Novým hitem na trhu ojetin je jejich nezákonné omlazov

Každý rok, o který auto papírově (tj. nezákonně) omládne, přidává ojetinám na ceně tisíce korun, které oklamaní zákazníci platí navíc kvůli podvodnému jednání prodejců.

Jarní servisní akce AUTO CB

Každý rok, o který auto papírově (tj. nezákonně) omládne, přidává ojetinám na ceně tisíce korun, které oklamaní zákazníci platí navíc kvůli podvodnému jednání prodejců.
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje před novým nešvarem, který se rozmáhá na trhu českých ojetin. Řada dovozců ojetých aut ze zahraničí, ale i prodejci domácích ojetin, se snaží pozměňováním
dokumentace a označení či vzhledu aut posunout rok jejich výroby na pozdější dobu. Díky tomu, že je následně automobil "mladší", ho pak mohou oklamanému zákazníkovi prodat za vyšší cenu.
"Nezřídka se stává, že někteří drobní dovozci podvodně upravují rok výroby auta až o několik let. Používají při tom falešné doklady s novějším datem výroby vozu nebo dokonce mění některé znaky na karoserii. Většinou se u
karoserie snaží změnit její číslo, protože to obsahuje zakódovaný rok výroby," uvedl Petr Mikšovský ze sdružení SOVA.
Při koupi vozu by tedy měli zákazníci čísla velmi pozorně kontrolovat a zaměřit se také na kontrolu neporušenosti celé přilehlé části karoserie. Rozhodně by pak neměli kupovat auto, kde je zjevné, že část karoserie
kolem výrobního čísla někdo upravoval, nebo je v tomto místě poškozená. "Mnohem hůře se odhaluje, když někdo výrobní číslo vybrousí a vyrazí na karoserii nové. Pokud místo ještě znovu nalakuje, zákazník si toho vůbec
nemusí všimnout. Nejdrastičtějším způsobem manipulace je, když někdo část karoserie s číslem vyřízne autogenem a navaří novou část s výrobním číslem z mladšího, třeba totálně bouraného auta," řekl Mikšovský.
SOVA proto upozorňuje, že rok, kdy bylo auto vyrobeno, je možné zjistit podle různých identifikačních znaků v různých částech vozu, ať už na karoserii, v prostoru motoru, na oknech, na řídicí jednotce, na bezpečnostních pásech, palubní desce nebo v zavazadlovém prostoru.
"Všechny tyto znaky slouží k přesnému určení data výroby auta. Úplně porozumět všem identifikačním znakům ale vůbec není lehké, proto doporučuji se obracet na prodejce ojetin s profesionálními výkupními odděleními," zdůraznil Mikšovský.
Návody na správný výklad identifikačních znaků vozidla je možno nalézt také v materiálech jednotlivých automobilek, problém je však v tom, že každý výrobce používá jiný způsob označení. "Výrobci z Asie navíc často nepoužívají čísla, ale speciální znaky, takže pokud si s sebou nepřivedete opravdového znalce, skutečné stáří vozu sami dokonale prověříte jen stěží," míní Mikšovský.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
út 26.10.2004 13:08




0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka