Přibližně už jen jeden měsíc mají České dráhy na objednávku a úpravu tras pro Jízdní řád 2014. V současnosti tak vrcholí přípravy a jednání s objednateli o rozsahu dopravy a vedení jednotlivých vlaků v Jízdním řádu 2014. České dráhy zajistí provoz prakticky všech vlaků, které si objednatelé – ministerstvo dopravy nebo kraje – u akciové společnosti objednají a uhradí prokazatelnou ztrátu z jejich provozu.
Přes zatím stále probíhající práce na přípravě Jízdního řádu 2014 jsou zřejmé již některé změny. Nejdále je v tomto směru příprava mezistátní a dálkové dopravy.
Podstatným způsobem se rozšíří provoz vlaků SuperCity do západních Čech. V pracovní dny až 4x denně pojedou přímé vlaky z Ostravska přes Prahu do Plzně a Chebu, 2 páry spojů pak pojedou až do Františkových Lázní. Vlaky zastaví také ve Stříbře, Plané u ML a v Mariánských Lázních a nahradí některé dosavadní rychlíky. Předpokládáme, že cestující mezi Plzní a Fr. Lázněmi budou moci využít 2. třídu rychlovlaků za obdobných podmínek jako dosavadní rychlíky, tzn. bez nutnosti rezervace. Spoje SuperCity tak nabídnou četné, přímé, komfortní a velmi rychlé spojení Moravy, východních Čech a Prahy s Plzní a Chebskem. Cestovní doba mezi Prahou a Chebem bude přibližně 2 a půl hodiny, asi o 40 minut méně oproti klasickým rychlíkům a podstatně méně oproti autobusům. (Autobus urazí trasu Praha – Cheb asi za 3 a 1/4 hodiny.) Cesta z Ostravska do Chebu bude trvat přibližně 5 a 3/4 hodiny.
K drobným změnám dojde také u spojů z Prahy na střední a severní Moravu. V Zábřehu na Moravě se prakticky zdvojnásobí počet zastavení vlaků EuroCity a Expresů a rozšíří se tak na hodinový interval. Také více vlaků na trase Praha – Olomouc – Vsetín bude pokračovat dál na Slovensko do Žiliny. Z Prahy do Žiliny tak pojedou vlaky prakticky každou hodinu. Naopak bude ukončen provoz denního EuroCity Praha z Prahy do Varšavy. Cestující v tomto směru však mohou využít hned několik velmi rychlých spojů kombinujících vlaky SuperCity a EuroCity s přestupem na Ostravsku. Vlaky SuperCity Pendolino by měly trasu Praha – Ostrava urazit opět pod 3 hodiny v daleko nejrychlejším cestovním čase oproti konkurenčním spojům.
Směrem do Německa zůstávají také v roce 2014 partnerem DB České dráhy. Zachován je dvouhodinový interval vlaků EuroCity s cílovými stanicemi v Berlíně, Hamburku nebo Stralsundu (v létě Binz na Rujaně). Novinkou bude prodloužení jednoho z vlaků z / do Rostocku.
Ve směru do Rakouska, na jih Slovenska nebo do Maďarska k žádným podstatným změnám nedojde.
Cestující se během platnosti Jízdního řádu 2014 mohou těšit ještě na další novinky souvisejících s rychlejším a pohodlnějším cestováním. Např. od prosincové změny jízdního řádu se zrychlí doprava z Prahy do Českých Budějovic asi o 10 minut na méně než 2,5 hodiny. Zrychlení se dotkne především úseku Praha – Tábor, kde je několik již dokončených modernizovaných úseků. V průběhu roku 2014 pak budou do provozu uváděny další modernizované rychlíkové vozy např. na linkách z Prahy do Chebu, z Brna přes Břeclav do Olomouce nebo z Ústí nad Labem do Kolína. Již v létě 2014 se v rámci zkušebního provozu očekává také nasazení prvních zcela nových souprav Railjet na spoje Praha – Brno – Vídeň.
Také v regionální dopravě bude zavedeno více nových souprav. Rozsah dopravy na jednotlivých linkách však závisí na objednávce krajů. České dráhy jsou připraveny provozovat všechny osobní spoje, které si regiony objednají a jejichž prokazatelnou ztrátu uhradí. České dráhy sami o sobě nemohou rušit a omezovat žádné regionální osobní spoje.
O Jízdním řádu 2014 budou České dráhy tradičně informovat formou tiskových konferencí a tiskových zpráv v listopadu, několik týdnů před zahájením jeho platnosti. Nový Jízdní řád 2014 začne platit 15. prosince letošního roku.