Na koleje letos vyjedou vlaky ČD za 4,5 miliardy

České dráhy v roce 2009 nakoupí především vlaky pro regionální a příměstskou dopravu a do konce března vypíší dvě důležité veřejné soutěže. Jednu na nákup stovky vozů pro dálkovou dopravu a jednu na pronájem nízkopodlažních motorových jednotek pro rychlíky na neelektrifikovaných tratích. České d...

Cílená propagace v Plzni

České dráhy v roce 2009 nakoupí především vlaky pro regionální a příměstskou dopravu a do konce března vypíší dvě důležité veřejné soutěže. Jednu na nákup stovky vozů pro dálkovou dopravu a jednu na pronájem nízkopodlažních motorových jednotek pro rychlíky na neelektrifikovaných tratích.
České dráhy budou pokračovat v nákupu obdobných vlaků jako v roce 2008. K tomu přibudou nové bistrovozy a podle výsledku výběrových řízení i osm pronajatých nových nízkopodlažních motorových jednotek pro motorové rychlíky Praha – Písek – České Budějovice a Praha – Rakovník.
Podle návrhu podnikatelského plánu přibudou v roce 2009 Českým drahám následující kolejová vozidla:
1. 12 CityElefantů (patrová příměstská klimatizovaná jednotka řady 471)
2. 46 regionálních vlaků, obdobných jako jsou např. současné Regionovy (modernizovaný bezbariérový motorový vlak pro regionální tratě)
3. 14 řídících vozů řady 954 pro motorové rychlíky (vznikají přestavbou nepotřebných poštovních vozů)
4. 13 modernizovaných vozů pro motorové rychlíky
5. 6 bistrovozů s boxy první třídy pro mezinárodní vlaky z Prahy do Mnichova, Norimberku a Žiliny
Souhrnná hodnota těchto souprav a vozů je čtyři a půl miliardy korun. Do této částky není započten případný pronájem nízkopodlažních motorových jednotek pro rychlíky na neelektrifikovaných tratích, ani hodnota stovky vozů, které chtějí ČD pořídit na leasing. U těchto soutěží se stále dopracovává zadávací dokumentace, reálný termín vypsání tendrů je březen 2009.
„O stovce vozů ze zahraničí pro naše dálkové vlaky jsme vyjednávali celý loňský rok, byli jsme osloveni s výhodnou cenovou nabídkou, ale dohoda nakonec zkrachovala na nepřijatelných právních a záručních podmínkách druhé strany,“ vysvětluje náměstek GŘ pro osobní dopravu Petr Moravec. „Hlavním rizikem byla nejistota, že by vozy nemusely přejít po ukončení leasingu do našeho vlastnictví. Nemohli jsme si dovolit tak rizikový obchod uzavřít. Vozy přesto nutně potřebujeme, proto teď jdeme cestou veřejné soutěže.“
Konkrétní nasazení 46 nově pořizovaných regionálních motorových vlaků
Ve Středočeském kraji začnou jezdit v oblasti Mladé Boleslavi na tratích Nymburk – Mladá Boleslav, Mladá Boleslav – Sobotka a také na trati Mladá Boleslav – Turnov. Další budou jezdit spolu se současnými Regionovami také z Kladna do Kralup nad Vltavou a Rakovníka.
V Ústeckém kraji budou zajišťovat spolu se současnými Regionovami 90 % vlaků na trati Most – Louny – Domoušice – Rakovník, bude rozšířeno nasazení Regionov i na trati Děčín – Rumburk – Dolní Poustevna a nové vlaky začnou jezdit i z Lovosic do Litoměřic a České Lípy.
V Plzeňském kraji budou jezdit v oblasti Sušice a Horažďovic a budou zajišťovat i spojení v okolí Strakonic a Písku v Jihočeském kraji.
V Jihočeském kraji začnou jezdit na trati z Veselí nad Lužnicí přes Třeboň do Českých Velenic.
Na Vysočině vyrazí další moderní a částečně nízkopodlažní motorové vlaky z Jihlavy přes Telč do Slavonic.
Ve Zlínském kraji vyjedou nově Regionovy i tyto nové soupravy na trať z Valašského Meziříčí do Rožnova pod Radhoštěm a také ze Vsetína do Velkých Karlovic.
V Moravskoslezském kraji začnou jezdit na trati z Frýdlantu nad Ostravicí do Ostravice.
V Pardubickém kraji budou Regionovy a nově pořizované soupravy nasazeny na relaci z České Třebové do Lanškrouna, moderní vlaky přibudou ještě na trati z Pardubic do Žďárce u Skutče.
V Královehradeckém kraji budou jezdit tyto nové soupravy se současnými Regionovami z Hradce Králové přes Jičín až do Turnova. Nové řídící vozy pro motorové rychlíky se objeví ve větší míře na spěšných vlacích Trutnov – Chlumec nad Cidlinou – Kolín a osobních vlacích Trutnov – Jaroměř.
V Olomouckém kraji budou jezdit moderní bezbariérové vlaky ve větší míře na trati z Olomouce do Moravského Berouna a z Olomouce do Uničova. Zároveň tu skončí elektrifikace tratě ze Zábřehu na Moravě do Šumperku. Od nového jízdního řádu na podzim 2009 vzniknou dvě nové páteřní linky osobních vlaků:
6. Šumperk – Olomouc – Nezamyslice
7. Olomouc – Přerov – Hranice na Moravě – (Vsetín)
Další nasazení nových vlaků v regionální a příměstské dopravě
Ve Středočeském kraji na trati Praha – Řevnice – Beroun budou přibývat postupně další CityElefanty, v pracovní dny zajistí cca 30 % spojů a o víkendu 100 %. Zároveň začnou jezdit více o víkendech z Prahy do Benešova a více se budou objevovat i v Ústeckém kraji na trati z Ústí nad Labem přes Roudnici do Kralup.
V Libereckém kraji začnou jezdit s moderními motorovými vozy nově také rekonstruované přípojné vozy na rychlících Liberec – Česká Lípa – Děčín – Ústí nad Labem.
V Jihomoravském kraji budou nasazeny nové řídící vozy řady 954 na trasách z Brna do Miroslavi a také z Brna do Ivančic a Oslavan. Správa železniční dopravní cesty v září dokončí elektrifikaci tratě ze Znojma do Šatova a díky tomu budou jezdit až do Znojma vídeňské příměstské vlaky.
Nové vlaky a hendikepovaní
Příměstské patrové jednotky CityElefant, nově pořizované regionální motorové vlaky obdobné jako jsou např. současné Regionovy i řídící vozy pro motorové rychlíky jsou a budou bezbariérové. Kromě nízkopodlažního nástupu nebo hydraulické plošiny pro vozíčkáře jsou vybaveny také bezbariérovými toaletami.
Nové vlaky a způsob financování
Železniční vozidla se platí už před nákupem formou záloh, neznamená to tedy, že ČD v roce 2009 zaplatí 4,5 miliardy za nové vlaky, ale že hodnota vlaků dodaných v roce 2009 bude 4,5 miliardy korun.

Z pohledu cash flow vyplatí v roce 2009 ČD na zálohách a doplatcích aktuálně dodaných vozidel 3,6 miliardy korun. Na financování vlaků se také podílí Ministerstvo dopravy ČD, které poskytuje všem železničním dopravcům příspěvky na pořizování moderních souprav. V roce 2009 by tak mohly ČD čerpat na kolejová vozidla z potřebných fondů 300 milionů Kč a jedná se i o financování CityElefantů a lokomotiv řady 380 z úvěrů od Eurofimy.
Loňský rok a nakoupené vlaky
České dráhy pokračují už několik let kontinuálně v obnově vozového parku. Přehled loňského roku a celkový stav nově pořizovaných vlaků ČD ukazuje následující srovnání:
8. 8 CityElefantů – celkem jich vlastní ČD 42
9. 29 Regionov (22 dvouvozových, 7 třívozových) – celkem jich vlastní ČD 80
10. 7 řídících vozů řady 954 – celkem jich vlastní ČD 17
11. 9 rekonstruovaných vozů řady 054 – celkem jich vlastní ČD 27
12. Komplexní rekonstrukce 40 vozů pro vlaky EuroCity (doplnění klimatizace, vakuové WC, rekonstrukce interiéru…)
CityElefant (řada 471)
Moderní patrové příměstské jednotky vyrábí Škoda Transportation v Ostravě Vítkovicích. České dráhy provozují tyto jednotky jako třívozové, vozíčkářům slouží speciální zdvihací plošiny a bezbariérové toalety. Vlak nabízí také místa pro cestující s jízdními koly a první třídu. Vlak je kompletně klimatizovaný, maximální rychlost činí 140 km/h. Cena jedné soupravy přes 200 milionů korun. Jednotky CityElefant jsou v provozu zejména v Praze, ve Středočeském, Pardubickém i Ústeckém kraji a na Ostravsku.

Regionova (řada 814, 814.2)
Motorové jednotky vznikají kompletní přestavbou původních motorových vozů řady 810 a přípojných vozů 010. Rekonstrukci pro České dráhy provádí Pars nova, a.s. Soupravy provozují České dráhy jako dvouvozové a třívozové. Dvouvozovou Regionovu tvoří motorový a řídící vůz, třívozovou dva motorové vozy a jeden vložený. Standardem je u těchto jednotek nízkopodlažní část, bezbariérové WC pro vozíčkáře i speciální navigační majáčky pro nevidomé.

Řídicí vozy řady 954
Řídící vůz řady 954 je komplexní modernizací původních nevyužívaných poštovních vozů řady Postw. Uvnitř vozu je vybudován kompletně nový interiér s velkoprostorovým oddílem druhé třídy, s prostorem pro přepravu invalidních vozíků a s víceúčelovým prostorem pro jízdní kola a objemná zavazadla. Nově jsou tu dosazeny pohodlné čalouněné sedačky s hlavovými a loketními opěrkami, příčné zavazadlové police a protiskluzová podlahová krytina. Vůz je vybaven dvěma zdvihacími plošinami pro cestující se sníženou pohyblivostí, bezbariérovým WC a oddílem první třídy se stolečky a přípojkami na notebooky. Rekonstrukci provádí Pars nova, a.s.

Vložené vozy 054
Vznikají komplexní modernizací původních českých a slovenských vozů 053 a doplňují motorové soupravy: motorový vůz 854 – vložený vůz 054 – řídicí vůz 954. Pro ČD provádí modernizaci vloženého vozu 054 Krnovské opravny a strojírny, s.r.o. Přestavbou prochází skříň vozu, interiér pro cestující i pojezdová část.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
so 18.04.2009 07:56



0 +
 
The Loop Jazz Club

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka