Sdružení měst a obcí Plzeňského kraje k zákonu o DPH

Krajské Sdružení měst a obcí Plzeňského kraje (130 obcí a měst kraje), na základě dohody svých členských obcí vyjadřuje následující oficiální stanovisko .....

Cílená propagace v Plzni

Krajské Sdružení měst a obcí Plzeňského kraje (130 obcí a měst kraje), na základě dohody svých členských obcí vyjadřuje následující oficiální stanovisko k vládou připravené a Parlamentem České republiky projednávané novele zákona o dani s přidané hodnoty.
Na základě informací, které sdělil představitelům Sdružení místopředseda Sdružení a náměstek primátor statutárního města Plzně Ing.Petr Náhlík, vypracovalo Sdružení svoje oficiální stanovisko k záměru zákona o dani z přidané hodnoty ke dni 23.nora 2004.
Uvedené stanovisko bylo zasláno všem poslancům a senátorům, kteří byly do Poslanecké sněmovny, respektive Senátu Parlamentu ČR zvoleni za Plzeňský kraj. Názor představitelů Sdružení byl poslancům i senátorům sdělen osobně na setkání představitelů Sdružení s oběma skupinami zástupců Plzeňského kraje v Parlamentu České republiky. Byly požádáni o respektování a hájení zájmů samospráv obcí Plzeňského kraje, ale stejně tak i zájmů samospráv obcí celé České republiky.
S ohledem na skutečnost, že doposud nebyly zájmy obcí při projednání zákona v Poslanecké sněmovně a v Senátu Parlamentu České republiky vůbec brány v potaz, s ohledem na vetování návrhu zákona ze strany prezidenta České republiky pana Václava Klause a dle ústavního systému vrácení zákona k novému projednání do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, obrací se Sdružení měst a obcí Plzeňského kraje opět na zástupce Poslanecké sněmovny s následujícím stanoviskem.
Na základě výše uvedených skutečností Sdružení měst a obcí Plzeňského kraje:
1.Nesouhlasí s takto předloženým návrhem zákona o dani s přidané hodnoty, který stanovuje řadu obcí v České republice jako plátce daně z přidané hodnoty již od 1.května 2004. Sdružení měst a obcí Plzeňského kraje trvá na zachování zákonné výjimečnosti postavení obcí, jako veřejnoprávních subjektů, které hospodaří podle vlastního rozpočtu a jejich rozpočtový a účetní rok je dle řady legislativních norem rok kalendářní v časovém rozmezí od 1.1. do 31.12. Obce jsou veřejnoprávními subjekty, které veškeré své příjmy vrací zpět do obecního majetku (v některých případech rovněž i do státního majetku) a do veřejných služeb poskytovaných občanům a obyvatelům obcí.
2.Sdružení měst a obcí Plzeňského kraje respektuje skutečnost, že se dle navrhovaného zákona řada obcí České republiky stane plátci daně z přidané hodnoty. Předpokládaný termín účinnosti zákona od 1.května 2004 je však pro obce termínem naprosto nesplnitelným. Od tohoto data bude pro řadu obcí platit povinnost s ohledem na podmínky zákona přihlásit se jako plátce daně z přidané hodnoty. Obce na tuto povinnost nejsou naprosto připraveny, s daní z přidané hodnoty nemají vůbec žádné zkušenosti a z hlediska času jde o zásah v rozporu s platnými předpisy týkající se povinností obcí jako plátců daní, jako veřejnoprávních subjektů hospodařících dle vlastního ročního rozpočtu určeným kalendářním rokem.
3.Obce s touto změnou ve svých již schválených rozpočtech nepočítaly. Uvedená změna nebyla ze strany státu, Vlády České republiky a Ministerstva financí ČR vůbec avizována. Povinnost plátcovství daně z přidané hodnoty způsobí radikální změny ve způsobu účtování příjmů a výdajů, představuje riziko nárůstu administrativy spojené se zpracováním daňových dokladů a daňové agendy, náklady na zajištění struktury dat pro automatické zpracování daňových přiznání a úpravy softwarových aplikací. Stejně tak může výrazně ohrozit organizace zřizované obcemi. Systémy obcí stávajícího účtování daní nejsou absolutně připraveny na změnu systému vyvolanou předpokládaným účtováním daně z přidané hodnoty.
4.Obce Plzeňského kraje striktně požadují aby byla pro obce zapracována přechodná ustanovení s vymezením posunu účinnosti zákona tak, aby se v dostatečném předstihu mohly připravit na vnitřní změny a dopady tohoto zákona s jeho účinností nejdříve od 1.1. 2005. Senát podpořil lobistické tlaky hoteliérů a restauratérů na oddálení účinnosti zvýšení sazby DPH u tohoto typu služeb z 5% na 19% od 1.1. 2005. Samosprávy obcí jsou veřejnoprávními institucemi obdobně jako Senát či Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky a jejich velmi oprávněnými požadavky se tyto instituce nezabývaly na rozdíl od hoteliérů a restauratérů. Obce mají oprávněné pochyby, že při naprostém nevědomí obcí při aplikaci povinností účtování DPH a dosavadní nepomoci státu při této aplikaci (pomocí např. metodických pokynů) to bude právě stát, který za určité období v rámci svých v poslední době velmi častých kontrol hospodaření obcí bude tvrdě trestat obce za to, že nevěděly jak si počínat z povinnostmi plátcovství daně z přidané hodnoty, které stát sám pro obce navrhl a prostřednictvím volených zástupců prosadil a schválil!
5.Sdružení měst a obcí Plzeňského kraje navrhuje podniknout veškeré možné kroky vedoucí k podpoře varianty, aby infrastrukturní sítě byly považovány ze své podstaty jako součást pozemku a tudíž osvobozené od daně z přidané hodnoty.
6.Pokud je snahou státu chovat se ke všem subjektům stejně, což navrhovaný zákon o DPH jednoznačně prokazuje, tak by samotný stát měl plnit své povinnosti obdobným způsobem ve všech oblastech daňového zatížení. Příkladem je státní majetek, ze kterého by měl samotný stát obcím platit daň z nemovitosti. Stát je v řadě obcí významným vlastníkem zejména budov, komunikací a pozemků.
Uvedené stanovisko je zasíláno znovu všem poslancům Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, kteří zastupují v Parlamentu České republiky Plzeňský kraj a rovněž Svazu měst a obcí České republiky.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
po 19.04.2004 14:52




0 +
 
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka