Policisté varují v obchoďácích před zloději

Z policejních statistik lze vyčíst, že majetková trestná činnost se na celkové skladbě trestné činnosti podílí přibližně sedmdesáti procenty. Mezi nejčastější případy patří kapesní krádeže, krádeže odložených věcí a krádeže věcí ze zaparkovaných vozidel.

Jarní servisní akce AUTO CB

Z policejních statistik lze vyčíst, že majetková trestná činnost se na celkové skladbě trestné činnosti podílí přibližně sedmdesáti procenty. Mezi nejčastější případy patří kapesní krádeže, krádeže odložených věcí a krádeže věcí ze zaparkovaných vozidel.
Společným jmenovatelem kapesních krádeží a krádeží odložených věcí je především neopatrnost. A přitom by se dalo těmto případům velmi snadno předejít. Chce to jen zodpovědněji přistupovat ke svým osobním věcem a nespoléhat na to, že jsou kolem pouze slušní lidé. Každý zloděj pracuje s časem a nelze pochybovat o tom, že jeho cílem je maximální zisk. Stačí proto znemožnit mu přistup k věcem, které by se mohly stát středem jeho zájmu a vzít mu v podstatě jeho zdroj obživy. Každý by si měl uvědomit, že ztráta peněz není jediným negativním jevem doprovázejícím krádeže všeho druhu. Nemalé komplikace a zbytečné starosti souvisí také se ztrátou dokladů, klíčů od bytu nebo od motorového vozidla. Často poškozený přijde o věc, která pro zloděje nemá vůbec žádnou cenu a skončí s největší pravděpodobností v popelnici. Řeč je například o fotografii někoho blízkého, talismanu nebo jiné věci osobního charakteru.
Mezi místa, na která se v posledních několika letech zaměřili pachatelé majetkové trestné činnosti, patří bezesporu velká obchodní centra a nákupní střediska. Za posledních deset let vyrostla v Plzni celá řada takových objektů, do kterých se koncentruje velká část kupní síly nejen Plzeňanů, ale i obyvatel blízkého a vzdáleného okolí. Díky oblibě ze strany zákazníků se tato místa stala rizikovými lokalitami z pohledu kriminality. Kromě krádeží zboží jsou to zejména krádeže odložených tašek a kabelek z nákupních vozíků a kapesní krádeže. Těchto případů jsou ročně stovky. Za devět měsíců letošního roku se na plzeňské policisty obrátilo přibližně 200 okradených zákazníků a to je téměř tolik, jako za celý rok 2005.
V rámci programu Partnerství realizuje Magistrát města Plzně ve spolupráci s městským ředitelstvím Policie České republiky v Plzni projekt, který finančně podpořilo město Plzeň a také Ministerstvo vnitra ČR, které každoročně přispívá na preventivní projekty realizované na místní úrovni.
Podstatou projektu je informační kampaň, která má oslovit zákazníky, kteří si do nákupních vozíků při výběru zboží odkládají tašky, kabelky, kufříky nebo batůžky. Kampaň využívá tři různé formy. Velké varovné samolepky byly umístěny na místa, kde si každý zákazník vyzvedává nákupní vozík. Těmito místy jsou malé „domečky“ rozmístěné po parkovištích. Zejména ženy si pletou dětské sedačky v nákupních vozících s místem pro odkládání svých kabelek. Nápis “SEM NE“ na samolepce by je měl od tohoto úmyslu odradit. To je druhá forma. Poslední těží z toho, že větší obchodní řetězce využívají prostřednictvím svých smluvních partnerů nákupní vozíky pro reklamu. Zavedený systém posloužil místo reklamy k varování neopatrných zákazníků.
Díky kampani se pravděpodobně nepodaří zcela eliminovat krádeže odložených věcí. Prvořadým cílem je upozornit širokou veřejnost na zmiňovanou trestnou činnost a policisté spoléhají na to, že se lidé budou chovat zodpovědněji ke svému majetku i do budoucna. Projekt je také součástí dlouhodobé vize, která počítá se zapojením co nejširšího okruhu subjektů do boje s trestnou činností. Některá obchodní centra už jsou v této oblasti sama aktivní a informují své zákazníky například prostřednictvím hlášení, že si mají dávat pozor na své osobní věci. Sami mají zájem na tom, aby od nich odcházel zákazník spokojený ve všech směrech. Informační kampaň v žádném případě neříká, že někde se krade více než jinde. Díky koncentraci zákazníků jsou problémy s krádežemi ve všech obchodních centrech a nákupních střediscích. Počet případů odpovídá jejich velikosti. Všechny oslovené subjekty projekt a s ním spojenou iniciativu přivítaly a do projektu se zapojily. Konkrétně například se svými smluvními reklamními agenturami dohodly výhodné podmínky a výrazně omezily komerční využití nákupních vozíků pro reklamu.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
so 04.11.2006 09:17



0 +
 
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka