Města chtějí peníze na hromadnou dopravu

Statutární města chtějí více peněz na hromadnou dopravu a integrované dopravní systémy z evropských nebo národních zdrojů. Města zajišťují MHD, pro její zkvalitnění ale mají nárok na dotace zejména na obměnu vozového parku, ne na velké programy na infrastrukturu.

Jarní servisní akce AUTO CB

Statutární města chtějí více peněz na hromadnou dopravu a integrované dopravní systémy z evropských nebo národních zdrojů. Města zajišťují MHD, pro její zkvalitnění ale mají nárok na dotace zejména na obměnu vozového parku, ne na velké programy na infrastrukturu. Peněz je přitom třeba zejména na budování nových terminálů a obslužných provozů, tramvajových a trolejbusových tratí i na modernější vozy, řekl dnes novinářům po jednání Komory statutárních měst v Plzni předseda Svazu měst a obcí ČR Oldřich Vlasák.
Evropské peníze na veřejnou dopravu jsou v regionálních operačních programech. "Podle našich informací v současné době těch prostředků není dostatek," tvrdí Vlasák. Města by chtěla, aby se peníze na velké infrastrukturní projekty veřejné dopravy případně stáhly z jiných kapitol operačních programů. Na rozdíl od některých jiných možných příjemců dotací jsou totiž města připravená a schopná finančně se spolupodílet na hrazení projektů, upozornil plzeňský primátor Pavel Rödl. Města mají také už vypracované nebo zahájené přípravy na jednotlivé projekty.
"My jsme dělali ve statutárních městech průzkum - ty požadavky jsou zhruba na 43 miliard. Po seškrtání, kdy kritérii byla připravenost projektů, možnost kofinancování, územně-právní příprava a podobně, jsme se dostali na částku kolem deseti miliard až 12 miliard," vyčíslil Vlasák. Tolik peněz ale zatím v příslušných dotačních kapitolách není.
Například Plzeň podle Rödla usiluje o zlepšení infrastruktury v MHD už připravených projektech nejméně za dvě miliardy korun. "V regionálním operačním programu je přitom celkem vyčleněno tolik peněz, že i kdybychom je získali všechny, nekoupili bychom za ně ani tři celé tramvaje," konstatoval Rödl.
Podle primátora Opavy Zbyňka Stanjury nesou města náklady na veřejnou dopravu, kterou využívají nejen obyvatelé, ale i lidé dojíždějící za prací, do škol a nemocnic. Spoluodpovědnost za rozvoj veřejné dopravy ve městech by proto podle komory měla nést města, ale i stát a kraje.
Vlasák přesto věří, že magistráty na peníze dosáhnou právě kvůli schopnosti finanční spoluúčasti příjemců dotací. "Jestliže máme garanci toho, že projekty jsou dostatečně připraveny a konečný uživatel má prostředky na kofinancování, tak si myslím, že by byla škoda nevyužít toho záměru," dodal Vlasák.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
ne 14.01.2007 14:22



0 +
 
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka