Schwarzenberský kanál na Šumavě skrýval desítky půllitrů

Správa Národního parku Šumava pokračuje v rekonstrukci více než tří kilometrového úseku Schwarzenberského plavebního kanálu. Vše pokračuje podle plánů. Hotovo bude na podzim a od příštího roku se zde budou pořádat ukázky plavení dřeva. Také se tu uskuteční setkání Mezinárodní asociace plavců a vorař...

Jarní servisní akce AUTO CB

Správa Národního parku Šumava pokračuje v rekonstrukci více než tří kilometrového úseku Schwarzenberského plavebního kanálu. Vše pokračuje podle plánů. Hotovo bude na podzim a od příštího roku se zde budou pořádat ukázky plavení dřeva. Také se tu uskuteční setkání Mezinárodní asociace plavců a vorařů.
Nezvyklá lahvička na inkoust, která se používala od třicátých let minulého století. Jedna z věcí, které nalezli dělníci při rekonstrukci Schwarzenberského plavebního kanálu u Nové Pece na Prachaticku. Kalamář se nahnul tak, aby určité množství inkoustu nateklo do malé kapsy, do které se potom ponořilo pero. Tím se zabránilo, aby se neponořilo příliš hluboko. Láhev byla patentována v roce 1927 v americkém Seattlu.
To ale není jediná zajímavost spojená s rekonstrukcí jedné z nejhodnotnějších historicko-technických památek v České republice, kterou rekonstruuje Správa Národního parku a chráněné krajinné oblasti Šumava od dubna tohoto roku.
„Rekonstrukce se dočká nejzanedbanější úsek o délce 3,2 kilometru mezi potokem Pestřice a Medvědím potokem. Je to úsek, o který se od první světové války nikdo nestaral. Kanál byl prorostlý kořeny stromů a keřů. Rekonstrukce je velmi náročná a specifická,“ popisuje Josef Štemberk, vedoucí oddělení marketingu Správy NP a CHKO Šumava s tím, že opravy budou hotové na podzim. V rámci rekonstrukčních prací bylo nutné porazit 238 stromů, jejichž kořeny kanál doslova rozvrtaly. Opravy vyjdou na zhruba 6,5 milionů korun. Grant Evropské Unie z programu územní spolupráce Česká republika – Rakousko bude krýt 85 procent celkových nákladů.
Všechna povolení související s ochranou přírody, nebo historických památek byla dopředu vyřízena. Dosavadní průběh rekonstrukce schválili odborníci z Národního památkového ústavu v Českém Krumlově.
„Co se týká ochrany kulturní památky je vše bez chyby. Památka jako taková rekonstrukcí neutrpěla, protože již byla zdevastovaná kořeny stromů. Je vidět, že se postupně daří obnovit funkčnost této technické památky,“ uvádí Jana Pojslová, z odboru památkové péče Městského úřadu v Českém Krumlově, kam oblast Schwarzenberského kanálu spadá. Úplně spokojená s postupem ale není. „Kvůli ochraně kulturní památky je třeba pokácet ještě zhruba deset stromů, jejichž kořeny dále narušují stěny kanálu,“ uvádí Jana Pojslová.
„Pokusíme se těmto návrhům vyhovět, ale je důležité, aby vše bylo v pořádku i z hlediska ochrany přírody,“ uvádí Josef Štemberk.
Část plavebního kanálu, která se rekonstruuje, je podle odborníků mimořádně významná pro českou a také hlavně pro rakouskou stranu. „Na území Rakouska je kanál ve velmi špatném stavu. Tato část kanálu bude jediný rekonstruovaný úsek, který je z Rakouska přístupný po veřejné komunikaci. To bude důležité hlavně pro větší výpravy starších lidí, které se na opravený kanál přijedou podívat,“ uvádí Hynek Hladík, plavební ředitel Schwarzenberského kanálu a správce toků Lesů České republiky.




Na nově rekonstruovaném kanále chce jako předseda Folklórního sdružení Libín-S Prachatice, které je součástí Mezinárodní asociace plavců a vorařů příští rok pořádat setkání této asociace.
Hynek Hladík byl také přítomný u průzkumů památkářů, který rekonstrukci kanálu doprovází. „Nalezlo se při něm hlavně velké množství skla. V blízkosti Schwarzenberského kanálu stála sklárna Sonnenwald a lidé ze zdejší zaniklé osady Zadní Zvonková tu pracovali. V místě kde stála hospoda, byly v kanále například desítky rozbitých půllitrů,“ popisuje Hladík. Podezření, že se v kanále najde střelivo a granáty z druhé světové války se naštěstí nepotvrdilo.
Podle Romana Bindera z dodavatelské firmy Lesostavby Třeboň je zatím hotová zhruba polovina úseku Zadní Zvonková – státní hranice, který se má rekonstruovat. „Úsek je kompletně vyčištěný a vyzděný,“ popisuje Binder. Z úseku Medvědí potok – Zadní Zvonková je hotová zhruba třetina. Po prázdninách mají stavaři naplánováno postavit přes kanál ještě dva mostky pro přejezd aut a několik přechodů pro pěší. Nejnáročnější a největší stavba bude následovat a bude jí propust pod veřejnou komunikací vedoucí k hraničnímu přechodu do Rakouska. „Během září bude silnice uzavřená v jednom pruhu. Dopravu budeme v tomto úseku muset řídit,“ informuje Binder.




Schwarzenberský plavební kanál byl postavený v letech 1789 – 1822. V roce 1963 byl vyhlášený nemovitou kulturní památkou. Na přelomu let 1999 a 2000 správa šumavského parku nechala rekonstruovat úsek o délce 10,6 kilometrů z Jeleních vrchů na Klápu, v roce 2001 pak další dva kilometry od počátku kanálu pod Třístoličníkem ke Stockému potoku. Projekt letošní rekonstrukce Schwarzenberského kanálu navazuje na dlouhodobé snahy partnerů z obou stran hranice o obnovu významné technické památky, která má díky svému přeshraničnímu charakteru ambici spolupodílet se na sbližování komunit z obou sousedících regionů. Na obou úsecích – v majetku Správy NP a CHKO Šumava a Lesy ČR s.p. – se budou po dokončení oprav konat ukázky plavení dřeva pro návštěvníky Šumavy. Schwarzenberský kanál je nejen významnou kulturní technickou památkou, ale na přelomu 20. a 21. století okolo něj vznikla i řada aktivit podporujících cestovní ruch na Šumavě. Od Medvědího potoka ke stání hranici se zároveň rekonstruuje cyklotrasa, která naváže na cyklostezky v Rakousku.





The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
so 04.08.2012 10:42



0 +
 
The Loop Jazz Club

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka