Podobu náměstí Emila Škody v Plzni má vyřešit soutěž

Pro veřejnou architektonicko-urbanistickou soutěž na lokalitu náměstí Emila Škody v Plzni byla ustanovena odborná porota, která zpracovala soutěžní podmínky. Předmětem vyhlašované soutěže je zpracování ideového urbanisticko-architektonického návrhu na řešení prostoru náměstí Emila Škody s důraz...

Jarní servisní akce AUTO CB

Pro veřejnou architektonicko-urbanistickou soutěž na lokalitu náměstí Emila Škody v Plzni byla ustanovena odborná porota, která zpracovala soutěžní podmínky.
Předmětem vyhlašované soutěže je zpracování ideového urbanisticko-architektonického návrhu na řešení prostoru náměstí Emila Škody s důrazem na doplnění a intenzifikaci urbanistické struktury a vymezení veřejného prostranství. Stanovené základní principy řešení budou zahrnovat nalezení nové podoby významné části města i významného veřejného prostoru širší centrální oblasti. Návrhem má být vytvořen odpovídající prostor organicky zapojený do struktury města, slučující charakter historické blokové zástavby se současnými společenskými aktivitami vytvářející polyfunkční prostředí.

Na soutěž bude navazovat zadání veřejné zakázky malého rozsahu s předpokládanou hodnotou plnění do půl milionu korun bez DPH.

Ustavující zasedání poroty, na kterém byly projednány soutěžní podmínky, se konalo 30. dubna 2014. Podmínky byly zaslány České komoře architektů ke schválení. Vyhlášení soutěže se předpokládá po schválení v zastupitelstvu, tj. 13. 6. 2014. Návrhy bude porota hodnotit na konci srpna 2014.

Řešené území z hlediska širších vztahů charakterizuje především poloha na západním okraji centrální oblasti města a z hlediska koncepce a utváření kompaktního města má nesporný význam nejen jako veřejné prostranství, ale také z hlediska možnosti využití jeho potenciálu k intenzifikaci městské struktury s vnímáním širších vazeb.

Podle platného Územního plánu města Plzně jsou pozemky v řešeném území zařazeny do ploch s funkčním využitím smíšené území městské (SM) a parkoviště, garáže (PG). V novém územním plánu je řešené území součástí lokality U Škodovky, která je navržena jako transformační území pro plochy smíšené obytné.

Lokalita nebyla v minulosti zásadně řešena zejména z důvodu prověřování umístění státní silnice I/27. Vedení komunikace je v současné době stabilizováno mimo prostor náměstí v koridoru ulic Korandova - Kotkova.

V současné době je využívána zejména část prostoru určeného pro parkování. Jedná se o výhodně situované parkoviště dobře dostupné z průjezdních úseků silnic I/26, II/203 a II/605, dosažitelné četnými linkami MHD ze středu města. Jeho další využívání, které vychází z Generelu dopravy v klidu města Plzně, zejména jeho rozsah a forma, by mělo být zodpovězeno soutěží. Zbývající část tvoří plochy zeleně bez vhodných parkových úprav a funkčního mobiliáře, bez možnosti smysluplného využívání. Pro tyto plochy byla zpracována Inventarizace stromů na náměstí Emila Škody.

V podzemním prostoru se nachází kryt civilní obrany a původní podchod pro pěší spojující autobusové nádraží s výrobním areálem Škoda.

Základní požadavky na řešení

2.3.1. Návrh, zejména rozsah a intenzita zastavění prostoru a způsob jeho využití, bude respektovat význam místa v širším kontextu centra města.

2.3.2. Návrh bude respektovat urbanistické danosti vycházející z historického vývoje urbanizace prostoru, z vazeb na existující zástavbu, tj. blok domů tvořících západní hranu Husova náměstí, objekt administrativní budovy Škoda vymezující prostor z jižní strany a neúplný blok při křížení ulic Skvrňanská, Husova a Tylova. Severní hranu by měla vymezit doplněná hrana Husovy ulice, která je v části stabilizovaná (např. takzvaný Brummelův dům s Loosovým interiérem).

2.3.3. Návrh intenzifikace struktury zástavby a rozsah veřejného prostranství, řešení vlastního pojetí prostoru s důrazem na řešení urbanistického parteru a architektonický výraz a detail.

2.3.4. Při návrhu řešení je třeba:

a) respektovat podzemní objekt krytu civilní obrany

b) respektovat územní rozhodnutí č. 5083 Polyfunkční dům Husova

c) reflektovat potřeby města pro dopravu v klidu vyjádřených návrhem parkování P+R v této lokalitě

d) návrhem posoudit zachování pěších vazeb podchodem vedoucím příčně pod řešeným územím a propojujícím autobusové nádraží a výrobní areál (vlastník ČSAD netrvá na zachování části pod náměstím E. Škody, respektive trvá na zachování části pod nádražím a vstupů z obou stran Husovy ulice)

e) reflektovat principy řešení dopravních vztahů

f) reflektovat záměry v širším území


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
ne 08.06.2014 06:14



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka