Vlastní ekologický business plán dostane zdarma více než polovina všech podnikatelů v oblasti cestovního ruchu z Ekoregionu Úhlava, který zahrnuje území kolem Nýrska, Strážova a Janovic s celkem 11.000 obyvateli. V něm jim odborníci doporučí, jak mají ve své provozovně aplikovat využitelné zdroje a uspořit energii. Tvorba plánu i následná propagace podniků souvisí s dlouhodobým projektem, který zvyšuje atraktivitu oblasti i tržby místních firem. Řekl to předseda Ekoregionu Úhlava Josef Rousek.
Za vypracování plánu podnikatelé neplatí, je zdarma, hrazen z peněz EU. Podmínkou je, aby byli soukromníci zapojeni do projektu a získali marketingovou značku, jež slouží jako garant kvality. Nyní ji má 18 subjektů, hlavně majitelů rodinných penzionů, které se v severozápadní části Šumavy nacházejí. "Jejich provozovny jsou označeny logem. To hostům zaručuje požadovanou kvalitu služeb i provoz šetrný k životnímu prostředí," uvedl Rousek.
Většinu podnikatelů z oblasti se podle něj podařilo do projektu zapojit při vzniku značky před čtyřmi lety. "Kromě vytváření business plánu je cílem i společná propagace. Ne každý má finanční prostředky na vydání vlastního letáku," dodal Rousek.
Podle Tomáše Havránka z Centra pro komunitní práci Západní Čechy, které projekt realizuje, vznikne kromě plánů volně přístupná databáze doporučených opatření. V počtu 500 kusů vyjde také metodická brožura a uskuteční se dva semináře, na nichž by podnikatelé získali například informace o možnostech dotací.
"Ekoregion se snažíme rozšířit i o zemědělské subjekty, ale to se nám zatím nepovedlo," uvedl Havránek. Podle Rouska je podnikajících zemědělců v oblasti dost, mají ale zatím většinou stále ještě existenční starosti, takže přínos marketingových věcí nevidí. Jsou pro ně zatím jakousi nadstavbou.