Mýty a nedorozumění o jídle, pití a rozšíření EU

Každá oblast Evropy produkuje své jídlo a pití, na které je nesmírně pyšná – od skotské haggis .....

Cílená propagace v Plzni

Každá oblast Evropy produkuje své jídlo a pití, na které je nesmírně pyšná – od skotské haggis (tlačenky z ovčích drobů vařené v ovčím žaludku s přidáním krupek) po vysoce alkoholickou kyperskou kořalku Zivania. Jakmile vznikne pocit, že milovaná regionální kuchyně by mohla být ohrožena legislativou EU, v novinách se lavinovitě šíří sloupky.
Slyšeli jsme v České republice: „Podle zákonodárství EU se nesmí prodávat nebalené koblihy.“
Špatně – Hygienické předpisy EU vyžadují, aby byla přijata opatření proti šíření bakterií v místech prodeje potravin, ale to ještě neznamená, že koblihy se musí prodávat balené. Nebalené koblihy se prodávají v řadě zemí EU.
Nové hygienické předpisy české vlády vycházejí z norem EU, ale jsou přísnější než podobná legislativa v řadě stávajících členských států.
Slyšeli jsme v Maďarsku a v České republice: „Soukromá porážka prasat bude zakázána spolu s domácí výrobou masných specialit.“
Špatně – Členské státy mají právo dovolit domácí porážku prasat, drůbeže, králíků, ovcí a koz za předpokladu, že tato zvířata jsou porážena za účelem osobní spotřeby jejich majitelů. Maso prodávané komerčně musí samozřejmě pocházet ze zvířat poražených na jatkách v souladu s předpisy EU o hygieně a humánní porážce.
Slyšeli jsme v Polsku: „Budou zakázány nakládané okurky z Polska, známé jako ogórek kiszony.“
Špatně – Existovaly obavy, že EU zakáže výrobu těchto okurek, protože okurky nakládačky jsou velmi malé a neodpovídají evropským normám. Ve skutečnosti ani nakládaní, ani velikost polských okurek nepředstavuje žádný problém. Ogórek kiszony se stal předmětem diskusí proto, že na okurky pod 180g neexistují žádná omezení a bude třeba najít nový způsob, jak je klasifikovat pro evropský trh.
Slyšeli jsme v Polsku: „Polsko nebude smět vyrábět svou milovanou vodku Wyborowu ani další známé značky, protože společnosti z EU koupily ochrannou známku a kus polské tradice!“
Špatně – Základem těchto zvěstí je prodej této polské společnosti společnosti francouzské. Neexistují žádné předpisy, které by bránily výrobě tohoto nápoje v Polsku i nadále, ale vodka Wyborowa je komerční ochranná známka na rozdíl od dalších slavných vodek jako Siwucha nebo Ubrówka. Ty představují chráněné názvy výrobků spojené s určitým polským krajem.
Slyšeli jsme na Kypru: „Kyperská kořalka Zivania bude po vstupu Kypru do EU stát dvakrát tolik.“
Skoro správně – Zivania zdraží o 60-70% v důsledku nových daňových předpisů, až Kypr vstoupí do EU. Během přístupových jednání požádal Kypr EU o výjimku pro spotřební daň na Zivanii, ale kyperská vláda nyní přistoupila na to, že slavná kořalka bude zdaněna stejně jako každý jiný nápoj s vysokým procentem alkoholu. Kypr dosáhl toho, že EU uznala Zivanii jako regionální ochrannou známku, existující výhradně v tomto středomořském ostrovním státě.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
čt 22.04.2004 08:38




0 +
 
The Loop Jazz Club

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka