Mnoho starších a zdravotně hendikepovaných obyvatel žije osaměle a je tedy velmi ohrožováno např. pády v domácnosti, náhlou nevolností apod. a tím nemožností dovolat se pomoci obyčejným telefonem. Množí se i případy nežádoucích návštěv různých dealerů i podvodníků, což vede k nejistotě a psychické nevyrovnanosti těchto lidí.
Vědom si těchto skutečností nabízí ÚMO 3 občanům obvodu dle §41 Zákona o sociálních službách 108/2008 Sb. ve spolupráci s Městskou charitou Plzeň a Městskou policií Plzeň poskytování sociální služby zvané ,,Tísňová péče“.
,,Jedná se o zajištění nepřetržité distanční hlasové a elektronické komunikace s osobami s vysokým rizikem ohrožení zdraví nebo života. V případě náhlého zhoršení jejich zdravotního stavu nebo schopností si budou moci starší a zdravotně hendikepovaní občané sami přivolat neodkladnou odbornou pomoc. Pohotovostní službu budou zajišťovat pracovníci Městské charity Plzeň a Městské policie Plzeň,“ vysvětluje starosta centrálního plzeňského obvodu Jiří Strobach.
K přivolání pomoci slouží speciální telefonní přístroj. Nabízeny budou dva typy přístrojů. Oba mohou sloužit i jako běžná telefonní linka. Podmínkou je tedy mít v bytě telefonní přípojku. Telefonní přístroj má větší tlačítka a je přizpůsoben i pro uživatele se zhoršenou jemnou motorikou, jeho speciální úprava umožňuje využívat ho i lidmi se zrakovým či sluchovým postižením. Součástí telefonního přístroje je pásek s tísňovým tlačítkem. Tlačítko má uživatel služby stále při sobě, buď na pásku na ruce nebo zavěšené na krku. Zmáčknutím tlačítka v případě potřeby se automaticky začnou vytáčet ,,krizová“ čísla. Ta jsou technikem zadána do paměti přístroje. Navolit lze několik telefonních čísel. Klient sám rozhoduje, které číslo bude vytočeno jako první - rodinný příslušník, soused, Charitní ošetřovatelské služba MCHP nebo Městská policie Plzeň. Pokud nereaguje první volaný, přepíná se po chvíli volání na dalšího v pořadí. Klient se s vytočeným a přijatým číslem spojí buď pomocí hlasitého odposlechu nebo telefon přehraje jeho krizovou zprávu.
Ve druhé variantě je navíc nabízeno monitorování pohybu uživatele služby v jeho domácím prostředí v dohodnutém časovém intervalu, dle jeho přání a momentálních dispozic. V případě absence pohybu dojde automaticky k hovorovému spojení. Tato varianta je dobrá pro případ, že by uživatel nebyl z jakéhokoli důvodu schopen stisknout tísňové tlačítko. Pro zajištění rychlé pomoci je třeba, aby klient poskytl klíče od domu a bytu. Mlčenlivost, ochrana osobních údajů i majetku je smluvně garantována všemi zúčastněnými stranami.
,,Telefonní přístroj ÚMO Plzeň 3 zapůjčí klientům z obvodu zdarma na jeden rok se zkušební dobou 3 měsíců. Během zkušební doby může uživatel přístroj vrátit a službu ukončit. Cena za poskytnutou službu Tísňové péče (režijní náklady MCHP) je 200 Kč za měsíc. Na částečné pokrytí nákladů při zakoupení vlastního speciálního telefonního přístroje může občan podat žádost o jednorázovou nenárokovou peněžní dávku na Sociálním odboru ÚMO Plzeň 3“, doplňuje Jiří Strobach.