Občanský zákoník garantuje spotřebitelům délku záruční doby. Přesto podle spotřebitelů v některých obchodech jejich právo nerespektují.
Zda prodávající skutečně krátí zákonná práva kupujících má ověřit nový průzkum Sdružení obrany spotřebitelů České republiky.
Převzetím evropské směrnice o některých aspektech prodeje spotřebního zboží a záruk na toto zboží se od 1.ledna 2003 práva českých spotřebitelů výrazně rozšířila, přesto se spotřebitel může setkat s komplikacemi.
„Zákon dává spotřebitelům významná práva. Podle poznatků z poraden pro spotřebitele se jich přesto obtížně domáhají,“ řekl František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS, a dodal: „Někteří prodávající dokonce tvrdí spotřebitelům, že na zakoupený výrobek nemají žádnou záruku, anebo že záruka je jen krátká. Skutečnost je ale jiná: Pokud se vada objeví do šesti měsíců po koupi, má se zato, že existovala už při převzetí, a pokud s tím obchodník nesouhlasí, je jeho povinností dokázat to. Bohužel, drtivá většina obchodníků tvrdí, že si vadu zboží spotřebitel způsobil sám.“
Omezování práv spotřebitelů v kupních smlouvách může však mít i formu požadavku na uplatnění reklamace zboží pouze v originálním obalu, jindy je uplatnění reklamace podmiňováno předložením kupního dokladu i záručního listu.
V rámci projektu podpořeného Zastoupením Evropské komise v ČR se Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) nyní průzkumem snaží zjistit, jak často se tato porušení práv vyskytují. Vyzývá spotřebitele, aby na adresu: Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Ve Smečkách 7, 110 00 Praha 1, či e-mailem na zaruky@spotrebitele.info, posílali kopie záručních listů, reklamačních řádů, či reklamačních protokolů, týkajících se prodeje spotřebního zboží, pokud se jim uvedená tvrzení nezdají v pořádku.
Spotřebitelské organizace mají ze zákona právo požadovat po podnikatelích i soudní cestou, aby se zdrželi protiprávního jednání. SOS přepokládá, že informace získané od spotřebitelů využije i v tomto rámci.