Zručné prsty, hudební sluch i sílu v rukou musí mít hudebník, který chce hrát na rezonující kytaře vyrobené z kamene. Mramorový nástroj, který letos, prý jako první na světě, vyrobili v jedné menší pražské firmě specializované na výrobu kytar s rezonátorem, váží totiž přes šest kilogramů. "První kamennou kytaru jsme vyrobili letos a udělali jsme na zakázku už asi pět takových nástrojů do celého světa," řekl ředitel firmy Amistar František Javůrek. Ojedinělý nástroj byl včera k vidění v Plzni, kde se koná třetí ročník mezinárodního rezofonického festivalu, na němž vystupují hudebníci s rezonančními kytarami.
Kytara ze zeleného leštěného mramoru s nápadnou kresbou a stříbřitým kovovým kruhem pod strunami je prý jedinečná. Vyrábí se ze speciálního druhu mramoru, který se těží pouze v Indii, a který má díky geologickým přeměnám mimořádnou rezonanční schopnost. "Desky kytary jsou silné tři až čtyři milimetry a ten zvuk je naprosto unikátní. Nazvali jsme jí resostone, což znamená rezonující kámen," popsal Javůrek.
Kamenná kytara vznikla díky desítkám hodin výlučně ruční práce - výroba prvního kusu trvala dva měsíce. Stejně jako všechny rezofonické kytary má uvnitř těla tenoučký rezonátor, jakousi membránu vyrobenou ze čtvrt milimetru silného hliníkového plechu s vylisovanými drážkami na zpevnění povrchu.
Pražská firma je podle Javůrka jedna z mála na světě, která se věnuje výlučně výrobě rezofonických kytar. Jeden z nástrojů vyráběla například jako dárek k narozeninám člena skupiny Rolling Stones Keitha Richardse. Firma kromě kamenných a dřevěných rezonujících kytar vyrábí hlavně kovové. Jsou ze speciálního mosazného plechu. Veškeré práce - letování, broušení, leštění i gravírování se provádějí ručně. O tento typ nástrojů není podle Javůrka v Česku velký zájem, a tak prakticky veškerá produkce, kolem 200 kytar ročně, míří do zahraničí.
Rezofonické kytary jsou jakýmsi vývojovým stupněm mezi akustickou a elektrofonickou kytarou. Vymyslel ji v Americe ve 30. letech minulého století slovenský rodák John Dopyera, když snažil zesílit zvuk klasické akustické kytary ve velkých orchestrech.