Ojetiny se nezákonně omlazují

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje před novým
nešvarem, který se rozmáhá na trhu českých ojetin. Řada dovozců ojetých
aut ze zahraničí, ale i prodejci domácích ojetin, se snaží pozměňováním
dokumentace a označení či vzhledu aut posunout rok jejich výroby na
pozdější dobu.

Jarní servisní akce AUTO CB

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje před novým
nešvarem, který se rozmáhá na trhu českých ojetin. Řada dovozců ojetých
aut ze zahraničí, ale i prodejci domácích ojetin, se snaží pozměňováním
dokumentace a označení či vzhledu aut posunout rok jejich výroby na
pozdější dobu. Díky tomu, že je následně automobil "mladší", ho pak mohou
oklamanému zákazníkovi prodat za vyšší cenu.
"Nezřídka se stává, že někteří drobní dovozci podvodně upravují rok výroby
auta až o několik let. Používají při tom falešné doklady s novějším datem
výroby vozu nebo dokonce mění některé znaky na karoserii. Většinou se u
karoserie snaží změnit její číslo, protože to obsahuje zakódovaný rok
výroby," uvedl Petr Mikšovský ze sdružení SOVA.
Při koupi vozu by tedy měli zákazníci čísla velmi pozorně kontrolovat a
zaměřit se také na kontrolu neporušenosti celé přilehlé části karoserie.
Rozhodně by pak neměli kupovat auto, kde je zjevné, že část karoserie
kolem výrobního čísla někdo upravoval, nebo je v tomto místě poškozená.
"Mnohem hůře se odhaluje, když někdo výrobní číslo vybrousí a vyrazí na
karoserii nové. Pokud místo ještě znovu nalakuje, zákazník si toho vůbec
nemusí všimnout. Nejdrastičtějším způsobem manipulace je, když někdo část
karoserie s číslem vyřízne autogenem a navaří novou část s výrobním číslem
z mladšího, třeba totálně bouraného auta," řekl Mikšovský.
SOVA proto upozorňuje, že rok, kdy bylo auto vyrobeno, je možné zjistit
podle různých identifikačních znaků v různých částech vozu, ať už na
karoserii, v prostoru motoru, na oknech, na řídicí jednotce, na
bezpečnostních pásech, palubní desce nebo v zavazadlovém prostoru.
"Všechny tyto znaky slouží k přesnému určení data výroby auta. Úplně
porozumět všem identifikačním znakům ale vůbec není lehké, proto
doporučuji se obracet na prodejce ojetin s profesionálními výkupními
odděleními," zdůraznil Mikšovský.
Návody na správný výklad identifikačních znaků vozidla je možno nalézt
také v materiálech jednotlivých automobilek, problém je však v tom, že
každý výrobce používá jiný způsob označení. "Výrobci z Asie navíc často
nepoužívají čísla, ale speciální znaky, takže pokud si s sebou nepřivedete
opravdového znalce, skutečné stáří vozu sami dokonale prověříte jen
stěží," míní Mikšovský.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
po 25.10.2004 12:07




0 +
 
The Loop Jazz Club

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka