Po schválení zastupitelstvem se stanou Plzeňské městské dopravní podniky nástupnickou společností, společnost Parking Plzeň zanikne. Zastupitelstvu bude radou předložen návrh, aby právní účinky fúze nastaly k 1. lednu 2017. Sloučení obou subjektů městu umožní optimalizaci řízení dopravního systému ve městě a rozvoj projektu Smart Cities, tj. propojení veřejné dopravy a parkovacího systému s využitím Plzeňské karty.
„Chceme podporovat zvyšování kvality života Plzeňanů, v souvislosti s tím chceme rozvíjet dopravní systém města Plzně v souladu s konceptem Smart Mobility. Cílem je zajistit kvalitní městské dopravní služby provázané s dopravními službami objednávanými Plzeňským krajem a ostatní možnosti zlepšení mobility pro občany města i jeho návštěvníky, přitom ale zachovat dlouhodobě udržitelnost a šetrný přístup k životnímu prostředí,“ uvedl primátor města Martin Zrzavecký.
Chytrá doprava ve městě zajišťuje přepravu občanů komfortním a bezpečným způsobem. Chytrý dopravní systém účinně reguluje dopravu jako celek, vytváří podmínky pro integraci dopravy zajišťované PMDP a privátními dopravci, a vede cestující přirozeným způsobem k nahrazování individuální automobilové dopravy udržitelnými způsoby, nikoliv však na úkor pohodlí a skutečných potřeb cestujících. K tomuto účelu využívá město Plzeň moderní technologie a způsoby optimálního řízení pohybu všech vozidel po území města. Řízení světelných křižovatek s preferencí MHD a dispečink veřejné dopravy, který je součástí konceptu Smart Mobility, umožňuje jak řízení MHD, tak i veřejné dopravy objednávané krajem.
V současné době slouží dispečink pro potřeby PMDP a další čtyři privátní dopravce. Poté, co Plzeňský kraj podle zákona č. 194/2010 Sb. O veřejných službách v přepravě cestujících vypíše výběrová řízení na nové autobusové dopravce, kteří budou do Plzně přivážet za prací a studiem občany z celého území kraje, lze očekávat, že již v letech 2017 až 2019 vzroste počet privátních autobusových dopravců (včetně množství autobusů) ze čtyř až na deset.
„Plzeňské městské dopravní podniky jsou jak provozovatelem městské hromadné dopravy, tak provozovatelem městského a krajského dispečinku veřejné dopravy, Parking Plzeň provozuje a organizuje městskou dopravu v klidu. Sloučení dvou městských firem povede k lepší koordinaci aktivit města v obou klíčových oblastech ovlivňujících dopravní situaci na území města Plzně. Díky sloučení přestane být řada cílů a projektů v oblasti dopravy řešena izolovaně, budou propojeny jednotlivé dopravní agendy města a jednotlivé kroky v oblasti dopravní politiky města se prováží,“ vysvětlil Petr Náhlík, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.
„Chceme, aby na připravované stavby přestupních terminálů mezi veřejnou dopravou (vlakovou a autobusovou) objednávanou Plzeňským krajem a plzeňskou MHD bezprostředně navázalo budování parkovacích systémů (záchytných parkovišť a parkovacích domů), v nichž by parkovací lístek platil zároveň jako jízdenka v plzeňské MHD. Je v zájmu veřejné dopravy jako celku, aby tyto přestupní terminály včetně záchytných parkovacích systémů provozovala veřejnoprávní korporace,“ dodal Petr Náhlík. Realizace konceptu Smart Mobility v Plzni má vést ke změně vnímání veřejné dopravy, k efektivní on-line regulaci dopravy podle aktuální dopravní situace a k zefektivnění pohybu vozidel veřejné dopravy objednávané Plzeňským krajem po území města Plzně, snížení objemu automobilové dopravy a snížení souběhů linek MHD a příměstských autobusových linek.