Opera Hamlet zazní 150 let po svém vzniku poprvé v Plzni

Opera Ambroise Thomase Hamleta zazní poprvé na Nové scéně v sobotu 20. ledna v režii Martina Otavy a hudebním nastudování Norberta Baxy.

Cílená propagace v Plzni

Světovou premiéru měla tato inscenace 9. března 1868 v Paříži, po svém vzniku se stala úspěšnou operou, ve 20. letech minulého století ovšem zmizela z operních scén a začala se vracet až v 90. letech. Diváci mohli vidět v Plzni od autora Hamleta jinou hru, a to Mignon.

Martin Otava zvolil pro svoji hru scénografa Pavla Kodedu a kostýmního výtvarníka Aleše Valáška. „Pavel Kodeda zavěsil na scénu sestavu nerezových ploch, které evokují žiletky a odrážejí herce a světla v různých úhlech. Kostýmy Aleše Valáška si pohrávají se symbolickými změnami barevnosti od černé po chladnou stříbrnou,“ vysvětlil režisér a dále uvedl: „Hamlet je pro mě jako pro režiséra výzvou z toho důvodu, že chci zachytit jemnost a kultivovanost francouzské opery, ale zároveň i zrnitost a drsnost Shakespearovy předlohy. Naše inscenace zachovává původní Shakespearovo zakončení hry, kdy Hamlet umírá na rozdíl od verze libreta, kde nezemře a stane se králem. Důležitým tématem jsou pro mě také vztahy, zejména rodičovská láska, tedy ambivalentní vztah mezi Hamletem a jeho matkou Gertrudou a otcovská láska Polonia k Ofélii.“

Jednou z předností inscenace bude i mimořádně atraktivní mezinárodní obsazení. Titulní roli ztvární Rakušan Thomas Weinhappel v alternaci s Romanem Hozou, oba Hamleta velmi úspěšně ztvárnili již v ostravské inscenaci. Thomas Weinhappel byl za svůj výkon oceněn cenami Thálie a Libuška. „Divákům chci zprostředkovat nejen barevnost hudby, ale také vše, co se skrývá mezi řádky textu. V Hamletovi ale vstupuje do hry jeden důležitý faktor. Objevil jsem velmi zásadní spojitost mezi svým osobním životem a životem kralevice dánského. Kdykoliv stojím během první scény opery na jevišti u sarkofágu Hamletova otce, v hlavě mi proběhne pohřeb mého otce. Možná právě kvůli tomu, že jsem ho ztratil jako velmi mladý, jsem schopen hrát Hamleta tímto způsobem,“ říká pěvec.

Roli královny Gertrudy alternují Katarína Jorda, Plzeňanům známá jako vynikající Medea nebo Lady Macbeth, Barbora Polášková a Ivana Šaková. Ofélii ztvární britská sopranistka Emily Bradley v alternaci s Doubravkou Součkovou a Vandou Šípovou. Claudia ztvární Jevhen Šokalo nebo František Zahradníček, Polonia Pavel Klečka nebo Jiří Kubík. Roli Laerta nastudují Ital Paolo Lardizzone a Kanaďan Philippe Castagner.

Hudební nastudování:
Norbert Baxa
Dirigenti:
Norbert Baxa, Jiří Štrunc
Režie:
Martin Otava
Scéna:
Pavel Kodeda
Kostýmy:
Aleš Valášek
Světelný design:
Antonín Pfleger
Dramaturgie:
Zbyněk Brabec
Sbormistr:
Zdeněk Vimr
Asistent režie:
Jakub Hliněnský
Hudební příprava:
Maxim Averkiev, Ahmad Hedar, Martin Marek
Nápověda:
Eliška Ulrychová
Inspicient:
Petra Tolašová
  • Claudius, dánský král:
    Jevhen Šokalo,
    František Zahradníček
    Královna Gertruda, Hamletova matka:
    Katarína Jorda,
    Barbora Polášková,
    Ivana Šaková
    Hamlet, dánský princ:
    Roman Hoza,
    Thomas Weinhappel
    Polonius, nejvyšší komoří:
    Pavel Klečka,
    Jiří Kubík
    Ofélie, jeho dcera:
    Emily Bradley,
    Doubravka Součková,
    Vanda Šípová
    Laertes, Oféliin bratr:
    Philippe Castagner,
    Paolo Lardizzone
    Horacio, Hamletův přítel:
    Jan Hnyk,
    Daniel Kfelíř,
    Vojtěch Šembera
    Marcellus, důstojník:
    Tomáš Kořínek,
    Jan Ondráček
    Duch Hamletova otce:
    Josef Kovačič,
    Pavel Vančura
    1. hrobník:
    Roman Dušek,
    Dalibor Tolaš
    2. hrobník:
    Josef Jordán,
    Plamen Prokopiev
    Sbor a orchestr opery DJKT,
    statisté
  • foto: m. root

    The Loop Jazz Club

    Komentáře

    Váš komentář článku...

    Zadejte vaše jméno
    Zadejte váš email
    Zadejte komentář
    The Loop Jazz Club

    Hlavní zprávy

     

    ČEZ - Čistá energie zítřka