Nový jízdní řád ČD přinese novinky v dálkové dopravě

Rozsah dálkové dopravy v Jízdním řádu 2010 zůstává zachován ve srovnatelné míře s rokem 2009. Jeho optimalizace je namířena do posílení dopravy na nejvytíženějších linkách a naopak snížení rozsahu dopravy v době a na trasách, kde byly dálkové vlaky málo využité. Více spojů tak vyrazí např. na trati ...

Jarní servisní akce AUTO CB

Rozsah dálkové dopravy v Jízdním řádu 2010 zůstává zachován ve srovnatelné míře s rokem 2009. Jeho optimalizace je namířena do posílení dopravy na nejvytíženějších linkách a naopak snížení rozsahu dopravy v době a na trasách, kde byly dálkové vlaky málo využité. Více spojů tak vyrazí např. na trati z Prahy přes Havlíčkův Brod do Brna, zcela nová koncepce spojení bude zavedena na trase Brno – Olomouc – Šumperk – Jeseník. Všechny dálkové vlaky jedoucí do a z Prahy budou směřovat na pražské hlavní nádraží, které se stane nejdůležitějším přestupním uzlem v Čechách. Během pracovního dne přijede nebo odjede na tomto nádraží celkem 1 079 vlaků. V ranní dopravní špičce každou minutu odjede nebo přijede jeden vlak. Omezení jízdy některých rychlíků je směřováno hlavně do sobotních večerů nebo do nedělních rán, kdy je menší poptávka po dopravě.
Praha – Olomouc – Ostrava / Valašsko / Zlínsko
Na této trase je rozšířen provoz vlaků SC Pendolino Praha – Ostrava ve dvouhodinovém intervalu, zachován je rozsah vlaků kategorie EC, IC a Ex Praha – Olomouc – Ostravsko (– Polsko / Slovensko) / – Valašsko (– Slovensko) / – Zlínsko v jednohodinovém intervalu a rychlíků Praha – Přerov – Valašsko / Zlínsko ve dvouhodinovém intervalu.
Vlaky SC Pendolino rozšíří svůj provoz o další dva páry, které nahradí dosavadní pomalejší vlaky IC Manažer a Leoš Janáček. Novinkou je také pondělní ranní spojení vlakem SC Pendolino z Třince (odj. 4:35 hod.), Českého Těšína (odj. 4:45 hod.) a Karviné hl.n. (5:04 hod.) s příjezdem do Prahy hl.n. v 8:31 hod.
Rozsah dopravy vlaků EC / IC a Ex je zachován, dochází však k některým změnám v cílových stanicích. Například vlak IC Bohemia do Bohumína s odjezdem z Prahy hl.n. po šesté hodině pojede pod názvem Kysuca přes Bohumín až do Českého Těšína a Žiliny. Vlak EC Comenius do Krakova s odjezdem z Prahy po 14. hodině bude nahrazen spojem IC Leoš Janáček do Bohumína. Místo dnešního spoje IC Hutník po 16. hodině pojede IC Jan Perner, který bude pokračovat z Českého Těšína až do Žiliny. IC Ostravan po 18. hodině pojede jako vlak IC Hutník z Ostravy přes Havířov do Českého Těšína a pod názvem Ostravan bude prodloužen současný expres Praha (odj. 20:04 hod.) – Přerov, který bude pokračovat až do Bohumína. Podobné změny jsou plánované také v opačném směru z Ostravska do Prahy.
V rychlíkové dopravě dochází k minimálnímu počtu změn. Ranní rychlík Vsacan z Pardubic do Vsetína bude nově vyjíždět již z Hradce Králové, rychlík Portáš ukončí (zahájí) svou jízdu kromě pátku a neděle ve Vsetíně a nepojede do Horní Lidče. Noční rychlík Amicus Praha – Přerov – Břeclav je nově přesměrován na trať přes Brno. Dochází k omezení počtu zastávek u nočních rychlíků Šírava a Excelsior, které nově projedou např. stanice Choceň, Ústí nad Orlicí, Suchdol nad Odrou nebo Studénka.
Vlaky EC, IC, Ex i rychlíky nově zastaví v obou směrech ve stanici Praha-Libeň. Rychlíky navíc zastaví také ve stanici Mohelnice.
Praha – Brno přes Českou Třebovou i přes Havlíčkův Brod
Na trati Praha – Brno přes Českou Třebovou je zachován hodinový takt vlaků SC / EC a IC a dvouhodinový takt rychlíků Praha – Brno.
U spojů SC / EC a IC dochází především ke změnám cílových stanic některých spojů. Hlavní novinkou je ale přesměrování všech těchto vlaků z / do Prahy hl.n. a všechny vlaky budou mít nově jednotný odjezd vždy v 39. minutu od 4.39 do 20.39 hod. Vlaky EC budou střídavě zastavovat ve stanici Kolín a Česká Třebová, které budou obsluhovat každé dvě hodiny.
Spoje SC Antonín Dvořák a Slovenská strela budou nahrazeny spoji kategorie EuroCity (EC) sestavenými z klasických klimatizovaných souprav. Vlak Slovenská strela bude navíc v úseku Praha – Břeclav spojen s vlaky Vídeň – Praha – Berlín – Binz, resp. Berlín – Praha – Vídeň. Vlak EC Zdeněk Fibich pojede nově jako IC jen do Břeclavi, EC Gustav Klimt jako IC František Křižík do Brna, v čase spoje SC Slovenská strela pojede vlak IC J. V. Myslbek do Brna. Poslední rychlé spojení bude expres Brněnský drak, který nově zastaví také ve Svitavách (přij. 22:28), Letovicích (přij. 22:48), Skalici nad Svitavou (přij. 22:57) a v Blansku (přij. 23:09 hod.). Vlak EC Alois Negrelli s příjezdem do Brna po půlnoci v úseku Praha – Brno nepojede, naopak je zaveden jako první ranní vlak z Prahy ve 4:39 hod. EC Gustav Mahler.
Také v opačném směru z Brna do Prahy jsou podobné změny. Spoj SC Slovenská strela nahradí nový vlak IC J. V. Myslbek Brno hl.n. (odj. 6:35) – Praha hl.n. (přij. 9:21), spoj Gustav Klimt bude nahrazen IC František Křižík Brno hl.n. (odj. 8.35) – Praha hl.n. (přij. 11.21) a vlak SC Smetana, který pojede v trase současného vlaku SC Antonín Dvořák bude nahrazen IC Zdeněk Fibich Břeclav (odj. 12:02) – Praha hl.n. (přij. 15:21 hod.).
V rychlíkové dopravě bude zrušen ranní rychlík R 864, který nahradí expres Brněnský drak. Tyto vlaky jezdí téměř ve shodný čas. Nově expres Brněnský drak zastaví v Blansku (odj. 4:50), Skalici nad Svitavou (odj. 5:00), Letovicích (odj. 5:08) a ve Svitavách (odj. 5:27) a do Prahy hl.n. přijede v 7:20 hod.
Na trati Praha – Brno přes Havlíčkův Brod je zachován dvouhodinový interval rychlíků, který je nově doplněn ve špičkových časech pracovních dnů několika spoji. Ty zkracují interval na 60 minut. Ve směru do Brna jsou to vlaky Havlíčkův Brod (odj. 7:02) – Brno hl.n. (přij. 8:42), Praha hl.n. (odj. 15:00) – Brno (přij. 18:42 hod) a Praha hl.n. (odj. 20:00) – Havlíčkův Brod (přij. 22:00). V opačném směru jsou to vlaky Brno hl.n. (odj. 15:22) – Praha hl.n. (přij. 19:05), Brno hl.n.(odj. 17:22) – Havlíčkův Brod (přij. 18:56) a Havlíčkův Brod (odj. 3:58) – Praha hl.n. (přij. 6:05 hod.).
Praha – České Budějovice přes Tábor a přes Příbram
Na trase Praha – České Budějovice přes Tábor je zachován hodinový interval rychlíků a jednoho spoje InterCity. Jízdní řád i nadále ovlivňuje rozsáhlá stavební činnost na 4. koridoru. Díky dokončení staveb v úseku Praha – Benešov u Prahy a obnovení provozu regionální dopravy bude u rychlíků zrušeno dočasné výlukové zastavení rychlíků. Na této trase jsou zrušeny málo využité večerní a noční spěšné vlaky Jordán Praha hl.n. (odj. 0:14) – České Budějovice (přij. 2:50) a F. A. Gerstner České Budějovice (odj. 21:10) – Praha hl.n. (přij. 0:05 hod.).
Na trase spojující Prahu a jihočeskou metropoli přes Příbram je zachován základní dvouhodinový interval, provoz některých vlaků je však omezen v závislosti na jejich vytížení. Proto některé vlaky jedou jen v pracovní dny a v sobotu, např. vlak R 1248 Praha hl.n. (odj. 11:34) – České Budějovice (přij. 14:46), některé pojedou jen v sobotu a v neděli vlak R 1246 Praha hl.n. (odj. 9:34 hod) – České Budějovice (přij. 12:46 hod.), R 1247 České Budějovice (odj. 9:07) – Praha hl.n. (přij. 12:28) pojede nově jen v sobotu. Ke změnám dochází také u posledních večerních spojů z Českých Budějovic do Písku, resp. Prahy.
Praha – Plzeň – západní Čechy
Na této trase je zachován jednohodinový interval rychlíků v úseku Praha – Plzeň, které dále pokračují do různých míst západních Čech, např. do Klatov, Domažlic a Chebu, kam směřuje každý druhý spoj. Provoz zde silně ovlivňuje výstavba 3. koridoru a nutné časové rezervy. Naopak postupné dokončování stavby mezi Plzní a Chebem umožní zkrátit cestovní čas do Chebu přibližně o 10 minut a v opačném směru o 5 minut. Všechny rychlíky v tomto směru budou nově končit ve stanici Cheb místo dosavadních Františkových Lázní.
I na této trase dochází k optimalizaci nabídky v závislosti na požadavcích cestujících. Nově byly odjezdy posledních dvou vlaků z Prahy do Plzně uspíšeny přibližně o 60 minut. V neděli ráno bude omezen provoz prvního ranního spoje z Chebu do Plzně po 4. hodině.
Praha – Ústí nad Labem – severozápadní Čechy
Na této trase je zachovaný současný model zahrnující dvouhodinový takt EC vlaků Praha – Děčín – Německo, dvouhodinový takt rychlíků Praha – Ústí nad Labem – Cheb a dvouhodinový takt rychlíků Praha – Děčín s doplněnými posilovými vlaky ve špičce. Největší změnou na této trase je převedení všech vlaků, tedy jak spojů EC z / do Německa, tak rychlíků z / do Děčína do Prahy hl.n. Vlaky v obou směrech zastaví ve stanici Praha-Holešovice.
Praha – Tanvald
Na této trase je zachován základní dvouhodinový interval, nepojedou však dva sedlové spoje R 1142 Praha- Vršovice (odj. 11:14) – Tanvald (příj. 14:04) a R 1141 Turnov (odj. 10:44) – Praha-Vršovice (přij. 12:49 hod.).
Praha – Hradec Králové – východní Čechy
Ve směru do východních Čech dochází k rozsáhlejším změnám. Je zachován jednohodinový interval Praha – Hradec Králové a dvouhodinový interval rychlíků, které pokračují dále do Trutnova hl.n. Naopak dochází k zásadním změnám u spojů, které jezdí ve směru Hradec Králové – Letohrad. Většina těchto vlaků bude nově začínat nebo končit v Hradci Králové hl.n. Z Hradce Králové budou zajištěny přípoje spěšnými vlaky do Doudleb nad Orlicí. Zachováno bude přímé spojení Prahy a Doudleb nad Orlicí, resp. Letohradu u vybraných spojů, např. s odjezdem z Prahy hl.n. v 13:10 a v 15:10 hod. Několik přímých vlaků je zachováno ve špičce (ráno a odpoledne) také v opačném směru z Letohradu, resp. z Doudleb nad Orlicí.
Kolín – Rumburk
Podobně jako na některých jiných tratí je u vybraných spojů omezen provoz jen na některé dny v týdnu.
Plzeň – České Budějovice – Jihlava – Brno
Na této trase, procházející jižní částí České republiky, jezdí vlaky ve dvouhodinovém intervalu, který byl zachován. U některých spojů mimo špičku však bylo omezeno období jízdy, např. rychlík Vajgar pojede v úseku Brno hl.n. (odj. 9:20) – Jihlava (přij. 11:19) mimo letní sezónu jen v pátek, v sobotu a v neděli. Podobné omezení platí pro rychlík Junák v úseku Jihlava (odj. 12:39) – Brno hl.n. (přij. 14.37). Zkrácena je trasa rychlíku Rožmberk Plzeň – Brno – Bohumín, který nově pojede jen v úseku Plzeň – Brno a zpět.
Brno – Ostrava
Na této trase jsou v provozu ve dvouhodinovém intervalu dva systémy rychlíků. Jednak rychlé spoje s menším počtem zastávek mezi Přerovem a Ostravou a pak rychlíky, které mají větší počet zastavení mezi Přerovem a Ostravou. Brno a Ostrava jsou tak spojeny rychlíky s cestovním časem mezi 2 hod. a 5 min. a 2 hod. a 15 min. téměř každou hodinu. Novinkou je zastávka rychlých spojů v Hranicích na Moravě.
V souvislosti s optimalizací nabídky však došlo k úpravě četnosti jízdy některých vlaků mimo dopravní špičku. Např. rychlík 731 Brno hl.n. (odj. 5:02) – Bohumín (příj. 7:36) pojede jen v pracovní dny, R 831 Brno hl.n. (odj. 6:02) – Bohumín (přij. 8:30) nepojede v neděli, rychlík 833 Brno hl.n. (odj 8:02) – Bohumín (příj. 10:30) bude zrušen. V opačném směru se změny týkají např. vlaku R 730 Bohumín (odj. 4:30) – Brno (příj. 6:58), který jede místo vlaku Rožmberk a pojede jen v pracovní dny, R 830 Bohumín (odj. 5:35) – Brno hl.n. (příj. 7:57) nepojede v neděli a rychlík 834 Bohumín (odj. 11:37) – Brno hl.n. (příj. 13:57 hod.) bude zrušen.
Brno – Olomouc – Šumperk – Jeseník
Nejrozsáhlejší změny čekají cestující na trati z Brna do Olomouce, Šumperka a Jeseníka. Díky dokončené elektrizaci úseku Zábřeh na Moravě – Šumperk je značná část přímých spojů vedena v trase Brno – Olomouc – Šumperk. Nová koncepce jízdního řádu tak počítá se základním dvouhodinovým intervalem rychlíků a spěšných vlaků mezi Brnem a Šumperkem. Zachováno je také přímé tradiční spojení Brno – Olomouc – Jeseník, ovšem v upravených časech a rozsahu. Novinkou je přímé sezónní spojení Brna s turistickou oblastí Jeseníku posilovým rychlíkem, který pojede v sobotu a v neděli v letní a zimní sezóně o hodinu později, než je současné první spojení. Místo odjezdu v 5:15 pojede posilový přímý vlak do Jeseníka až v 6:13 hod. Časnější příjezdy budou mít také vlaky z Jeseníka do Brna. Na trati z Šumperku / Zábřehu na Moravě do Jeseníku bude zajištěn dvouhodinový interval přímých vlaků z Brna nebo vlaků s návazností na tyto spoje.


Olomouc – Břeclav – Brno
Na této významné trati napříč Moravou jsou zachovány dvouhodinové intervaly rychlíků Olomouc – Břeclav – Brno a rychlíků a expresů Praha – Přerov – Luhačovice / Veselí nad Moravou / Zlín. Dále tuto trať využívá několik vlaků EuroCity a InterCity.
U rychlíků a expresů nedochází k významným změnám, jen u některých spojů na okraji dne mimo přepravní špičku dojde k omezení jízdy ve vybraných dnech. Např. rychlík R 800 z Hodonína (odj. 6:16) do Brna nepojede v neděli, podobně R 816 z Olomouce hl.n. (odj. 21:06) do Břeclavi a Brna nepojede v sobotu a R 801 Břeclav (odj. 5:28) – Olomouc hl.n. (příj. 6:52 hod.) nepojede v neděli.
Významné změny jsou u spojů EuroCity a InterCity, u kterých dochází k časovým posunům přibližně o 60 minut. Na této trati tak zůstávají v provozu mezistátní EC vlaky Polonia Varšava – Vídeň – Villach a Sobieski Varšava – Vídeň. Vlak EC Moravia jede v nové časové poloze v trase Bohumín – Břeclav – Nové Zámky / Bratislava – Břeclav – Bohumín a spoj Devín je nahrazen dvěma páry vnitrostátních vlaků IC Rastislav a Hukvaldy Bohumín – Břeclav. Ty v Břeclavi navazují na vlaky EuroCity do / z Bělehradu, Budapešti, Bratislavy, Vídně a Villachu.
Olomouc / Jeseník – Krnov – Ostrava
Také na těchto tratích dojde podobně jako na ostatní síti k optimalizaci málo využitých spojů na okraji dne. Půjde např. o nedělní omezení jízdy rychlíků R 819 Olomouc hl.n. (odj. 7:09) – Ostrava v úseku Olomouc – Krnov, R 881 Jeseník (odj. 5:34) – Ostrava, R 818 Krnov (odj. 5:09) – Olomouc nebo R 880 Ostrava (odj. 6:06 hod.) – Jeseník.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
st 09.12.2009 14:16



0 +
 
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka