Životní jubilea představují často na Finále jedinečnou příležitost, jak se potkat s osobnostmi, které jinak známe jen z filmového plátna nebo novinových článků. O filmech Saši Gedeona, který letos v srpnu oslaví čtyřicátiny, přijeli kromě samotného režiséra besedovat také představitelé jeho filmových postav – herci Pavel Liška a Tatiana Vilhelmová. Festival uvedl v jednom bloku Gedeonovu „famáckou“ prvotinu „Zavřeno pro rodinný smutek“ a také pěti „lvy“ oceněný snímek „Návrat idiota“. Ostatně v něm Pavel Liška vytvořil pravděpodobně zásadní a průlomovou roli své kariéry. Vilhelmová – kromě Návratu idiota – si už ve svých šestnácti letech zahrála v Gedeonově neméně oceňovaném snímku „Indiánské léto“.Oba jubilantu Gedeonovi popřáli zdraví a Pavel Liška dodal: „A abys už taky natočil nějakej ten film.“ Saša Gedeon přiznal, že to si přeje i on a možná se jejich přání už brzy splní, protože připravuje nový projekt.
Pouta k sobě připoutala tři solitéry
Film „Pouta“ zatím aspiruje na české filmové překvapení letošního roku. Vždyť, kdo mohl čekat že Ondřej Štindl, známý spíše jako publicista, napíše scénář k estébácké detektivce z dusných osmdesátých let. Překvapivé bylo také obsazení režisérského postu Radimem Špačkem, který doposud realizoval především nízkorozpočtové alternativní snímky ze současnosti (Rychlé pohyby očí, Mladí muži poznávají svět). Když si ale dosadíme osobu producenta Vratislava Šlajera, který se specializuje na filmy mladých tvůrců, včetně loni oledňáčkovaného filmu Kdopak by se vlka bál, vše začíná dávat smysl. Právě tato trojice přijela film představit do plzeňské Besedy.
The Plastic People of the Universe
Členy legendární kapely v Plzni čekal v rámci festivalu nejen koncert, ale také beseda s diváky po dokumentu režisérky Jany Chytilové s názvem „The Plastic People of the Universe“. Finále se letos věnuje českým undergroundovým projektům v sekci Fenomén doby: český underground.
Cáry starejch filmů
Unikátním snímkem o kapele Plastic People z roku 1970 začaly i „Cáry starejch filmů“, pořad, který sestavil František Stárek, známým spíš pod přezdívkou Čuňas - rodilý Plzeňan, jeden ze zakladatelů undergroundového hnutí a v současnosti pracovník Ústavu pro studium totalitních režimů. „Cáry starejch filmů" jsou amatérské práce, cvičení studentů FAMU, ale také profesionálně provedené dokumenty. Většina obrazové dokumentace z dob samizdatu se nezachovala z různých důvodů (např. je zlikvidovala komunistická bezpečnost) a z mnoha z nich zůstala pouze torza. Právě tyhle zbytky shromáždil František Stárek Čuňas v rámci projektu Ústavu pro studium totalitních režimů nazvaném Historie českého undergroundu. Následnou diskusi moderoval známý překladatel a publicista Josef Rauvolf.
Plzeňané uvedli Klostermanna i Požár mlýna
S trémou vpodvečer přistupovala před festivalové publikum plzeňská dokumentaristka Hana Boříková, aby mu představila svůj provinční punkový dokument „Požár mlýna“. „Tenhle film jsem dělala pro radost svou i pamětníků. Rozhodně jsem nepočítala s tím, že bude uveden na festivalu, kde jej budou hodnotit filmoví odborníci. Samozřejmě, že dramaturgům festivalu za tuhle možnost děkuji,“ vysvětluje, proč se jí svíral žaludek. Další Plzeňan, režisér Jan Loučím, nabídl filmovým divákům atmosféru, která se od té punkové zcela lišila. Jeho „Člověk z ráje“ je filmovou poetickou koláží na vybrané texty z díla Karla Klostermanna a je tedy jasné, že diváka zavádí na Šumavu. „Zatímco jiní vyrážejí do těchto hor s kolem nebo s běžkami, my po Šumavě chodili s kamerou,“ poznamenává režisér.
Delegace nestihla začátek, o to zajímavější byla diskuze
Vypadalo to na průšvih, protože přislíbená delegace k filmu „Zemský ráj to napohled“ film uvést nepřišla a diváci se začali obávat, že budou ochuzeni o diskuzi s tvůrci, která je kořením projekcí a činí Finále Finálem. Nakonec byli všichni potěšeni, když po závěrečných titulcích nastoupila na pódium velká delegace, v níž nechyběla režisérka filmu Irena Pavlásková, herec Martin Stránský (v Plzni domácí), jeden z producentů Jordi Niubo i dramaturg Kristián Suda. A diváci „do posledního dechu“ využili vstřícnost tvůrců, ptali se na věci podstatné i bezpředmětné a poté, co se diskuze protáhla přes půl hodiny, museli opět organizátoři řešit časový skluz. Ovšem problémy, způsobené spokojeným a aktivním divákem, řeší realizační tým s velkou chutí.
Archa bláznů
Vladimír Merta, kameraman Juraj Šajmovič a scenárista Lubor Dohnal vzpomínali na natáčení dalšího z mimořádných fimařských počinů roku 1970, snímek režiséra Ivana Baladi „Archa bláznů“. Ještě nehotový film skončil bohužel v trezoru a dokončen a uveden byl až v roce 1990. Kdyby přišel do kin už v době svého vzniku, stal by se podle scenáristy Lubora Dohnala důležitým snímkem české nové vlny a nikdo by na něj nezapomněl. Představitel jedné z hlavních rolí, Vladimír Merta, divákům doporučil, aby Archu nebrali jako realismus, ale jako pohled do zkřiveného zrcadla. „Je to první postmoderní film v české historii,“ řekl.
Hlavní Lištička za sebe poslala dopis
Sopečný prach zdržel Miru Fornayovou, režisérku soutěžního filmu Lištičky, v Portugalsku. V Plzni ale chtěla opravdu moc být, protože nominace jejího debutu do hlavní soutěže Finále ji velmi potěšila. A také se v odbavovacím prostoru lisabonského letiště asi nudila. Nelenila tedy a plzeňským divákům poslala alespoň dopis, který za ni divákům přečetla představitelka hlavní role Petra Nesvačilová. Tu na pódium Besedy doprovodili producent snímku Jordi Niubo a dramaturg Kristián Suda.
Škola základ filmového života
Jedenáct snímků studentů čtyř filmových škol se představilo v projektu Škola základ filmového života, který pro Finále připravilo Centrum českého filmu. Do Plzně dorazili i čtyři zástupci vycházející filmařské generace a mezi nimi herec, a teď už i režisér Vojta Kotek. České filmové centrum posbíralo ve čtyřech domácích filmových školách 12 nejslibnějších snímků a vydalo je pod názvem Czech Short Films vol.1 na DVD. Jedenáct z nich mohli v jediném bloku spatřit návštěvníci Finále. Dvanáctý samostatně v soutěžní projekci. Kromě Vojty Kotka, který svůj krátký film „CTRL Emotion“ charakterizoval jako dialog záporných a kladných vlastností v člověku, své snímky na úvod projekce uvedli i Michaela Prokopová, Josef Tuka a Lukáš Glaser.
Dokumenty představují jejich tvůrci
Soutěž dokumentů dnes pokračovala snímky „Krátká dlouhá cesta“ Martina Hanzlíčka, „Zapomenuté transporty do Polska“ Lukáše Přibyla, „Česko na provázku“ Jana Gogoly a „Romský král“ Viliama Poltikoviče.
Celé znění článků najdete ve festivalovém deníku 35MM nebo na adrese http://www.filmfestfinale.cz/cz/utery-19-dubna/
Koho můžete na Finále potkat
Mezi festivalovými hosty dnes byli režisérka Irena Pavlásková, režiséři Saša Gedeon, Radim Špaček, herci Pavel Liška, Martin Stránský, herečky Tatiana Vilhelmová, Petra Nesvačilová, kameraman Juraj Šajmovič, hudebník Vladimír Merta, scenáristé Lubor Dohnal, Ondřej Štindl, dokumentaristé Lukáš Přibyl, Viliam Poltkovič, Jan Gogola, Martin Hanzlíček, Jan Loučím, Hana Boříková, kapely The Plastic People of the Universe, Požár mlýna a další.
Program na středu 21. 4.
Plzeň
Měšťanská beseda velký sál
08.30 h – Večerníček slaví 45 let – 3. pásmo
10.00 h – Lištičky, r. M. Fornayová
15.00 h – Jménem krále, r. P. Nikolaev
17.00 h – Jánošík. Pravdivá historie., r. A. Holland, K. Adamik
19.45 h – Protektor, r. M. Najbrt
22.00 h – Dvojka, r. J. Fuit
Měšťanská beseda kinosál
10.30 h – Ukradená vzducholoď, r. K. Zeman
12.45 h – Oko ve zdi, r. M. J. Kohout
14.30 h – Pouta, r. R. Špaček
17.00 h – Mňága – Happy End, r. P. Zelenka
19.00 h – Soutěž dokumentů – blok 3
Zabíjačka, r. Č. Brajnik
Jak se vaří dějiny, r. P. Kerekeš
21.00 h – Krvavý román, r. J. Brabec
Měšťanská beseda malý sál
17.00 h – Byli jsme to my?, r. A. Máša
19.00 h – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou, r. A. Moskalyk
21.00 h – Petrolejové lampy, r. J. Herz
Měšťanská beseda Divadélko JoNáš
17.00 h – Vítejte v KLDR!, r. L. Jablonská
19.00 h – Historie českého undergroundu
21.00 h – Soutěž dokumentů – blok 4
59/184/84, r. L. Kokeš
Včely letěly krásně, r. K. Čtveráček
nám. Republiky, open air projekce
21.00 h – Atentát, r. J. Sequens
Anděl Music Bar
20.30 h – DG 307: Upír Nosferatu
Praha
Atlas
20.00 h – The Plastic People of the Universe, r. J. Chytilová
23. ročník festivalu českých filmů Finále podporuje Plzeň v její kandidatuře na titul Evropské hlavní město kultury 2015