Po téměř ročním jednání s rakouskou firmou EMCO Maier, s níž se Škodovka dosud nedohodla na ceně, přistoupily v minulých dnech další dvě firmy. "Jde o české podniky. Firmu prodáme, ale s prodejem vůbec nepospícháme," řekl generální ředitel Škody Holding Jiří Zapletal.
Hlavním parametrem prodeje je podle Zapletala nabídnutá cena, která by měla vystoupat na několik set milionů korun.
ŠMT, která je v některých typech strojů světovou jedničkou, loni utržila 750 milionů korun, očekává letos nárůst prodejů až k jedné miliardě. Podnik, jehož loňský export dosáhl 90 procent,
letos plánuje zisk 100 milionů korun, loni to bylo 35 milionů Kč.
"Za letošní rok podepsal za 1,2 miliardy korun nových zakázek, celkem to bude letos asi 1,5 miliardy," řekl Zapletal. Loni nasbírala ŠMT zakázky za 1,8 miliardy, pětinásobek oproti 2003.
Před několika týdny podepsala firma kontrakt na výrobu čtyř strojů za 600 milionů korun. Stroje na opracování velkých klikových hřídelí odebere v letech 2006 až 2007 firma Shanghai Marine Crankshaft. "Zejména na čínském a ruském trhu cítíme výrazné oživení," uvedl Zapletal. V Číně má společný podnik v Harbinu, před sedmi lety otevřela v Pekingu kancelář.
V Číně, která je pro ŠMT nejdůležitějším trhem, prodal podnik za 15 let 70 velkých horizontek, a soustruhů. Jen letos půjde do významných podniků deset velkých horizontek za 530 milionů Kč.
Stroje směřují do největších továren těžkého strojírenství v provinciích Šan-si, S’-čchuan a do závodů největší ocelárny v Číně Baosteel Shanghai, kam už ŠMT obří stroje dodala. ŠMT je poslední prodávanou společností z portfolia Škody Holding, která nezapadá do dlouhodobé strategie výroby zařízení pro energetiku a veřejnou dopravu.
Holding prodal za čtyři roky 11 hlavních oborů
s tržbami 7,7 miliardy korun a 4100 lidmi. Největší transakcí byl loňský prodej dceřiných firem Škoda JS, Kovárny a Hutě ruské strojírenské skupině OMZ za 1,1 miliardy Kč.