Poskytovatelé půjček nedostatečně informují o nákladech spotřebitelských úvěrů

Bankovní i nebankovní poskytovatelé úvěrů neposkytují dostatek informací, podle nichž lze snadno srovnat výhodnost spotřebitelských úvěrů. V testu některé společnosti nebyly schopny na konkrétní dotaz uvést úrokovou míru nebo roční procentní sazbu nákladů (RPSN). Srovnat tak nabídky jednotlivých spo...

Jarní servisní akce AUTO CB

Bankovní i nebankovní poskytovatelé úvěrů neposkytují dostatek informací, podle nichž lze snadno srovnat výhodnost spotřebitelských úvěrů. V testu některé společnosti nebyly schopny na konkrétní dotaz uvést úrokovou míru nebo roční procentní sazbu nákladů (RPSN). Srovnat tak nabídky jednotlivých společností může být pro běžného spotřebitele velmi obtížné.

I přes dopady finanční krize se před Vánoci začíná zvedat tradiční vlna zájmu o spotřebitelské úvěry. Pokles cen elektroniky motivuje mnohé spotřebitele k nákupu. Spotřebitelský úvěr může být snadným prostředkem, jak rychle získat potřebnou hotovost pro nákup například plochého televizoru, jednoho z předpokládaných vánočních hitů. Časopis TEST srovnal nabídky ústavů nabízejících spotřebitelské úvěry. Simuloval při tom běžného spotřebitele, který má zájem o úvěr.

Takzvaný mystery shopping proběhl v září tohoto roku. Přes e-mail a posléze i telefonicky kontaktovali výzkumníci TESTU jednotlivé banky a nebankovní instituce s žádostí o informace o předpokládaném úvěru ve výši 30 000 Kč a splatností jeden rok. Na zaslaný e-mail téměř žádný oslovený subjekt neodpověděl. "Lépe poskytovatelé půjček odpovídali na telefonní dotazy, ale ani zde nebyli vždy schopni poskytnout některé klíčové informace," vysvětluje Václav Beneš, manažer testování časopisu TEST.

Většina dotazovaný! ch společností byla schopna podat po telefonu dílčí, ale konkrétní informace. Společnosti Cetelem, HomeCredit a Raiffeisenbank neposkytly spotřebiteli žádné konkrétní informace o možnostech poskytnutí úvěru ani po telefonu. Všechny požadované informace poskytly pouze ČSOB, mBank a Volksbank CZ.

U společností, které odpověděly jen částečně, nebylo zpravidla možné dozvědět se konkrétní RPSN nebo úrokovou míru pro požadovaný třicetitisícový úvěr. "Úroková míra a roční procentní sazba nákladů jsou klíčové údaje, podle nichž lze srovnávat, jak drahé jsou jednotlivé úvěry," upozorňuje Václav Beneš. Ani jeden z údajů nebyl schopen sdělit pracovník společnosti Proficredit, ve Waldviertel Sparkasse neuměli spočítat ani měsíční splátku.

TEST na základě poskytnutých údajů spočítal předpokládané celkové ceny úvěrů u těch společností, které byly ochotny poskytnout anonymnímu spotřebiteli informace. Třicetitisícový úvěr s roční splatností vyjde nejlevněji u Poštovní spořitelny s! celkovými náklady 33 290 Kč. U většiny ostatních se náklady p! ohyboval y okolo 34 000 korun, pouze u společnosti Provident klient za rok zaplatí přes 48 000 korun. "Roční procentní sazba nákladů u Providentu je 224,28%, což je desetinásobek RPSN běžné u podobných produktů," varuje Václav Beneš před nástrahami některých úvěrových společností.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
st 09.12.2009 06:43



0 +
 
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka