Od neděle se nebude smět ve vlacích kouřit

Ve všech vlacích v České republice, které jsou vedeny pod hlavičkou Českých drah, se nebude smět od nového jízdního řádu kouřit. České dráhy se tak připojují k ostatním evropským železničním dopravcům. V září se přestalo kouřit už ve vlacích v Rakousku a Německu. „Vycházíme mimo jiné z marketing...

Jarní servisní akce AUTO CB

Ve všech vlacích v České republice, které jsou vedeny pod hlavičkou Českých drah, se nebude smět od nového jízdního řádu kouřit. České dráhy se tak připojují k ostatním evropským železničním dopravcům. V září se přestalo kouřit už ve vlacích v Rakousku a Německu.
„Vycházíme mimo jiné z marketingového průzkumu mezi cestujícími. 81 procent našich zákazníků odpovědělo, že by přivítali, kdyby byly vlaky zcela nekuřácké,“ říká Luďka Hnulíková, ředitelka Odboru osobní dopravy a přepravy Českých drah. „Chceme jít stejným směrem jako ostatní evropské země. Když se dnes podíváte do vozu, kde se smí kouřit, zjistíte, že nekuřácká část je plně obsazena a v kuřácké je jen několik cestujících.“
Všechny vozy Českých drah jsou už v tuto chvíli označeny jako nekuřácké. Kuřácký oddíl se může ve vlaku ČD objevit pouze od některé ze zahraničních společností. Je to příklad maďarských vozů, řazených na vlaku EuroCity Hungaria, který spojuje Budapešť s Prahou a Hamburkem. Tyto vozy budou mít i po 9. prosinci vyznačené oddíly pro kuřáky, na území České republiky tam ale kouřit nebude možné, stejně jako je tomu už od září v Německu a Rakousku. V mezinárodních vlacích, které jezdí mezi Českem a Slovenskem a jsou sestaveny z našich nebo slovenských vozů, se už přes rok nekouří na základě oboustranné dohody.

Historie kuřáckých vozů na české železnici

Na počátcích existence železnice se kouřilo ve vlacích všude. Bylo nepsaným pravidlem, že pokud přisedl muž k dámě, zeptal se, zda ji nebude vadit, když si zapálí. Pokud muž dámy ve vlaku nerespektoval, obracely se na průvodčího, který v této záležitosti rozhodl a kuřákovi v přítomnosti dam kouřit zakázal. Krátce před koncem 19. století byla zavedena speciální dámská kupé, aby pánové neobtěžovali dámy dýmem z doutníků. Tato praxe k nám přišla z Německa. Šlo o speciální kupé, kam směly nastoupit pouze ženy a kde se nesmělo vůbec kouřit. Po první světové válce se podíl kuřáckých a nekuřáckých oddílů v železničních vozech ustálil na poměru 2:1 ve prospěch kuřáků, v třicátých letech už to bylo přibližně 1:1. V šedesátých letech byly tehdejší dvounápravové vozy, kde se smělo kouřit, označovány cedulkami „Kuřáci“, poměr se ovšem už snižoval na 2:1 ve prospěch nekuřáků. V 80. letech už jezdily masivně čtyřnápravové vozy, které známe z dnešní doby a podíl nekuřácké části ve voze se stále zvětšoval, přibližně na 3:1. Ve vlacích začala být zároveň naprostá většina vozů nekuřáckých. Na začátku jednadvacátého století kuřácké vozy postupně mizí. Od 9. prosince 2007 budou všechny vlaky provozované Českými drahami nekuřácké.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
út 04.12.2007 07:13



0 +
 
The Loop Jazz Club

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka