Plzeň prodá státu posledních 20 hektarů pozemků pod dálničním obchvatem a v jeho okolí. Bez tohoto kroku, který schválili zastupitelé, by státní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nemohlo stavbu obchvatu zkolaudovat. Celý dvacetikilometrový obchvat města na dálnici D5 Praha-Plzeň-Rozvadov, včetně středního úseku s tunelem vrchem Valík, se veřejnosti otevře 5. října. Řekl to náměstek primátora Petr Náhlík.
"Město Plzeň tímto prodejem získá do rozpočtu více než 54 milionů korun," uvedl Náhlík. V Černicích, které jsou městskou částí, byla průměrná cena 401 korun za metr čtvereční. V této čtvrti prodá Plzeň státu 122.000 m2. V Letkově, samostatné obci, je cena za zbylých téměř osmi hektarů 63 Kč/m2.
Majetkoprávní příprava výstavby dálnic a státních silnic I. třídy na území města je podle Náhlíka vzhledem ke složitým vlastnickým vztahům nemožná bez pomoci radnice. "Například jeden pozemek na Valíku vlastnilo přes 90 vlastníků z celé ČR," uvedl náměstek příklad pomoci města.
Z toho důvodu už v roce 1996 uzavřela Plzeň dohodu s ŘSD o spolupráci na projektové a majetkové přípravě dálnic, přivaděčů a silnic I. třídy. Plzeň tak směnila desítky hektarů svých pozemků a nemovitostí za privátní pozemky v trase dálnice. Jejich hodnota přesáhla desítky milionů korun.
"Největší transakcí byla směna desítek hektarů lesů na Valíku za jiné lesy v okolí Plzně," uvedl Náhlík. Město na těchto transakcích nevydělalo. Soukromníci, s nimiž radnice půdu směňovala, chtěli vždy cennější majetek. Naopak ŘSD vykupovalo pozemky za cenu znaleckých posudků. Lidé na tom ale díky bezpečnějšímu a rychlejším průjezdu městem výrazně vydělali, dodal.
Vzhledem k tomu, že město jako vlastník pozemků souhlasilo se stavbou, získalo ŘSD stavební povolení na stavbu dálničního obchvatu rychleji.