České dráhy nasazovaly do provozu v závěru roku 2012 již více než 600 klimatizovaných vozů. Během jediného roku jejich počet vzrostl o více než 110 kusů. Nejde přitom o doménu dálkových mezistátních vlaků. Přibližně polovina klimatizovaných vozů je nasazena v regionální dopravě a polovina v dálkové. Také letos budou pokračovat dodávky moderních vozidel s klimatizací a jejich počet na konci roku překročí další stovku.
V dálkové dopravě jsou klimatizované vozy zařazeny do souprav EuroCity a Expres, které spojují Českou republiku nejen se zahraničními metropolemi, ale navzájem propojují také významná města v ČR. S posledními modernizacemi se klimatizované vozy v současnosti začínají objevovat stále častěji také v běžných rychlíkových spojích. S klimatizovanými vozy se tak setkají cestující na rychlících Praha – Plzeň – Domažlice – Mnichov, klimatizované řídicí vozy (tzv. „sysel“ podle čela vozu) jsou nově zařazeny v rychlících Ústí nad Labem – Kolín nebo z Olomouce přes Přerov, Otrokovice a Břeclav do Brna. Klimatizované vozy 1. třídy jsou v provozu na některých vnitrostátních rychlíkových linkách. S větším nasazením klimatizovaných vozů do vnitrostátní rychlíkové dopravy se počítá v souvislosti s modernizací vlaků do konce roku 2014.
Více než 300 klimatizovaných vozů je v provozu také v regionální a příměstské dopravě. Nejvíce se na tomto počtu podílejí patrové, bezbariérové jednotky CityElefant, které jezdí např. v Pražské integrované dopravě, ve Středočeském kraji, zajíždějí do Ústí nad Labem nebo Lichkova ve východních Čechách a zajišťují dopravu také na několika linkách v Moravskoslezském kraji. Klimatizované motorové vozy jsou v současnosti rozšířeny také v Libereckém kraji nebo na Vysočině. Postupně jsou ale nové regionální, klimatizované soupravy – RegioPanter a RegioShark – zařazovány na tratě ostatních krajů.
České dráhy uvedly do provozu první klimatizované vozy v roce 1994. Jednalo se o restaurační vagóny pro vlaky EuroCity. První moderní klimatizovaná souprava provozovaná na našem území však vyjela na konci 80. let. Jednalo se o soupravu komfortních vozů tehdejších východoněmeckých železnic DR na spoji InterExpress Progress Praha – Berlín.