Nehody cyklistů končí často tragicky

Podle policejních statistik patří cyklisté, společně s chodci a motocyklisty, k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu.

Cílená propagace v Plzni

Podle policejních statistik patří cyklisté, společně s chodci a motocyklisty, k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. "Cyklisté se mnohdy chovají nezodpovědně - jezdí příliš rychle, na chodníku, neosvětleni, po požití alkoholických nápojů, bez cyklistické přilby a vhodného oblečení," uvedla mluvčí policistů z Domažlicka Petra Srnková. Tímto svým jednáním podle ní ohrožují nejen sebe, ale i život ostatních účastníků silničního provozu.
Práva a povinnosti účastníků silničního provozu upravuje zákon č. 361 z roku 2000 Sb. Cyklista je také řidič (nemotorového vozidla), proto musí dodržovat povinnosti řidiče, které zákon ukládá.
Cyklista by měl užít k jízdě jízdní kolo, které je vybaveno základní povinou výbavou (dle přílohy č. 13 k vyhlášce č. 341/2002 Sb.- Technické požadavky na jízdní kola, potahová vozidla a ruční vozíky) což tvoří: dvě na sobě nezávislé brzdy, zadní odrazka červené barvy, přední odrazka bílé barvy, odrazky oranžové barvy na obou stranách pedálů (mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi) a paprscích předního a zadního kola. Za snížené viditelnosti musí být jízdní kolo vybaveno zařízeními pro světelnou signalizaci, tj. svítilnou bílé barvy s nepřerušovaným světlem na přední části kola, zadní svítilnou červené barvy. Zejména v tomto ročním období, kdy se brzy stmívá, je předepsané osvětlení jízdního kola velice důležité.
Malý důraz je kladen také na volbu vhodného oblečení. Cyklisté by se měli vyvarovat tmavému a nevýraznému oblečení, ale spíše volit barevné, nejlépe fluoreskující oblečení. Účinnou věcí mohou být také reflexní pásky na rukávy a jiné doplňky, které jsou k dostání v prodejnách. Vždy platí zásada - cyklista musí vidět a hlavně musí být ostatními řidiči viděn i za snížené viditelnosti. Za jízdu bez předepsaného osvětlení (za snížené viditelnosti) může cyklista obdržet od policisty blokovou pokutu do výše 1 000 korun.
Někteří cyklisté se domnívají, že mohou jet na kole i po požití alkoholu a neuvědomují si, že podle zákona jsou také řidiči - nemotorového vozidla. Každý řidič má povinnost se na výzvu policisty podrobit orientační dechové zkoušce na alkohol a v případě pozitivního výsledku také lékařskému vyšetření s odběrem krve nebo moči. V případě pozitivní dechové zkoušky se cyklista dopouští přestupku, který bude řešen podle zákona č. 200/1990 Sb. (§ 22 odst. 1 písm. F) a může být pokutován do výše 1 000 korun. Policista však může věc také postoupit k projednání do správního řízení na příslušný městský úřad.
Jízda po chodníku je dalším častým přestupkem cyklistů. Podle zákona je chodník místo vymezené pouze chodcům. „Jiní účastníci provozu na pozemních komunikacích než chodci nesmějí chodníku nebo stezky pro chodce užívat, pokud není v tomto zákoně stanoveno jinak.“ (Zákon č. 361/2000 Sb.) Cyklista smí užít chodník jen v případě, že vede jízdní kolo, ale nesmí ohrozit chodce. Toto omezení neplatí pro děti do 10 let. Po chodníku smějí jet na jízdním kole pouze děti do 10 let bez dozoru osoby starší 15 let. (Od 10 let poté smějí jezdit sami v silničním provozu bez dozoru osoby starší 15 let). Za jízdu po chodníku může cyklista dostat blokovou pokutu do výše 1 000 korun.
Každý, kdo usedne na jízdní kolo by si měl uvědomit určité riziko, které mu v silničním provozu hrozí. Při dopravních nehodách cyklistů je nejčastěji poraněna hlava a obličej. "Použitím cyklistické přilby si chráníme nejen zátylek a čelo, ale částečně také obličej, spánky a uši," konstatuje policejní mluvčí. Cyklista mladší 15 let je ze zákona povinen užít za jízdy cyklistickou přilbu. Po překročení této věkové hranice si každý může zvolit, zda ji užije či nikoliv.
Provoz na komunikacích je podle policistů čím dál tím větší a řidiči nezodpovědnější. Při střetu cyklisty s osobním či nákladním vozidlem dochází ve většině případů k těžkým či smrtelným zraněním cyklisty. "Každý cyklista si svým chováním zvyšuje či snižuje riziko ohrožení své vlastní bezpečnosti. Jezděte bezpečně," uzavírá Petra Srnková.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
29.07.2005 07:29




0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka