Masné krámy vystaví Pražskou pietu reagující na Palacha

Ve středu 4. ledna 2012 bude do dlouhodobého přednáškového a výstavního cyklu JEDNO DÍLO / JEDEN SVĚT v plzeňských Masných krámech zařazen pozoruhodný obraz plzeňské malířky Aleny Koenigsmarkové, získaný v uplynulém roce do sbírkového fondu díky laskavému daru dědiců, Alexe a Heleny Koenigsmarkových...

Cílená propagace v Plzni

Ve středu 4. ledna 2012 bude do dlouhodobého přednáškového a výstavního cyklu JEDNO DÍLO / JEDEN SVĚT v plzeňských Masných krámech zařazen pozoruhodný obraz plzeňské malířky Aleny Koenigsmarkové, získaný v uplynulém roce do sbírkového fondu díky laskavému daru dědiců, Alexe a Heleny Koenigsmarkových. Obraz reaguje na oběť Jana Palacha v roce 1969.
Pražská pieta vznikla v reakci na násilné potlačení demokratizace Československa v roce 1968 a následné sebeupálení, jímž chtěl Jan Palach vyburcovat společnost ze strachu a apatie a varovat ji před nastupujícím oportunismem a konformismem, který totalitní vládě umožnil udusit autentický lidský a společenský život v pokryteckém bezčasí normalizace. Obraz, který je přesvědčivým symbolickým výrazem Palachovy oběti, bude 4. ledna 2012 po celý den vystaven ve střední lodi výstavní síně Masné krámy.
V 17 hodin promluví o okolnostech vzniku obrazu i jeho autorce dcera PhDr. Helena Koenigsmarková, ředitelka Uměleckoprůmyslového muzea v Praze, a syn Alex Koenigsmark, spisovatel. Samotný obraz pak představí přednáška odborného zástupce ředitele Západočeské galerie v Plzni, Mgr. Petra Jindry.
Pražská pieta je jedním z mála výtvarných děl, bezprostředně reagujících na upálení Jana Palacha. Obraz bude vystaven na počest jeho památky; od jeho upálení uplyne 16. ledna 43 let.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alena Koenigsmarková pracovala s náročnou a ve 20. století neobvyklou techniku malby na dřevo, upomínající na gotické a raně renesanční oltářní obrazy.
Po stránce ikonografické odkazuje Pražská pieta k tradici středověkých pašijových obrazů, konkrétně k námětu Oplakávání (Piety) na středním panelu a Posmívání Kristu na levém panelu s přihlížejícím davem a s vojákem. Na pravém panelu triptychu je pak sugestivně zpodobena hořící lidská pochodeň Jana Palacha jako novodobá obdoba zobrazení mučednické smrti světce na křídle oltáře.
Ústřední výjev a fragmentární hlavy v levé části jsou zobrazeny na abstraktní červené ploše inspirované pozadím desek Mistra Třeboňského oltáře; tato dominující barva ve své mnohoznačnosti zároveň evokuje sovětské okupanty. Na střední desce je červená plocha završena budovou Národního muzea, jež se jako Golgota zvedá nad místem oběti.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
po 02.01.2012 12:17



0 +
 
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka