Obchodně – inženýrská společnost ŠKODA POWER Pvt. Ltd. patřící do strojírenské skupiny ŠKODA HOLDING dnes, 22. února 2005, oficiálně zahájila činnost v druhé nejlidnatější zemi světa Indii (má sídlo v hlavním městě New Delhi).
ŠKODA POWER Pvt. Ltd. je 100 procentní dceřinou společností ŠKODA POWER s.r.o. (dříve Energo) a její aktivity se zaměřují především do oblasti dodávek strojoven, turbosoustrojí, parních turbin a souvisejících technologií pro elektrárny, průmyslové kogenerační jednotky (společné výroba tepla a elektrické energie), energetické jednotky pro spalování biomasy, oblast rekonstrukcí, modernizací, servisu a poradenství.
“V oblasti klasické energetiky jde o premiérovou exportní investici ŠKODA HOLDING. Výběr tohoto trhu není náhodný. Navazujeme zde na své předchozí reference, kdy v Indii je v provozu téměř 100 energetických bloků značky ŠKODA dodaných buď přímo námi či prostřednictvím zdejší společnosti BHEL, které plzeňská ŠKODA odprodala v sedmdesátých letech 20. století svoji licenci. Tento trh zcela určitě poroste, o čemž svědčí i avizované výrazné investice světových lídrů (pozn. tisk. od. ŠH : naposledy oznámil své záměry v Indii např. Siemens). Předpokládáme, že během 5 let zde investujeme 320 mil. Kč a zaměstnáme ca 50 lidí, především vysoce kvalifikovaných projektantů, konstruktérů a obchodníků. V první fázi půjde především o investice do zaměstnanců a technologií pro projektování a konstrukci, tak abychom zde vytvořili podmínky srovnatelné s Plzní. Pokud se nám tato úvodní etapa vydaří, budou následovat investice do výroby, které mohou dosáhnout až stovky milionů Kč. Indie nás láká i v našem druhém hlavním oboru – dopravním strojírenství. Tady ale teprve sondujeme vhodné projekty,” uvedl při prezentaci v New Delhi před zhruba 150 pozvanými hosty, Jiří Zapletal, předseda představenstva a generální ředitel ŠKODA HOLDING a.s.
“Indická ekonomika má růstovou dynamiku, očekáván je obrovský růst investic do infrastruktury včetně energetického sektoru. Rozhodli jsme se proto působit přímo na místě v bezprostřední blízkosti zákazníka. V příštích 10 letech se očekává výstavba nových energetických bloků v celkové hodnotě 100 000 MW, přičemž místní výrobní kapacity jsou poloviční. V Indii je příznivá situace jak pro výstavbu nových bloků, tak pro modernizace stávajících zdrojů, kde bude zvyšována především účinnost. Už nyní je ve hře několik projektů v souhrnné hodnotě okolo 420 mil. USD. Naše indická ŠKODA POWER bude vedle obchodních aktivit též koncentrována na inženýrsko-projekční činnost, neboť musí být soběstačná v Asii. Nevylučuji skutečnost, že bude též pracovat pro naše evropské projekty. Dalším úkolem této společnosti bude outsourcing především vybraných výrobních kapacit a komponent, společným jmenovatelem vždy bude nákladová optimalizace a tudíž konkurenceschopnost ŠKODA v Asii,” sdělil generální ředitel ŠKODA POWER s.r.o. Jan Musil.
Jaroslav Ira, manažer plzeňské ŠKODA POWER, který ve funkci ředitele “indické” ŠKODA POWER „nastartuje“ její činnost v letošním roce, k tomu dodal : ”V první etapě se zaměříme především na posílení svého postavení na trhu, zvýšení počtu podávaných nabídek a rozvoj činnosti v oblasti opravárenství a modernizací stávajících jednotek. Zde již nyní dosahujeme ročních tržeb cca 190 mil. Kč a očekáváme jejich podstatný nárůst. Počítáme přitom s výrazným zapojením místních firem. Zpočátku budeme jako obchodně-inženýrská firma využívat místních výrobních společností pro kooperace a dodávky komponent a služeb.”
Plzeňská ŠKODA, která je v oblasti zařízení pro energetiku jediným legitimním držitelem ochranné známky ŠKODA či jmen subjektů s obchodním jménem ŠKODA na tuzemských i exportních teritoriích včetně Indie (s výjimkou licenční dohody se Škodou Praha) prozatím dodala do Indie svá zařízení v hodnotě cca 8000 MW energetického výkonu. Především kompletní turbosoustrojí ve výkonovém rozmezí 60 – 110 MW. V posledních letech ŠKODA POWER na indickém trhu rekonstruovala např. 110 MW blok v Ennore a prováděla servisní činnosti v dalších elektrárnách. Podařilo se jí proniknout na indický trh i s turbínami využívající spaliny z biomasy (např. pro cukrovar Deoband, 22 MW, Rajashree 25 MW, atd.). V loňském roce plzeňská ŠKODA POWER dosáhla tržeb ca 2,8 miliard Kč a dosáhla zisku v řádu stovek milionů Kč (přesná čísla oznámí po ukončení auditu). Nyní zaměstnává 890 lidí.
ŠKODA HOLDING rozvíjí dvě hlavní skupiny výrobních oborů. Součástí POWER (zařízení pro klasickou energetiku), kde vyrábí a dodává především strojovny, kompletní turbosoustrojí, parní turbíny od výkonu 1 –1000 MW, tvoří ŠKODA POWER s.r.o. , společný výrobní podnik v Číně – ŠKODA - JINMA (Kanton, výroba turbín malých výkonů do 25 MW) a obchodně inženýrská společnost v Indii. Skupinu TRANSPORTATION (dopravní strojírenství), kde nyní zaměstnává 2600 lidí, pak ŠKODA TRANSPORTATION s.r.o. (někdejší Dopravní technika, s produkcí lokomotiv, metra, tramvají), ŠKODA ELECTRIC s.r.o. (výroba trolejbusů a kompletních pohonů), ČKD VAGONKA, a.s. (předměstské jednotky, motorové soupravy), ruská akvizice Sibelektroprivod (elektrické pohony) v Novosibirsku a VÚKV a.s. (Výzkumný ústav kolejových vozidel). Celá skupina se v současné době rozrůstá o další oborově blízké podniky jak v ČR tak zahraničí. Oba své obory opírá o vlastní výzkum a vývoj. Celkem nyní zaměstnává 4300 lidí a v roce 2003 utržila 11,2 miliardy Kč (z toho export představoval 70 % a nejvíce vyvážela do zemí bývalého SNS a Ruska) při provozním zisku 350 milionů Kč. Výsledky za loňský rok budou oznámeny po auditu.