Město aktivně podpoří projekt Evropské hlavní měst kultury i tím, že bude příští tři roky používat shodné logo s projektem. Dosud se Plzeň prezentovala logem kandidátským.
Plzeň začne od září používat nové logo, sjednocené s logem projektu Plzeň 2015 - Evropské hlavní město kultury. “Titul Evropské hlavní město kultury je pro Plzeň prestižní událostí a zviditelní ji v rámci celé Evropy. Přijetí nového loga vidíme jako logický krok, kterým vyjadřujeme podporu projektu, od něhož si slibujeme, že výrazně změní život ve městě k lepšímu,” vysvětluje náměstkyně primátora Eva Herinková.
Podle ředitele o.p.s. Plzeň 2015 Tomáše Froydy je sloučení loga projektu a města běžnou praxí: “Řada předešlých měst kultury postupovala stejně a přejala projektové logo. Usnadní to komunikaci s veřejností a pomůže ušetřit finance na propagaci. Veškeré komunikační aktivity vztahující se k projektu totiž zároveň propagují město,a naopak.”
Dodatečné náklady spojené se změnou loga budou minimální, protože zástupci městské rady s ní dopředu počítali. “Věděli jsme, že k tomuto kroku s největší pravděpodobností dojde.Proto jsme velkou část nakoupených dokumentů, dárkových předmětů a dalších materiálů nechali nepotištěnou. Takže pouze dotiskneme příslušné logo,” potvrzuje Herinková. Částka za výměnu stávajícího loga v prostředí města se bude pohybovat v řádech desetitisíců.
Změnu loga na podzim doprovodí komunikační kampaň. Ta jej představí obyvatelům Plzně. “Rádi bychom, aby se lidé v Plzni s logem sžili a vzali ho, stejně jako celý projekt, za své. Bez jejich podpory a účasti nebude projekt nikdy tak úspěšný, jak by mohl a měl být,” vysvětluje Froyda.
Logo tvoří stylizovaný letopočet 2015 a nápis Plzeň. Grafika je moderní a jednoduchá, ale i tak se designéři inspirovali plzeňskými reáliemi. Pět teček symbolizuje čtyři plzeňské řeky slévající se
v jednu, barevnost volně vychází z barev plzeňského městského znaku. Logo je variabilní a je možné jej upravovat a používat pro různé příležitosti a potřeby projektu.
Příkladem slučování loga ze zahraničí mohou být třeba finské Turku nebo slovinský Maribor.
S naprosto specifickým řešením pak vystoupil Linec, který sice použil dvojí logo, ale sjednotil slogan města a projektu. Jeho komunikační kampaň se v rámci dosavadních měst kultury považuje za jednu z nejpovedenějších především díky tomu, že dosáhla velké účasti a podpory obyvatel města i celého Rakouska.
Titul Evropského hlavního města kultury obdrží každý rok dvě města v rámci EU. Jeho cílem je prezentovat bohatství, různorodost i příbuznost evropských kultur a přispět k jejich vzájemnému porozumění. Už od svého založení v roce 1985 je tak přehlídkou toho nejlepšího, co dokáže Evropa na kulturním poli nabídnout. Projekt má ale i významné socio-ekonomické dopady. Studie provedené Evropskou komisí potvrdily, že udělení titulu a následné investice do kulturního programu a infrastruktury vedou k obnově měst, zlepšují jejich obraz na mezinárodním poli i v očích jejich vlastních obyvatel a pomáhají nastartovat dlouhodobý rozvoj města i regionu.