Největší česká tramvaj ze Škodovky má homologaci

Největší česká nízkopodlažní tramvaj VEKTRA ze ŠKODA TRANSPORTATION s.r.o. (ŠT), dceřiné společnosti ŠKODA HOLDING a.s., prošla úspěšně všemi provozními zkouškami a Drážní úřad ji před několika dny udělil tzv. schválení typu (homologaci). Pro výrobce a případné provozovatele to znamená, že může být sériově vyráběna a provozována bez omezení. Vektra je dlouhá téměř 32 metrů a vejde se do ní až 317 cestujících, z toho 70 sedících.

Cílená propagace v Plzni

Největší česká nízkopodlažní tramvaj VEKTRA ze ŠKODA TRANSPORTATION s.r.o. (ŠT), dceřiné společnosti ŠKODA HOLDING a.s., prošla úspěšně všemi provozními zkouškami a Drážní úřad ji před několika dny udělil tzv. schválení typu (homologaci). Pro výrobce a případné provozovatele to znamená, že může být sériově vyráběna a provozována bez omezení. Vektra je dlouhá téměř 32 metrů a vejde se do ní až 317 cestujících, z toho 70 sedících.

Pro plzeňskou Škodu homologace největší tuzemské nízkopodlažní tramvaje znamená další výrazný krok při vývoji nových finálních produktů, do něhož ve svých výrobních oborech (klasická energetika a dopravní strojírenství) nyní ročně investuje okolo 150 milionů Kč. Dokončený vývoj také jednoznačně posiluje pozice a růst českého strojírenství (průmyslu). Na výrobě nové tramvaje se totiž z více než 90 procent podílejí další české firmy (např. elektrovýzbroj dodává sesterská ŠKODA ELECTRIC, brzdy DAKO-CZ, přechodové měchy BAVO, kola BONATRANS atd.). S typy velkokapacitních tramvají, vycházejících z této koncepce, navíc již ŠKODA zakázkově uspěla v tuzemsku (Praha) i v zahraničí (Cagliari). Rozjednány jsou další obchodní případy. Samotný vývoj Vektry až po získání homologace trval 2 a půl roku a stál přes šedesát milionů korun.

A co vše musí tramvaj absolvovat, aby získala povolení k běžnému provozu, homologaci ? Šéf projektu Jiří Hofman k tomu uvedl : „ Po roce a čtvrt od zahájení práce stála na podzim 2003 tramvaj poprvé na kolejích. Jenže to byl jen první krok. Následovalo několikaměsíční období jízdních zkoušek na zkušební trati v areálu Škodovky, kde postupně zvládala všechny provozní i nouzové stavy. Následně mohla být nasazena do zkušebního městského provozu. Čtyři měsíce absolvovala desítky typových zkoušek na tratích DP Plzeň, např. zkoušku součinnosti všech tří druhů brzd, zkoušku zábrzdných drah, dynamiky a jakosti jízdy, energetické zkoušky, a mnoho a mnoho dalších.“

„Po jejich dokončení pak v závěru června 2004 začala plnit zkoušku nejnáročnější – devadesátidenní nepřetržitý provoz s cestujícími (tzv. test spolehlivosti) s najetím minimálně 150 km denně. Bez přerušení najela téměř 20 000 km, což považuji za významný úspěch. Zvlášť když byla vybavena zcela novou elektrickou či brzdovou výzbrojí a dalšími významnými technickými novinkami, včetně několika patentů“, doplnil Hofman.

ŠKODA TRANSPORTATION s.r.o. vstoupila na trh nízkopodlažních tramvají po roce 1997 výrobou tramvají typu ASTRA, které v tříčlánkovém provedení mají délku 20 m. Od té doby vyrobila 52 tramvají, včetně exportu do USA (Portland, Tacoma). V České republice je téměř 100 procentním výrobcem nových nízkopodlažních tramvají. Po získání ČKD VAGONKA by ŠKODA také ráda tuto firmu zapojila do tohoto oboru kolejového průmyslu i ve vazbě na potřeby jednoho z největších dopravních podniků v ČR – DP Ostrava.

ŠKODA HOLDING rozvíjí dvě hlavní skupiny výrobních oborů. Součástí TRANSPORTATION (dopravní strojírenství), kde nyní zaměstnává 2600 lidí, jsou ŠKODA TRANSPORTATION s.r.o. (někdejší Dopravní technika, s produkcí lokomotiv, metra, tramvají), ŠKODA ELECTRIC s.r.o. (výroba trolejbusů a kompletních pohonů), ČKD VAGONKA, a.s. (předměstské jednotky, motorové soupravy), ruská akvizice Sibelektroprivod (elektrické pohony) v Novosibirsku a VÚKV a.s. (Výzkumný ústav kolejových vozidel). Druhou skupinu POWER (zařízení pro klasickou energetiku), kde vyrábí a dodává především strojovny, kompletní turbosoustrojí, parní turbíny od výkonu 1 –1000 MW, tvoří ŠKODA POWER s.r.o. , společný výrobní podnik v Číně – ŠKODA - JINMA (Kanton, výroba turbín malých výkonů do 25 MW) a obchodně inženýrská společnost v Indii – ŠKODA POWER INDIA (připravuje se její rozjezd). Celá skupina se v současné době rozrůstá o další oborově blízké podniky jak v ČR tak zahraničí. Oba své obory opírá o vlastní výzkum a vývoj. Celkem nyní zaměstnává 4300 lidí a v roce 2003 utržila 11,2 miliardy Kč (z toho export představoval 70 % a nejvíce vyvážela do zemí bývalého SNS a Ruska) při provozním zisku 350 milionů Kč. Výsledky za loňský rok budou oznámeny po auditu.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
po 31.01.2005 10:30




0 +
 
The Loop Jazz Club

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka