Letním i zimním návštěvníkům Šumavy začal včera oficiálně sloužit pětikilometrový úsek nově postavené cyklostezky z Gerlovy Hutě na Novou Hůrku nedaleko Železné Rudy. Tři metry široká cyklostezka bude v zimě při dostatku sněhu strojově upravována a bude sloužit i jako trasa pro běžkaře, v mezidobí pro jízdy na in line bruslích nebo kolečkových lyžích, řekl ředitel Národního parku Šumava Alois Pavlíčko. Spolu s ním novou stezku i zimní běžkařskou sezonu v národním parku otevřela běžkyně Kateřina Neumannová.
Na celé Šumavě je podle mluvčího parku Radovana Holuba kolem 450 kilometrů běžeckých stop, z toho 320 kilometrů se udržuje. Podobnou délku mají i cyklostrasy. Neumannová, kterou nedostatek sněhu zatím nutil trénovat doma na kolečkových lyžích, by osobně nebyla proti lehkému zpoplatnění běžeckých stop. "Pokud by za to byly ty služby. Tratě by byly kdykoliv upravené a lidi by byli spokojení a zároveň by byla upravená parkoviště - je to normální v zahraničí, asi to bohužel bude muset být normální i u nás, jinak se těch kvalitních stop nedočkáme," poznamenala.
Nový úsek je vůbec první samostatný jízdní pás pro cyklisty v šumavském národním parku, jinak jsou tam pouze značené cyklotrasy, které vedou po místních a lesních komunikacích a cestách. Dnes zprovozněná část je prvním úsekem z plánované stezky, která má vést z Gerlovy Hutě přes Novou Hůrku do Prášil a Srní. Tento úsek by měl měřit kolem 35 kilometrů. V budoucnu by měla pokračovat výstavba ze Srní na Modravu a výhledově by se mohla propojit s jihočeskou částí tak, aby spojovala Železnou Rudu s Lipnem, popsal Pavlíčko. Celkové náklady na takovou stezku se odhadují na 100 milionů korun, vše záleží nejen na projektech, ale hlavně na financích.
Výstavba prvního pětikilometrového úseku v západočeské části Šumavy přišla bez DPH na víc než 18 milionů korun. Většinu peněz, přes 10,6 milionu korun, získal Plzeňský kraj jako příjemce dotace z evropského programu Interreg IIIA, národní park zaplatil přes 6,6 milionu korun a státní rozpočet přidal 711.000 korun. Trasa, které vede i přes mokřady, se začala stavět letos v červnu. Její součástí je také nové nástupní přírodní parkoviště v Gerlově Huti pro 50 osobních aut a zastávka autobusu.
Stezka má asfaltový povrch, kolem šesti mostků přes vodoteče a rašeliniště je povrch přírodní. Stavebníci tam museli počítat s až třiceticentimetrovými pohyby půdy například při jarním tání. Takové změny by živičný povrch stezky mohly potrhat.