Plzni se bude kvůli novému obchodnímu centru hůř dýchat

Plánované obchodní centrum Aréna Plzeň výrazně zhorší ovzduší. V samotném centru Plzně se významně zvýší intenzita dopravy na místě, kde již teď jsou systematicky překračovány imisní limity u tzv. látky Benzo-a-pyren (BaP), která vzniká právě při spalování automobilových paliv. Uvádí to studie posou...

Jarní servisní akce AUTO CB

Plánované obchodní centrum Aréna Plzeň výrazně zhorší ovzduší. V samotném centru Plzně se významně zvýší intenzita dopravy na místě, kde již teď jsou systematicky překračovány imisní limity u tzv. látky Benzo-a-pyren (BaP), která vzniká právě při spalování automobilových paliv. Uvádí to studie posouzení vlivů na životní prostředí, která byla právě zveřejněna na www.cenia.cz/eia, a kterou nechal pořídit sám investor.
Miroslav Šuta, expert v oblasti vlivů chemických látek na zdraví člověka k této látce uvádí: “BaP je považován za tzv. promutagen a dále byl Mezinárodní agenturou pro výzkum rakoviny (IARC) klasifikován karcinogenní pro člověka (skupina 1). Pro jeho karcinogenitu však neexistuje bezpečná hladina. Výzkumy ukazují také, že expozice polyaromatickým uhlovodíkům v průběhu těhotenství může snižovat porodní hmotnost novorozenců a zvyšovat riziko nitroděložní růstové retardace Některé studie ukazují, že narušení nitroděložního vývoje se kromě ovlivnění porodní hmotnosti může projevit i narušením vývoje mozku. V případě sledované skupiny dětí v New York bylo prokázáno statisticky významné snížení IQ u dětí, jejichž matky byly v průběhu těhotenství vystaveny vyšším koncentracím polyaromatických uhlovodíků. Tento rozdíl byl zjištěn ve věku tří let a potvrzen i u dětí pětiletých .“ Podle studie vlivů na životní prostředí jsou právě hodnoty této nebezpečné látky na Americké třídě překračovány, slovy Ing. Skořepy, jednoho ze zpracovatelů posudku: „Imisní zatížení lokality je již v současné době značné. Dle vymezení OZKO z dat 2008 jsou v lokalitě překračovány platné imisní limity pouze pro škodlivinu benzo(a)pyren.“ A právě tato látka je důsledkem automobilové dopravy.

V investorem zaplacené studii vlivů na životní prostředí plánovaného obchodního centra stojí, že se intenzita dopravy po jeho spuštění v dotčených ulicích (Americká, Sirková, Anglické nábřeží, Denisovo nábřeží, Pražská) zvýší o více než 23 tisíc aut denně. Z toho bude centrem města projíždět o téměř 1000 kamionů denně více. Pro srovnání, když sečteme intenzitu dopravy v dotčených ulicích centra města podle plánovaných hodnot v roce 2012 bude jen v těchto 5 ulicích města projíždět více aut než v současnosti jezdí na D1 na Jižní spojce v Praze. Mimochodem plánovaný přírůstek dopravy ve sledovaných ulicích je stejný jako je současná intenzita dopravy na dálnici D5 u Černic. V prostoru Denisova nábřeží bude najednou denně projíždět 10,5 tisíce osobních aut, přesně třikrát více než v současnosti, a dalších 500 kamionů, také třikrát více. Centru Plzně hrozí díky novému obchodnímu centru Plzně dopravní kolaps a lidem, kteří žijí a pracují v centru města závažné zdravotní problémy.

Veřejnost se může k záměru investora vyjádřit na plánovaném veřejném projednání dne 2. Listopadu 2011 od 14:00 v zasedací místnosti ÚMO 3 Plzeň. Současně běží podpisová akce pro konání místního referenda.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
14.10.2011 12:01



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka