Poslední 3,5kilometrový úsek dálničního obchvatu Plzně, který má být otevřen letos 6. října, přijde zhruba na 4,1 miliardy korun. Do této zbývající části dálnice D5 Praha-Plzeň letos půjde ještě 620 milionů korun a příští rok posledních asi 400 milionů na terénní úpravy okolí a opravy dosud využívaných mostů a silnic II. třídy, které už nijak neovlivní provoz po celém dálničním obchvatu. Řekl to náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Jiří Novák.
"Dálnice D5 měla vždycky prioritu číslo jedna a byla nejsledovanější silniční dopravní stavbou v zemi. Proto neměla nikdy problémy s dostatkem peněz, spíše se její roční rozpočty nedočerpávaly," vysvětlil. Dálnice směrem na západ je podle něj významnější stavbou než dálnice D8 Praha-Drážďany. Letos v lednu posílilo SFDI rozpočet obchvatu o 420 milionů Kč.
"Celá stavba 21,3kilometrového obchvatu Plzně přijde včetně dokončovacích staveb v příštím roce na 10,5 miliardy korun," řekla Marie Nádvorníková, náměstkyně investorské firmy Ředitelství silnic a dálnic Praha.
Přes tři miliardy korun, včetně sumy na příští rok, vydá SFDI, který obchvat financuje od roku 2000. Zbylou miliardu čerpala stavba ze státního rozpočtu a úvěrových peněz a fondů, které byly určené na celou dálnici D5.
Letos vydá SFDI ještě 350 milionů korun na stavbu dálničních úseků Černice-Útušice a 160 milionů na dokončení mostu přes Úhlavu, který přijde celkem na necelou půl miliardu korun. Nejnáročnější stavbou, která už je téměř dokončena a ve čtvrtek ji čekají požární zkoušky, je 380metrový tunel vrchem Valík. Ten bude stát více než 1,5 miliardy korun.
Stavba 151 kilometrů dálnice D5 začala už v roce 1982, kdy bylo dokončeno prvních pět kilometrů směrem od Prahy. Celkem 66 kilometrů od Prahy bylo hotovo v roce 1995. O dva roky později se řidičům otevřela část Plzeň-Rozvadov o délce 63 kilometrů. V prosinci 2003 byl kompletně zprovozněn úsek Útušice-Sulkov o délce 8,5 kilometru a koncem září 2004 stejně dlouhá část od Ejpovic do Černic.