Pivaři pijí v létě daleko víc desítku a plechovky

Léto budiž pochváleno, říkají pivovarníci od nepaměti, a každý laik, který si umí vychutnat sklenici oroseného piva během dovolené na chalupě nebo v letní podvečer v restaurační zahrádce, s nimi jistě souhlasí. Jak ale konkrétně pracují pivovary v létě, zvlášť v takovém, které si užíváme v tomto roce?

Cílená propagace v Plzni

Léto budiž pochváleno, říkají pivovarníci od nepaměti, a každý laik, který si umí vychutnat sklenici oroseného piva během dovolené na chalupě nebo v letní podvečer v restaurační zahrádce, s nimi jistě souhlasí. Jak ale konkrétně pracují pivovary v létě, zvlášť v takovém, které si užíváme v tomto roce? Jak se mění chování spotřebitelů? Co preferují obchodníci a hostinští? Podívejme se na situaci očima Plzeňského Prazdroje, vedoucí společnosti domácího pivního trhu.

Přispívají k letním prodejům piva sezónní provozovny?

Ano! Kiosky, stánky, letní restaurace v kempech a podobné občerstvovny jsou jevem charakteristickým právě pro letní sezónu a vedou si přitom nadmíru výtečně. „Plzeňský Prazdroj dodává každoročně do 700 až 800 takových míst, zejména kolem vodních ploch. Jde především o řeky, přehradní nádrže a koupaliště. Nejvýkonnější provozovny dosahují výtoče až 150 hl za měsíc“, říká Otakar Binder, obchodní a distribuční ředitel Plzeňského Prazdroje.
Plzeňský Prazdroj v posledním období zaznamenává zvýšenou poptávku po svých pivech nejen ze strany spotřebitelů, ale i ze strany hospodských a majitelů restaurací. Ta souvisí s kvalitou piva i nabízeného servisu a doplňkových služeb.

Mění se v létě poměry druhů prodávaných piv?

Kdo by hádal, že v létě se vypije více „desítky“, měl by pravdu. Změna není sice zásadní, ale i tak v létě dochází k nárůstu podílu výčepních piv oproti ležákům – podle údajů Plzeňského Prazdroje se tento poměr mění
ze zimních 68:32 na letních 74:26 loni i letos, tedy bez ohledu na počasí.


Červnovým králem nealkoholických piv je Radegast Birell

K přílišným výkyvům v poměrech mezi druhy alkoholických piv tedy nedochází. Co ale nealkoholická piva? Nejprodávanější značka tohoto segmentu, nealkoholické pivo Radegast Birell z portfolia Plzeňského Prazdroje, již delší řadu měsíců zaznamenává dvouciferný růst a jeho červnový index oproti loňskému červnu dosahuje hodnoty 132, přičemž nové dopravní předpisy, kterým bývá rostoucí obliba nealkoholických piv přičítána, vstoupily v platnost až později. Hlavními faktory růstu je jak teplé počasí, tak i změna životního stylu lidí, kteří si chtějí vychutnat hořkost chmelového moku, osvěžit se a přitom si zachovat čistou hlavu


Kde se v létě vypije víc piva? V Čechách nebo na Moravě?

Zkuste opět hádat. Nebo radši ne – Češi, Moravané i Slezané své preference v létě příliš nemění. K přesunům ale dochází mezi velkými městy a oblastmi, kde lidé v létě odpočívají. „Velká města se vylidňují a turisté ve vrcholné letní sezóně nejezdí v takovém počtu jako v květnu a červnu či září. Tudíž spotřeba piva se „přesouvá“ za hranice aglomerací
a větších měst a roste tam, kde lidé tráví volno
či dovolenou,“ vysvětluje Otakar Binder.

Prodává se v létě více sudů než lahví?

Opět nehádejte - v létě roste zájem o všechna balení. V letošních opravdu nejteplejších dnech opouští brány pivovarů Plzeňského Prazdroje cca 50.000 hl piva denně. Kdybyste to chtěli natočit do půllitrů, potřebovali byste jich 10 miliónů.

Co dalšího říkají statistiky Plzeňského Prazdroje, třeba za horký červen 2006?

Sudy. Co do objemu prodávaných sudů roste zájem o „půlky“ (50 l) tam, kde jsou jinak přes rok dodávány „třicítky“. Při dlouhodobějším období zvýšených průměrných teplot jsou pak závozy prováděny četněji, aby byla u zákazníka dostatečná zásoba – dochází ke zrychlení obrátky obalů.

V červnu 2006 opustilo rampy všech obchodně-distribučních center Plzeňského Prazdroje celkem 1 021 787 ks sudů. Oproti loňskému červnu prodal Plzeňský Prazdroj o 13 % více sudového piva.

Cisterny a tanky. „Po České republice je v létě 2006 v neustálém pohybu 19 autocisteren a v nich cca 1 000 hl piva z pivovarů Plzeňského Prazdroje, které směřuje do našich největších
a nejznámějších pivnic,“ shrnuje Otakar Binder (celkem Plzeňský Prazdroj dodává pivo do téměř 500 tankoven). Piva v cisternách se v červnu prodalo téměř 30 tisíc hl. To je meziroční celkový nárůst
o 3 %, prodej Pilsner Urquell vzrostl o 12 % a značky Velkopopovický Kozel dokonce o 25 %. Novinkou, která se právě rozbíhá jsou 5 hl tanky, které jsou nově umísťovány do hospod a restaurací s velkou výtočí.


Lahvové pivo. V červnu 2006 prodal Plzeňský Prazdroj cca 355 tisíc přepravek, v nichž bylo zhruba 4,3 miliónu láhví. V porovnání s červnem šlo o celkový 2 % nárůst, přičemž prodej značky Gambrinus prodávané v přepravkách vzrostl o 7 % a piva Pilsner Urquell dokonce o 9 %. Velkopopovický Kozel zaznamenal 5 % růst.

Na letošní letní sezónu připravil Plzeňský Prazdroj i pivo v kartonech a spotřebitelé na tuto nabídku reagují velmi pozitivně. V červnu se v kartónových baleních podařilo prodat cca 14 000 hl (což je téměř dvojnásobek loňska) – prodej kartónového Pilsner Urquell i Gambrinus shodně vzrostl o 30 %, osvěžující ochucený sladový nápoj Frisco zaznamenal nárůst o 16 %.

Plechovky. Toto balení je považováno za typicky „dovolenkové“, zájem o ně roste právě v létě. V červnu 2006 prodal Plzeňský Prazdroj v plechovkách 31 000 hl s těmito meziročními nárůsty: celkem zvýšení o 15 %, Pilsner Urquell 16 %, Velkopopovický Kozel 20 % a prodej Radegastu Birell vzrostl dokonce o 105 %!


K létu a pivu patří i letní festivaly a další open-air události

Během standardní letní sezóny zabezpečuje trade marketing Plzeňského Prazdroje a jeho jednotlivá obchodně-distribuční centra téměř 1 300 akcí – od menších až po ty největší v celé ČR. „Pořadatelům pomáháme především v technickém vybavení (výčepy) a stany. Máme k dispozici desítky velkoplošných stanů a stánků. Na tyto akce vyjíždějí i „pojízdné výčepy“ tzv. „pivníky“ – těch je k dispozici 12 a kromě nich i jejich menší provedení, tzv. „žáby“, kterých provozujeme 11. Jsme schopni zvládnout jakoukoli akci, na těch největších může být i kolem padesáti výčepů“, říká Otakar Binder.
K nejznámějším letní událostem, na nichž se čepují značky piva z Plzeňského Prazdroje, patří určitě Masters of Rock ve Vizovicích (počet zde vypitých sudů postavených na výšku by byl 22x vyšší než Petřínská rozhledna), Rock for People v Českém Brodě, Benátská noc na Malé skále, Hip Hop Camp ve Hradci Královém
a Open air v Trutnově.


Letní nápor na půjčování přenosných výčepů

Kdo z nás se alespoň jednou v životě nezúčastnil posezení mezi přáteli nad grilováním a soudkem dobrého piva? V Česku asi takových mnoho není. Ale bez přenosných výčepů bychom museli pro točené pivo běhat do blízké restaurace (pokud v místě vůbec nějaká je). Léto klade v tomto ohledu na pivovary opravdu vysoké nároky.
„Jednotlivá obchodně-distribuční centra Plzeňského Prazdroje pomáhají zabezpečit letní požadavky zákazníků i vlastních zaměstnanců půjčováním desítek přenosných výčepů. Kromě toho v síti prodejen Cash+Carry je pro zákazníky připraveno dalších cca 500 přenosných výčepních zařízení s minichladiči
k privátním akcím spotřebitelů,“ doplňuje Otakar Binder.


V létě se ale už musí myslet na zimu

I v tom nejparnějším létě mají kupodivu plno práce obchodní zástupci pivovarů, kteří mají na starosti zimní horské rekreační areály a střediska. Jedná se o podmínkách zimních dodávek
a sudy s pivem nalézají na horách před svou konzumací i další, vskutku originální využití. „V posledních létech sudy s pivem
z Plzeňského Prazdroje posloužily jako zátěž při generálních opravách lanovek, například na Černou horu v Krkonoších nebo na Špičák na Šumavě“, říká Otakar Binder. A po létě se začíná připravovat pivo, aby se distribuovalo do míst, kam v zimě nebude možné zajíždět. Ale to už jsme v období podzimu.



The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
čt 27.07.2006 09:45



0 +
 
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka