Letec z Plzně dnes představí knihu o bojích nad Kanálem

Dnes v 15.00 hodin bude v Muzeum Patton Memorial Pilsen veřejnosti představena kniha vzpomínek válečného letce RAF a občana městského obvodu Plzeň 1 plk. v.v. Josefa Prokopce. Má název Bojoval jsem nad kanálem. Josef Prokopec (* 1919 ve Stradouni) se po dobrodružné cestě z Protektorátu Čech...

Cílená propagace v Plzni

Dnes v 15.00 hodin bude v Muzeum Patton Memorial Pilsen veřejnosti představena kniha vzpomínek válečného letce RAF a občana městského obvodu Plzeň 1 plk. v.v. Josefa Prokopce. Má název Bojoval jsem nad kanálem.
Josef Prokopec (* 1919 ve Stradouni) se po dobrodružné cestě z Protektorátu Čechy a Morava dostal přes Polsko a Sovětský svaz na Střední Východ, odkud dorazil až do Anglie. Zde prodělal základní letecký výcvik, který navázal na jeho letecké znalosti získané v plzeňském Západočeském aeroklubu v rámci akce „1000 nových pilotů republice“. Následoval pilotní kurz v Kanadě, odkud to byl již jen krůček zpět do Anglie. K bojové 310. Squadroně RAF se dostal na počátku roku 1944. Bylo to v době, kdy Čechoslováci bojující po boku Britů a Američanů útočili na cíle ve Francii nebo doprovázeli bombardéry nad Belgii či Německo. Počátkem června 1944 Spojenci vrhli veškerou vojenskou sílu proti Atlantickému valu. Do bitvy o Normandii se zapojili i českoslovenští letci včetně Josefa Prokopce, jednoho z prvních Čechoslováků, kteří se objevili nad invazními plážemi během slavného Dne D.
Na sklonku září 1944 se československé stíhací squadrony zapojily do operace Market – Garden, grandiózní vojenské akce s cílem překročit řeku Rýn v prostoru holandského města Arnhem. Operace se zúčastnil v kabině stíhačky Spitfire i Josef Prokopec. Bylo 26. září 1944, když během startu na stíhací doprovod mohutného svazu dopravních letadel praskla u Prokopcovy stíhačky pneumatika. Stroj se stal neovladatelný. Deštěm jisker doslova obalený letoun nakonec zastavil až na konci dráhy. J. Prokopec se štěstím vyvázl živ, třebaže byl citelně zraněn na obličeji. Nedlouho poté však již opět seděl za kniplem stíhačky a zúčastňoval se všech operačních letů, ke kterým byl službou určen.
Po skončení války se vrátil v srpnu 1945 do vlasti. Zůstal u letectva a sloužil nadále u někdejší 312. Squadrony RAF, která byla v poválečném Československu transformována na 5. stíhací pluk se sídlem v Českých Budějovicích. Stal se instruktorem létání a pomáhal cvičit nové letce. Tady se také v r. 1948 zúčastnil tzv. „Akce DI“, tajného výcviku letců pro vznikající izraelské vojenské letectvo. Jeho přínos pro vznik a obranu prvního židovského státu ocenili o řadu desítek let později vrcholní přestavitelé Izraele. Jiného názoru však byl poúnorový režim. Na počátku roku 1949 byl odeslán na nucenou dovolenou. Následovalo propuštění od letectva, degradace na vojína i vyhazov z bytu, kde v té době bydlel s manželkou a dětmi. Azyl nakonec našel v Heřmanově Huti (o. Plzeň-sever), kde získal místo ve zdejších sklárnách. Josef Prokopec byl morálně částečně rehabilitován po r. 1968, větší pozornosti se mu však stejně jako mnoha jiným dostalo až po listopadu 1989.
Plk. v.v. Josef Prokopec, člen Československé obce legionářské, dodnes žije v Plzni. V celém Plzeňském kraji je dnes již posledním žijícím příslušníkem čs. stíhací 310. Squadrony RAF.
Knihu Bojoval jsem nad Kanálem autorů Josefa Prokopce a Karla Fouda je možné od května 2009 pořídit v síti plzeňských knihkupectví a také v Muzeum Patton Memorial Pilsen. Její vydání významnou měrou podpořil Městský obvod Plzeň 1, který touto cestou vyjádřil J. Prokopcovi poděkování za činy vykonané pro osvobození vlasti od nacistické okupace v letech 2. světové války.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
st 27.05.2009 14:13



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka