Projekt Virtuos zjednoduší komunikaci lidí s úřady

Plzeňský kraj zahájí v republice zatím ojedinělý projekt Virtuos, který má zlepšit a zjednodušit komunikaci lidí s úřady samosprávy. Projekt za téměř 40 milionů korun bude spuštěn do zkušebního provozu v prosinci a potrvá do ledna ve vybraných čtyřech obcích a městech a na krajském úřadě, pak by měl začít fungovat normálně.

Cílená propagace v Plzni

Plzeňský kraj zahájí v republice zatím ojedinělý projekt Virtuos, který má zlepšit a zjednodušit komunikaci lidí s úřady samosprávy. Projekt za téměř 40 milionů korun bude spuštěn do zkušebního provozu v prosinci a potrvá do ledna ve vybraných čtyřech obcích a městech a na krajském úřadě, pak by měl začít fungovat normálně, řekl novinářům hejtman Petr Zimmermann. Celkem 85 procent nákladů na projekt hradí EU, zbytek kraj.
Představa tvůrců projektu je taková, že lidé by mohli díky Virtuosovi podávat žádosti a vést komunikaci s radnicemi ze svých osobních počítačů. Přinese to zjednodušení i úsporu času. Z klidu domova nebo také z několika desítek kiosků s přístupem do systému si lidé budou moci vyřídit například evidenci psů, komunální odpad, některou sociální a stavební agendu a podobně. Ze zhruba 150 možných podání, které občan se samosprávou může vyřizovat, jich Virtuos v počátečním období zvládne 70, řekl Petr Oubrecht ze společnosti Helwett-Packard, která vyhrála výběrové řízení na tvorbu projektu. Budou v něm zahrnuty nejčastěji používané agendy a zároveň takové, které lze vyřídit elektronicky a nepotřebují například velké množství dodaných příloh a dokumentů. Po zkušebním období se budou moci k projektu od března 2008 hlásit další obce. Uvažuje se také o tom, že pokud se projekt osvědčí, mohl by se v budoucnu postupně rozšířit počet vyřizovaných agend.
Do zkušebního provozu bude od prosince zapojen Plzeňský kraj, města Plzeň, Klatovy a Nýrsko a vesnice Štěnovice, upřesnil vedoucí odboru informatiky krajského úřadu Václav Koudele. Projekt podle něj může lidem výrazně uspořit čas. "Když vezmeme v úvahu, že 80 procent měst a obcí kraje má uvolněného starostu a ostatní obce mají úřední hodiny třeba jednou týdně dvě hodiny večer, pak možnost podat svoje žádosti elektronicky, 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, je určitě výhodná," řekl Koudele. Do systému Virtuos se budou moci ze svých počítačů přihlásit lidé s uznávanou certifikací, tedy například s elektronickým podpisem. Takových lidí je sice v kraji jen jedno procento, Koudele ale předpokládá, že elektronický podpis si bude postupně pořizovat víc lidí. V průběhu zhruba tří let chce kraj průběžně vyhodnocovat, jak se Virtuos osvědčuje, kolik obcí se k němu hlásí a jak ho lidé využívají. Není vyloučeno, že pokud se osvědčí, mohl by se postupně rozšířit i na jiné regiony.
Virtuos bude fungovat tak, že žadatel se přihlásí do systému a ten ho navede, aby mohl vyplnit příslušnou žádost. Virtuos pak sám rozezná, ke kterému úředníkovi žádost náleží a dopraví mu ji. Zpětně přitom komunikuje s žadatelem a informuje ho o průběhu zpracování nebo vyřízení jeho žádosti, popsal Oubrecht. Lidé, kteří budou do programu přistupovat z osobních počítačů, budou muset mít elektronický podpis. Pracuje se i na tom, jak vyřešit přístup lidí, který budou chtít poslat žádost z některého z instalovaných veřejných kiosků, a kteří si nechtějí elektronický podpis vyřizovat. "To je ale zatím předmětem jednání," doplnil Oubrecht.
"Virtuos zapadá do naší představy o pokračování projektu CzechPoint a je to jedno z velmi dobrých řešení, které do budoucna umožní občanům s úřady komunikovat elektronicky. Považuji za efektivní, abychom v některých případech využili v rámci celé republiky již existující a odzkoušená řešení a nástroje," řekl náměstek ministra vnitra a informatiky Zdeněk Zajíček.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
18.05.2007 07:26



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka