobecné právní povědomí a být znalý mnoha dalších oborů tak, aby mohl okamžitě reagovat na vzniklý stav. Mnohdy je k užitku, ač se to zdá neuvěřitelné, i osobní znalost, neboť se stává, že někteří stále stejní občané opakovaně linku zneužívají. V neposlední řadě je podmínkou pro výkon této profese schopnost rychlého rozhodování a reagování, odolnost vůči stresu, komunikativnost a schopnost empatie. Každý z policistů obsluhující linku 158 musí být do velké míry i psycholog.
Protože jsou pro výkon této činnosti vybíráni policisté dle přísných kritérií, mohou si všichni volající být jistí, že se jim vždy dostane vstřícného jednání, profesionální rady a pomoci.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
út 14.08.2012 08:37



0 +
 
The Loop Jazz Club

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka