Výstavbu nové dopravní základny jako preferovanou variantu realizace projektu „Ekonomické, technické a právní posouzení realizace dopravní základny Plzeňských městských dopravních podniků, a.s.“ schválilo Zastupitelstvo města Plzně.
Zpracování Studie bylo rozděleno do dvou fází. Předmětem fáze 1 je vymezení strategického rámce, cílů a variant řešení Projektu.
Základní výčet identifikovaných variant řešení, které přispívají k naplnění cílů a požadavků zadavatele, je následující:
Varianta 0 – Zachování stávajícího stavu;
Varianta 1 – Vybudování nového areálu dopravní základny.
Na základě podrobné analýzy a provedení komplexního kvalitativního a kvantitativního porovnání variant řešení byla vyhodnocena Varianta 1 jako nejlépe naplňující cíle Projektu, a tudíž je preferovanou variantou.
Důvody pro určení Varianty 1 jako preferované jsou následující:
- v plném rozsahu vyhovuje základnímu cíli Zadavatele;
- umožňuje opustit areál Cukrovarská a Reodepona;
- kapacita odstavu BUS, T-BUS a TRAM je v rámci Varianty 1 dostatečná i vzhledem k plánovanému rozvoji dopravy a vozového parku v horizontu 25 – 30 let;
- tato kapacita zaručuje flexibilitu ve vztahu ke změnám struktury vozového parku;
- kvalita zázemí dopravní základny odpovídá aktuálním potřebám PMDP a legislativním požadavkům;
- umožňuje konsolidaci celkového počtu areálů dopravní základny a dosažení maximálních synergických efektů plynoucích z provozu BUS a T-BUS ve společné lokalitě.
I když je Varianta 1 z čistě ekonomického hlediska nevýhodnější, z hlediska kvalitativního hodnocení nejlépe naplňuje cíle Projektu, zabezpečuje poskytování služeb dopravní základny na požadované úrovni a kvalitě. Zároveň je možné na základě posouzení peněžních toků alternativ zajištění těžké údržby konstatovat, že z čistě ekonomického hlediska je výhodnější služby těžké údržby zajišťovat externě.
„Varianta 1 – Výstavba nové dopravní základny” je v souladu s hlavním cílem i většinou dílčích cílů Zadavatele, jeví se jako nejvhodnější, a proto ji lze doporučit k realizaci.
V květnu roku 2010 změnilo zastupitelstvo rozhodnutí z roku 2005 v koncepci rozvoje technické základy PMDP, a.s. tak, že v areálu Slovany bude umístěn provoz tramvají s výjimkou dílen těžké údržby tramvají a provoz dopravní cesty (vrchní stavba); v areálu Škody bude zázemí pro kompletní provozy autobusů a trolejbusů a provoz dopravní cesty – horní vedení a dílny těžké údržby tramvají. V září loňského roku schválilo ZMP zadání koncesního projektu, který měl posoudit ekonomickou, právní a technickou proveditelnost vybudování dopravní základy PMDP, a.s. Výběrové řízení na zhotovitele projektu se uskutečnilo v listopadu a prosinci 2010. Smlouva o dílo byla na základě výsledku výběrového řízení podepsána se společností Deloitte Advisory s.r.o.