Restaurátoři otevřeli dveře plzeňské historické technice

V uplynulých dnech byla dokončena další etapa restaurování slavného plzeňského trolejbusu ŠKODA 3Tr3 z roku 1947. Tato technická památka, s níž začínala trolejbusová doprava v Plzni, se stane jednou z chloub science centra Techmania již na přelomu května a června tohoto roku. „V současné době p...

Cílená propagace v Plzni

V uplynulých dnech byla dokončena další etapa restaurování slavného plzeňského trolejbusu ŠKODA 3Tr3 z roku 1947. Tato technická památka, s níž začínala trolejbusová doprava v Plzni, se stane jednou z chloub science centra Techmania již na přelomu května a června tohoto roku.
„V současné době pracujeme na dodělání karoserie, probíhá dotmelování, instalují se dveře a sedačky“, komentuje vedoucí restaurátorského týmu Michal Bednář. Končí tak třetí fáze restaurování technické památky: již byly zrekonstruovány dva původní historické motory patřící trolejbusu stejného typu a proběhla kompletní renovace podvozku.

Jednou z překážek, na něž restaurátoři narazili, byl fakt, že u trolejbusu se nedochovaly původní oplechované dveře s dřevěným jádrem: „Musely být tedy vyrobeny jejich repliky, ale dlouho jsme nevěděli, jak přesně ty dveře vlastně vypadaly“, komentuje technický manažer science centra Libor Kočí. „Nakonec nám pomohla neuvěřitelná náhoda: pracovník Národního památkového ústavu v Plzni Pavel Domanický objevil v jedné zahrádkářské kolonii v Plzni zahradní domek, který je prakticky postaven ze dveří patřících vyřazeným trolejbusům 3Tr. Domek zřejmě dříve vlastnil nějaký zaměstnanec plzeňských dopravních podniků“, dodává Kočí.

Majitelka zahradní chatky se sice dveří odmítla vzdát, nicméně umožnila restaurátorům, aby vytvořili jejich přesné kopie – ty jsou právě instalovány na trolejbus 3Tr3.

Trolejbus s evidenčním číslem 119, který se po desetiletí nacházel v havarijním stavu, byl již v prosinci roku 2010 přetažen do žamberských dílen společnosti Former, kde probíhá jeho totální rekonstrukce. Do expozic Techmanie bude trolejbus převezen na přelomu května a června 2012, kdy bude uveden do vystavovatelného stavu, tedy prozatím nebude provozuschopný. Všechny současné zásahy však Techmania realizuje se záměrem, aby bylo v budoucnu možné s trolejbusem znovu vyjet do plzeňských ulic.  

Kromě plzeňské „stodevatenáctky“ se dochoval již jen jeden trolejbus stejného typu, a to s evidenčním číslem 101. Ten je uložen v Technickém muzeu v Brně.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
24.02.2012 10:09



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka