Plzeňští modeláři dokončili unikátní kolejiště

Po třech desítkách let sestavování, vymýšlení a tvoření si letos plzeňští modeláři poprvé řekli: "Hotovo". Dokončili největší stálý model kolejiště v republice a v dalších letech ho už budou jen dolaďovat, zkrášlovat a cizelovat. Na kolejišti na ploše téměř 50 metrů čtverečních je totiž i po letech stále co vymýšlet.

Jarní servisní akce AUTO CB

Po třech desítkách let sestavování, vymýšlení a tvoření si letos plzeňští modeláři poprvé řekli: "Hotovo". Dokončili největší stálý model kolejiště v republice a v dalších letech ho už budou jen dolaďovat, zkrášlovat a cizelovat. Na kolejišti na ploše téměř 50 metrů čtverečních je totiž i po letech stále co vymýšlet. Tisíce a tisíce hodin práce už několika generací modelářů, kteří se na kolejišti postupně vystřídali, mohou nyní v Plzni obdivovat malí i velcí milovníci železnic a železničních modelů.
"To, co mělo jezdit, jezdí, co mělo být zprovozněné, je hotové. Letos poprvé jsme si to mohli říci. Teď už budeme jen vylepšovat krajinu, doplňovat stromy, vylepšovat okolí nádraží a vagony," řekl jednatel klubu Jiří Baudis. Většinu součástí kolejiště si modeláři sami vyrobili - koupili jen koleje a výhybky, některé vlaky a vagony: Všechny modely domů, mosty, tunely, stromy a další věci vyrábějí sami. "Dokážeme si z plastu odlít střechu z různých krytin, vyrábíme si popelnice, samostatným uměním je výroba stromů, které kolega dělá z přírodních rostlin a větviček a pak je dotváří," popsal Baudis.
Plzeňský klub železničních modelářů patří k nejstarším v republice, za rok bude slavit půl století existence. Jeho pýchou je právě kolejiště, kde je položeno téměř tři čtvrtě kilometru kolejí a na 200 výhybek. Součástí kolejiště je až 45 vlakových souprav, které se postupně střídají. Najednou jich může jezdit kolem 20. Jejich provozem modeláři simulují grafikon na drahách. "Spočítali jsme, že po dobu, co kolejiště ukazujeme veřejnosti, najezdí každá souprava každoročně 73,5 kilometru," řekl Baudis. Ráz kolejiště, budov i vlaků odpovídá zhruba 70. a 80. letům 20. století, přesto modeláři na koleje pustí občas i moderní soupravu intercity.
Velký model znázorňuje dvoukolejnou trať s hlavním nádražím, postaveným podle takzvané ostrovní stanice v Ústí nad Orlicí, na modelu se jmenuje Václavice. Z nádraží odbočují další tratě. Na nich stojí další nádraží - Horažďovice, lokomotivní depo, funkční točna, lokální úzkorozchodná trať do vápencového lomu a vápenka Velké Hydčice. Kolejiště obsahuje i skrytá nádraží, tunely, mosty, velké kontejnerové překladiště a řadu pracovních spojek. Aby vše plně fungovalo a vlaky jezdily tak, jak mají, obsluhuje ho u složitých panelů najednou šest lidí.
Modeláři, kterých je nyní v plzeňském klubu asi desítka nejaktivnějších, se snaží model každý rok o nějakou novinku doplnit. "Letos jsme nasadili čisticí vagon - je to skutečný minivysavač, který párkrát za den pošleme na koleje, aby vysál prach z kolejí," vysvětlil další modelář.
Kromě velkého modelu si mohou návštěvníci prohlédnout také průřez tvorbami jednotlivých modelářů, sbírky modelů či železniční propriety. Výstavu modeláři otevírají do 3. prosince ve své klubovně v ulici Karla Steinera ve všední dny od 15:00 do 18:00, o víkendech od 09:00 do 18:00.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
st 22.11.2006 08:57



0 +
 
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka