Lidé z pětitisícové Plané u Tachova si od poloviny roku 2008 oddechnou. Po 13 letech příprav dnes odstartovala výstavba 2,1kilometrového obchvatu města, kterým denně projedou tisíce kamionů z chebských a karlovarských přechodů směřujících na dálnici Praha-Plzeň-Rozvadov. Obyvatelé přestali pomýšlet na protestní blokády kvůli odkládání stavby. Investice za 156 milionů korun výrazně zlepší bezpečnost podél Nádražní ulice, kde žije třetina plánských občanů, a sníží se hlučnost.
Po otevření dálnice v roce 1998 vzrostla na úzkém dvanáctikilometrovém úseku Nová Hospoda - Planá nehodovost sedmkrát.
Letos provede dodavatel, karlovarský závod Staveb silnic a železnic, skrývku půdy, zemní tělesa a rozestaví tři mosty. Nejdelším přemostěním bude 174 metrů dlouhá lávka pro pěší, která povede ze sídliště do centra Plané. Druhý most o délce 106 metrů překlene údolí Hamerského potoka. Další šestnáctimetrový most povede přes Plánský potok.
Obchvat Plané, respektive přeložka silnice I/21, povede od benzinové pumpy na silnici Stříbro-Plzeň až k objektům zemědělského družstva za Brodem nad Tichou, kde je od října 2003 tříkilometrový obchvat za 320 milionů korun. Se zahájením stavby se počítá v dubnu.
Silnice se začala připravovat už v roce 1993. Podle podmínek hygieniků měla být hotova před otevřením dálnice D5 Plzeň-Rozvadov. Doprava v Plané se výrazně zhoršila po vstupu do EU, neboť městem vede hlavní tah Plzeň-Cheb. Podle Kuťáka je projekt plánského obchvatu hotov od května 2001. Veškerá povolení má ale až od loňského roku.
Na novou silnici má výhledově navázat devítikilometrová spojka z Kočova na Novou Hospodu u dálnice. Nyní se zpracovává projektová dokumentace na první úsek z Kočova do Janova o délce 3,8 kilometru. Jde vlastně o obchvat obou vesnic, kde bude nejdražší přemostění řeky Mže. Akce za 650 milionů korun, na níž chce ŘSD už letos získat stavební povolení, má začít příští rok a má být zahrnuta do úvěrových programů fondu dopravy. Spolu s obchvatem Plané se tak trasa k dálnici směrově i výškově upraví a bude mít standardy bezpečné silnice.
Zbylé obchvaty Bezděkova a Damnova až k Nové Hospodě už nemají být podle Vrzaly tak komplikované. Jsou na ně schváleny změny územního plánu a začínají se projektovat.
Na komunikaci I/21, pokračující do Mariánských Lázní a Chebu, je podle Kuťáka ještě nutné přebudovat část Planá-Trstěnice, poslední nebezpečný úsek silnice na území Plzeňského kraje. Nyní se už připravuje jeho dokumentace pro územní rozhodnutí.