Plzeň otevřela parkovací dům Rychtářka, od pátku se platí

Nový parkovací dům Rychtářka v Plzni je otevřen. Oficiálně první automobil, který vjel do parkovacího domu, byl vůz s primátorem Martinem Baxou a jeho náměstky Petrem Rundem a Martinem Zrzaveckým. Slavnostnímu otevření předcházel dopolední seminář k problematice spolupráce veřejného a soukromého sek...

Cílená propagace v Plzni

Nový parkovací dům Rychtářka v Plzni je otevřen. Oficiálně první automobil, který vjel do parkovacího domu, byl vůz s primátorem Martinem Baxou a jeho náměstky Petrem Rundem a Martinem Zrzaveckým. Slavnostnímu otevření předcházel dopolední seminář k problematice spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) v sídle radnice, kterého se účastnily desítky primátorů, starostů a dalších hostů.
Parkovací dům Rychtářka je v českých podmínkách prvním a unikátním projektem partnerství veřejného a soukromého sektoru. Dosud byl podobný model znám pouze ze zahraničí pod obecně užívaným pojmem Public Private Partnership (PPP). Město Plzeň při výstavbě a provozu parkovacího domu Rychtářka na principu PPP spolupracuje se společností HERMOSA Parking Plzeň, a.s. Prozatimní hodinová sazba je 10 Kč, platit se začíná v pátek.

Česká republika byla dosud v oblasti partnerství veřejného a soukromého sektoru spíše pasivní. O modelu PPP se uvažovalo například v souvislosti s výstavbou dopravní infrastruktury. Prozatím se však významněji nepostoupilo. Před několika lety došlo k legislativní úpravě tzv. koncesního zákona, který je podstatou spolupráce veřejného a soukromého sektoru. S prvním projektem PPP připraveným pro výstavbu samostatného nového parkovacího domu přišlo město Plzeň.

Plzeň o projektu na principu PPP uvažovala delší dobu. Ideální příležitost pro využití partnerství veřejného a soukromého sektoru se objevila v případě hledání řešení nedostatečné kapacity parkovacích míst v centru města formou výstavby nového parkovacího domu Rychtářka. „Seznámili jsme se nejprve se všemi výhodami a potenciálními riziky. Přizvali jsme renomované odborníky s mezinárodními zkušenostmi – NEWTON Business Development, advokátní kancelář ROWAN LEGAL, architektonickou kancelář HELIKA a společnost Grant Thornton UK LLP. Jejich konečné doporučení bylo projekt parkovacího domu na principu PPP vybudovat a provozovat,“ říká náměstek Petr Rund.

Výstavba parkovacího domu začala v červnu 2010. Budova je umístěna na obvodu centrální oblasti města Plzně. Nabídne celkem 447 nových parkovacích míst, 1950 m2 komerční plochy a v blízkosti budovy také osm parkovacích míst pro autobusy. Při výstavbě a provozu bude město spolupracovat s akciovou společností HERMOSA Parking Plzeň. Ta byla vybrána v řádném výběrovém řízení.

Role obou partnerů jsou v případě PPP jasně definované. Model partnerství soukromého a veřejného sektoru zaručí, že parkovací dům bude od počátku ve vlastnictví města. Přitom dodavatel, společnost HERMOSA Parking Plzeň, zajistila výstavbu, její financování a údržbu bez účasti města. „Město tak bude platit za službu, nikoliv za výstavbu. Ta jde, stejně jako podmínka udržovat parkovací dům v dohodnutém stavu po dobu 19 let, na vrub dodavatele,“ vysvětluje podstatu PPP projektu náměstek Rund.

Smlouva o spolupráci mezi městem Plzeň a společností HERMOSA Parking Plzeň byla podepsána na dobu dvaceti let. Město bude na základě monitoringu poskytovaných služeb a dostupnosti parkovacího domu platit tzv. poplatek za dostupnost na měsíční bázi, která bude plně reflektovat aktuálně poskytovanou kvalitu a kvantitu služeb podle uzavřené smlouvy. Celkově je tento PPP projekt pro město Plzeň o 7 procent výhodnější,(tzv. hodnota za peníze), než kdyby radnice budovala a provozovala parkovací dům tradičně ve vlastní režii, tj. bez účasti a přenesení rizik na soukromého partnera.

Pro město však nebude poplatek za dostupnost čistým výdajem. Většina poplatku bude kryta příjmy z vybraného parkovného v samotném parkovacím domě, pro eventuální dorovnání bude použito příjmů z parkovacích zón na veřejných komunikacích. Celková bilance doplatku nebo naopak zisku samotného parkovacího domu bude závislá na výši ceny za parkování. I tu bude díky nastavenému partnerskému vztahu s investorem vždy určovat město. „Vyhneme se tak problémům, do kterých se dostala jiná města. Budeme mít po celou dobu vztahu s dodavatelem plnou kontrolu nad cenou za parkování,“ říká Petr Rund.

Shrnutí projektu a výhody spolupráce PPP u parkovacího domu Rychtářka:

· Smlouva mezi městem a investorem (dodavatelem) je na 1 rok výstavby a 19 let provozu
· Dodavatel odkoupí od města územní rozhodnutí a stavební povolení
· Město vlastní parkovací dům od počátku výstavby celou dobu projektu
· Město získává objekt s 430 parkovacími stáními a 1.950 m2 komerční plochy
· Město přenáší na dodavatele
o stavební rizika
o rizika dostupnosti
· Město začíná platit poplatek za dostupnost až po otevření parkovacího domu
· Realizace formou PPP (kvazikoncese) je o 7% výhodnější nežli vlastní realizace
· Město dále řídí celý systém parkování včetně „Rychtářky“
· Město získává příjmy z parkovného z „Rychtářky“
· Při hodinové sazbě 30 Kč a 20% obsazenosti se příjmy a výdaje zhruba vyrovnají
· Město plní závazek z generelu a nabízí pozitivní možnost parkování


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
24.06.2011 06:08



0 +
 
The Loop Jazz Club

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka